2021-05-12, 22:29
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Om de inte bidrar det minsta så kan de dra till Botswana eller liknande. Jag för min del är i alla fall innerligt trött på att de styrande ligger på rygg för dem av några outgrundliga prestigeskäl. Google med deras stort sett gratis el som ett exempel som ingen förutom kanske du kan se något samhällsintresse i.

Snabbare sökresultat.
Citera
2021-05-12, 22:31
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Snabbare sökresultat.
Finemang. Det betalar statskulden snabbare än snabbt. Snart är vi i klass med Norges oljefond och framtiden är säkrad flera generationer framåt.
Citera
2021-05-12, 22:36
Medlem
WimHofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LisaLucky
Glöm det!

Har ens släkt och förfäder skapat och arbetet ihop till en förmögenhet för att barnen skall ha det bra så skall inte staten komma och beskatta någonting som redan har beskattats.

Ni fattiga sossar utan släkt och föräldrar får leta på annat håll efter vart ni skall fylla på statens oändliga stora hål (läs invandring).

Men arv och gåvor skall staten akta sig ordentligt noga från att ens försöka sig på en gång till!

+1. Desperata åtgärder som nog bara har som syfte att göra svensken ännu mer beroende av staten samtidigt som landet överfylls av exotiska inslag från jordens alla hörn och 150 miljarder ska betalas ut i Covidstöd till sydeuropa.
Senast redigerad av WimHof 2021-05-12 kl. 22:39.
Citera
2021-05-12, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Vissa ger sig aldrig. ESO (Expertgruppen för studier i offentlig ekonomi) t ex:

https://www.di.se/ledare/ny-arvsskatt-bisarr-ide/

Rapporten:

https://eso.expertgrupp.se/rapporter...aglig-forlust/

Såvitt jag minns så avskaffades arvsskatten för att den var för dyr att driva in, dvs det administrativa arbetet kostade mer än vad skatten drog in till statskassan.

Så vad säger ni - är arvsskatten värd att återinföra? Går det att pressa kostnaderna för att driva in den?

Hur mycket ”experter” är ”expertkommittén”?

Jag är en av de som råkat ut för arvsskatt innan de tog bort den, jag fick betala en betydande summa i skatt på mina kära släktingars surt ihopskrapade redan skattade förmögenhet! Som jag ser det var det ren stöld av mig och mina kära släktingars pengar och jag SKA ta tillbaka det på ett eller annat sätt!😈
Citera
2021-05-12, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manteufel
Jag är en av de som råkat ut för arvsskatt innan de tog bort den, jag fick betala en betydande summa i skatt på mina kära släktingars surt ihopskrapade redan skattade förmögenhet! Som jag ser det var det ren stöld av mig och mina kära släktingars pengar och jag SKA ta tillbaka det på ett eller annat sätt!😈
Ja precis så där kan man se det. Den som betalar arvsskatt är den som lever och får arvet.
Citera
2021-05-12, 22:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WimHof
+1. Dessutom har arvet redan beskattats flera gånger innan det ärvs.

Desperata åtgärder som nog bara har som syfte att göra svensken ännu mer beroende av staten samtidigt som landet överfylls av exotiska inslag från jordens alla hörn och 150 miljarder ska betalas ut i Covidstöd till sydeuropa.

Tack.
Det var ganska roligt att du hann skriva innan jag hann skriva det där, att Sverige ska betala för alla jordens avskum. att vi ska försörja dem som vägar fixa eget arbete och försöka bygga upp en egen förmögenhet.

Det är exakt som du säger att vi i Sverige Ska hela tiden betala enorma summor pengar till negrerna, Vi ska även betala massa pengar till EU PGA Corona, Fast vi är ett av de länderna som har drabbats hårdast.

Ändå så ska staten jaga ut det allra mesta de kan från vanliga människor.
Inte ens de som har avlidit skänka sina saker och förmögenheter till sina barn och barnbarn.

Fy fan säger jag bara för Sverige.
Och det värsta är att jag tror faktiskt att det här kommer att bli en realitet.

Statens pengar läcker inte, utan det ut som Niagarafallen.
Medans politikerna själva sitter några år och sedan Har de garanterad pension resten av livet.

