2021-05-14, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Jag tycker också att vi ska sluta spendera pengar på strunt och sänka skatterna, men det är en separat fråga. Det handlar om skattetryck. Här handlar det om arvskatten som lämplig form av skatt. Det är en mycket bra sådan jämfört med skatt på arbete.
Nej det är ingen lämplig skatt, skall tex barnet ärva din gård eller företag så måste de ju ta enorma lån och betala till staten, och hur kan staten ha mer rätt till mina pengar än mina egna barn?
Citera
2021-05-14, 20:23
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Nej det är ingen lämplig skatt, skall tex barnet ärva din gård eller företag så måste de ju ta enorma lån och betala till staten, och hur kan staten ha mer rätt till mina pengar än mina egna barn?

Inte i närheten av lika stora lån som om man köper en gård.

Ingen skatt är rolig att betala. Skatt på arbete är ännu sämre. Pengarna ska in någonstans.
Citera
2021-05-14, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Det går ju inte att identifiera någon individuell mottagare av just arvsskatten, alla skattepengar går in i samma säck med skattepengar och används för att betala offentliga utgifter i största allmänhet. Rättsväsende, militär, infrastruktur, sjukvård, forskning o.s.v. En del går till transfereringar.

Men jag tror de flesta nog skulle acceptera att någon som får ett arv på X kronor är mindre förtjänt av det än någon som arbetar ihop X kronor för egen maskin.
Jag tror de flesta nog skulle säga att en som får arv via arvsskatt är ännu mindre förtjänt av det.
Citera
2021-05-14, 23:10
Medlem
Citat:
Inte i närheten av lika stora lån som om man köper en gård.

Ingen skatt är rolig att betala. Skatt på arbete är ännu sämre. Pengarna ska in någonstans.
Nej pengarna skall inte in, de skall inte ha en spänn till, hur skall de annars lära sig hushålla med pengar och effektivisera. Hur tror du ett företag skulle klara sig om de höjer priset hela tiden istället för att dra ned på kostnader och effektivisera, de skulle förlora sina kunder?
Eller om du i det privata höjer dina ungars veckopeng var vecka för att de spenderar mer och mer, du hade fått lämna hus och hem till slut.
Citera
2021-05-14, 23:20
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Nej pengarna skall inte in, de skall inte ha en spänn till, hur skall de annars lära sig hushålla med pengar och effektivisera.
Hur tror du ett företag skulle klara sig om de höjer priset hela tiden istället för att dra ned på kostnader och effektivisera, de skulle förlora sina kunder?
Eller om du i det privata höjer dina ungars veckopeng var vecka för att de spenderar mer och mer, du hade fått lämna hus och hem till slut.

Hur svårt ska det vara att ta in att jag inte vill höja skattetrycket? Men skattepengar måste in. Jag tycker också att det ska vara mindre skatt totalt sett. Jag snackar om skatteformen som sådan. Den är bättre än skatt på lönen.
Citera
2021-05-15, 12:31
Medlem
Citat:
Hur svårt ska det vara att ta in att jag inte vill höja skattetrycket? Men skattepengar måste in. Jag tycker också att det ska vara mindre skatt totalt sett. Jag snackar om skatteformen som sådan. Den är bättre än skatt på lönen.
Hur svårt skall det va att förstå att NEJ vi behöver inte få in mer skattepengar, utan tvärtom strypa införseln av pengar så att politiker blir TViNGADE att dra åt svångremmen och tex sluta ta en olönsamma flyktingar, sluta med sjuka bidrag till tex Hamas och Nord Korea, sluta med socialhjälp till wt familjer som sprutar ur sig ungar som vi andra skall betala för, sluta med universitetsutbildningar som aldrig ger några jobb utan bara är flum, sluta med bidra till ”konstnärer” som ”skapar” nåt skit som ingen vill betala för, osv osv osv
Citera
2021-05-15, 12:35
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Hur svårt skall det va att förstå att NEJ vi behöver inte få in mer skattepengar, utan tvärtom strypa införseln av pengar så att politiker blir TViNGADE att dra åt svångremmen och tex sluta ta en olönsamma flyktingar, sluta med sjuka bidrag till tex Hamas och Nord Korea, sluta med socialhjälp till wt familjer som sprutar ur sig ungar som vi andra skall betala för, sluta med universitetsutbildningar som aldrig ger några jobb utan bara är flum, sluta med bidra till ”konstnärer” som ”skapar” nåt skit som ingen vill betala för, osv osv osv

Eftersom du inte ens fattar det du svarar på så får det vara.
Citera
2021-05-15, 12:39
Medlem
Citat:
Eftersom du inte ens fattar det du svarar på så får det vara.
Att du inte fattar att näst högsta skatt i världen men ändå ett land i kaos är inget man vill höja skatter till.. du förstår helt enkelt inte hur och vad som krävs för att mest valuta för pengarna
Citera
2021-05-15, 12:49
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Att du inte fattar att näst högsta skatt i världen men ändå ett land i kaos är inget man vill höja skatter till.. du förstår helt enkelt inte hur och vad som krävs för att mest valuta för pengarna

Jo, det fattar jag. Det jag skriver har inget att göra med det dock, och det fattar inte du.
Citera
2021-05-16, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Hela "utredningen" är uppenbart åsikts- och känslostyrd. Att det finns ett stort motstånd mot arvsskatt även i länder där bara stora arv beskattas förundrar "utredarna" trots att den uppenbara förklaringen är att arvsskatt helt enkelt strider mot folks allmäna rättsmedvetande, man uppfattar det helt enkelt som en orättfärdig form av skatt.

Jag fick ett arv efter min fars bror, hade jag fått det arvet 1987 i gamla DDR-Sverige så hade jag betalat 80% i skatt på det arvet, folk i allmänhet anser inte att det är OK.

Lägg deras "utredning" i den gröna tunnan med lock märkt "returpapper".

Borde det allmänna rättsmedvetandet trumfa faktiskt utfall? Dvs, om det tvivelsutan att fastlagt att avsaknad av arvsskatt leder till socioekonomisk segregation och medföljande samhällsproblematik på sikt, är det då moraliskt rätt att avskaffa arvsskatten pga "folks allmänna rättsmedvetande"?
Citera
2021-05-16, 14:58
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Borde det allmänna rättsmedvetandet trumfa faktiskt utfall? Dvs, om det tvivelsutan att fastlagt att avsaknad av arvsskatt leder till socioekonomisk segregation och medföljande samhällsproblematik på sikt, är det då moraliskt rätt att avskaffa arvsskatten pga "folks allmänna rättsmedvetande"?

Det är bara en vänsteråsikt att vi har 500.000 muslimer i utanförskap för att vi inte har arvsskatt. Folk i allmänhet går inte på den enkla. De fulaste i samhället blir inte snyggare bara för att de snyggaste förbjuds att snygga till sig.
Citera
2021-05-16, 14:58
Medlem
Citat:

Näst högsta skatt i världen för vem? Arbetaren eller den kapitalstarke? Sverige har oerhört lågt skattetryck för kapital. Osunt lågt skattetryck faktiskt, vill jag hävda då incitamenten att fiffla och utnyttja gråzoner för kapitalinkomster är oerhörda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in