2021-05-13, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Så vad säger ni - är arvsskatten värd att återinföra? Går det att pressa kostnaderna för att driva in den?

Hur mycket ”experter” är ”expertkommittén”?

Vilken djävla medveten felcitering där den inledande meningen rykts bort.

Citat:
Motståndet är också stort i många andra länder, så även i länder där endast mycket stora arv beskattas. Varför så många är emot arvsskatt trots att endast ett fåtal betalar den, och många fler sannolikt får ta del av skatteintäkterna, är något av ett mysterium för forskare som intresserat sig för frågan.

Läs pp. 111-112 i rapporten för att förstå sammanhanget om den inledande meningen inte räcker.

De är båda disputerade inom relevanta områden, så jag förstår inte ditt syfte med att sätta experter inom citattecken. Trådstarten och diskussionen här verkar i det närmsta bekräfta deras slutsatser.
Citera
2021-05-13, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Och skatt på arbete är bättre, menar du? Eller på att man har tak över huvudet? Någonstans ska pengarna in, mycket hellre det på arv än på samhällsnyttiga aktiviteter.

Jag är varken sosse eller föräldralös för övrigt, så din usla gissning träffar fel.

Menar du på fullt allvar att vi INTE har skatt på arbete i Sverige idag????? SKÄRP DIG!
Citera
2021-05-13, 02:05
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 50bomb
Menar du på fullt allvar att vi INTE har skatt på arbete i Sverige idag????? SKÄRP DIG!

Nej. Menar du på fullt allvar att du inte fattar att jag menar att jag hellre skulle ses att skatt togs ut på arv mot att vi hade lika hög skatt på arbete givet ett visst skattetryck?
Citera
2021-05-13, 02:09
Medlem
Citat:
Nej. Menar du på fullt allvar att du inte fattar att jag menar att jag hellre skulle ses att skatt togs ut på arv mot att vi hade lika hög skatt på arbete givet ett visst skattetryck?

”Att vi hade lika hög skatt på arbete givet ett visst skatterryck”?

Fattar ingenting vad du menar med denna mening, vi betalat redan idag en av världens högsta skatter på taxerad inkomst, och är det nåt vi behöver så är det fan inte mer skatter!
Citera
2021-05-13, 02:23
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 50bomb
”Att vi hade lika hög skatt på arbete givet ett visst skatterryck”?

Fattar ingenting vad du menar med denna mening, vi betalat redan idag en av världens högsta skatter på taxerad inkomst, och är det nåt vi behöver så är det fan inte mer skatter!

OK, då försöker jag förklara på ett lite enklare sätt. Jag tycker inte att vi borde höja skatterna, utan omfördela. Dvs jag är för att byta ut annan, sämre skatt, mot arvsskatt.
Citera
2021-05-13, 03:02
Medlem
vanarts avatar
Någon som kan förklara för mig hur skatter skapar rättvisa? Rättvisa för vem? Jämlikhet? Att alla blir lika fattiga?
Citera
2021-05-13, 03:12
Medlem
Citat:
OK, då försöker jag förklara på ett lite enklare sätt. Jag tycker inte att vi borde höja skatterna, utan omfördela. Dvs jag är för att byta ut annan, sämre skatt, mot arvsskatt.

Och sedan höjer sossarna den andra skatten igen. Nej, tack.
Citera
2021-05-13, 03:14
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Och sedan höjer sossarna den andra skatten igen. Nej, tack.

Dom ska vi rösta bort ändå.
Citera
2021-05-13, 04:29
Medlem
Sossarna vill införa familjeveckorna (=föräldrar blir lediga när ungdomarna är lediga från skolan), kraftigt höjda pensioner till dem som inte betalat in något till pensionssystemet, höjt bistånd och öka anhöriginvandringen med mera. Pengarna behövs.
Citera
2021-05-13, 04:59
Medlem
Det var mer komplicerat förr när kontanter inte ansågs som något bara för kriminella.
Snart så har staten o bankerna 100% koll på och enkel tillgång till din sista krona.
Incitamenten för att plugga och jobba hårt för att spara ihop ett kapital sjunker och de enda som vinner på detta är de lata, bidragstagare och utsugare.
Sverige kommer dräneras på de som är driftiga och kunniga, kvar blir medelmåttor och bidrags-trash.
Citera
2021-05-13, 05:03
Medlem
Staten har panik helt enkelt, en omdömeslös invandring och så COVID på detta. Det väntar massarbetslöshet runt hörnet, de jobb som finns har vi inte klarat av att utbilda folk till!
Då tar man till vad man kan för att få in så många skattekronor som möjligt.

Vi hade arvsskatt förut, det drabbade vanligt folk, de med de stora förmögenheterna flyttade helt enkelt pengarna ur landet.

Vi behöver inte fler skattehöjningar, vi behöver istället få stopp på att så många sitter i Sverige och förväntas försörjas av de fåtal som jobbar.

God sosse politik har ju alltid varit att beskatta folk, och sedan lovat att samhället tar hand om dig då du behöver hjälp. Men den illusionen har spruckit för länge sedan.

Nej vi behöver inte fler skatter, inte färre heller. Vad vi behöver är ett samhälle som ställer krav på den enskilde som livnär sig på andras arbete.
Citera
2021-05-13, 05:55
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -benito-
Äckliga kommunistsvin. Arvsskatt är ju för fan helt obscent.

Mjukisåtgärder. En vettig stat har i min mening ingen arvsrätt över huvud taget. Man vill ju inte att vissa människor ska födas in i makt och rikedom. Ta Trump som ett exempel av många.

Men å andra sidan så känns det som att människans korrupta natur gör det omöjligt att ens i en utopi förvalta allmänhetens intressen utan att bli maktgalen. Kommunismen funkar ju uppenbarligen inte alls.

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in