Men det är helt lugnt för min del. ju mer pengar staten snor från mig mer pengar kommer jag sno tillbaka.
Att det inte finns fler personer i Sverige som till exempel Breivik som bara spränger regeringsbyggnaden, det kan jag inte förstå.
Citera
2021-05-12, 22:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Manteufel

Vi tänker precis likadant.

Jag har byggt upp ett liv utomlands. så Därför har jag tänkt att jag har inga problem att gömma svenska summor utomlands. Jag vill bara att låna x antal värdetransporter och banker.
På något sätt ska staten betala igen det dem har stulit.

Sedan lovar jag på heder och samvete att jag har inga planer på att återvända till muslim Sverige.

Det är dags man laddar sin G17 generation 4. och sedan gör man ett uttag i något större varuhus innan stängningsdags.

Banker idag kan vi nog glömma när alla ska vara kontantfria.
Det får väl så fall blir man gör ett hembesök hos någon politiker.

Men pengarna ska fram på ett eller annat sätt som de har stulit.
Citera
2021-05-12, 22:44
Medlem
Haddock93s avatar
Arvskatten kommer innebära att fler rika flyr landet och således mindre skatteintäkter.
Citera
2021-05-12, 22:45
Citat:
Ursprungligen postat av fakka
Förstår mig inte på arvskatt. Pengarna som ärv är väll redan skattade och klara?
Det är ju det jag syftar på, endast tvättäkta vider anser att dubbelbeskattning är rätt.
Citera
2021-05-12, 22:45
Medlem
Trots starka känslor hos många tidigare skribenter i tråden så är det kanske så att en beskattning av arv gynnar fler människor än att inte beskatta arv. Då är det kanske befogat.

En majoritet av folket skulle inte drabbas nämnvärt av en sådan skatt. En majoritet skulle gynnas, och en liten förmögen minoritet skulle missgynnas.

Många länder har väl arvsskatt? Kanske rent av de flesta?
Citera
2021-05-12, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Det som menades med samhällsnyttiga funktioner var arbete och dylikt, något som är extremt hårt beskattat i Sverige. Vårt välstånd är vad vi producerar varje dag i form av tjänster och varor, så det är både klokt och rättvist att de som producerar mest också åtnjuter den högsta levnadsstandarden.

Skattekronorna kommer att hämtas in, frågan är bara var.

Sjukt nog så tror folk att vi ska kunna ha en s.k. tjänsteekonomi, enkla jobb och dylikt när skatten på sådant är snubblande nära 100 %. Högavlönade (allt är ju relativt) i Sverige måste jobba mer eller mindre en hel dag för att ha råd att avlöna en snickare i en timme.
Två fel gör inte ett rätt. Välståndet byggs av företag, det var till stor del dessa som drabbades när familjeföretag inte hade råd med generationsbyte, massa kunskap och skattepengar som försvinner där, och många som flyttar utomlands.

Vad gav arvsskatten, 2 miljarder? Uppenbart att det bara är avundsjuka sossar och jantesvenskar som inte tål att andra har vett att investera sina pengar. Om jag hade haft låg beskattning på jobbet hade jag ändå velat spara undan och blivit rik återigen, staten ska skita i vad jag gör med mina beskattade pengar, kommunistfasoner.

Nej, fler skattekronor kommer förhoppningsvis inte hämtas in, strama in istället och byt ut en värdelös regering.

Att vi ska klara oss på enkom tjänstesektorn är en dead end naturligtvis, och med känt svenskt entreprenörskap vore det en sann tragedi att reducera alla individer till hjon som ska vika varandras tvätt.
Citera
2021-05-12, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LisaLucky
Vi tänker precis likadant.

Jag har byggt upp ett liv utomlands. så Därför har jag tänkt att jag har inga problem att gömma svenska summor utomlands. Jag vill bara att låna x antal värdetransporter och banker.
På något sätt ska staten betala igen det dem har stulit.

Sedan lovar jag på heder och samvete att jag har inga planer på att återvända till muslim Sverige.

Det är dags man laddar sin G17 generation 4. och sedan gör man ett uttag i något större varuhus innan stängningsdags.

Banker idag kan vi nog glömma när alla ska vara kontantfria.
Det får väl så fall blir man gör ett hembesök hos någon politiker.

Men pengarna ska fram på ett eller annat sätt som de har stulit.

Precis!👍👊
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in