Flashback bygger pepparkakshus!
2021-05-12, 20:24
Medlem
Nej det är självklart efterblivet eftersom det inte ger nåt incitament att skapa välstånd till sina efterlevande. Möjligtvis svårt att räkna på, men jag slår vad om att det kostar mer än det smakar. För att inte tala om att det är kränkande mot ens personliga frihet; att förvägras att ta hand om sina egna barn.
Citera
2021-05-12, 20:56
Medlem
”Varför så många är emot arvsskatt trots att endast ett fåtal betalar den, och många fler sannolikt får ta del av skatteintäkterna, är något av ett mysterium för forskare som intresserat sig för frågan.”

Det är för att ekonomer inte förstår sig på mänskligheten.
Citera
2021-05-12, 21:29
Medlem
”Varför så många är emot arvsskatt trots att endast ett fåtal betalar den, och många fler sannolikt får ta del av skatteintäkterna, är något av ett mysterium för forskare som intresserat sig för frågan.”

Jävligt konstig mening.
Varför så få betalar skatten beror ju på att det inte finns någon arvsskatt i Sverige.
Men de menar kanske "skulle betala den".

Hur är deras förslag? För de måste väl ha presenterat ett förslag på skattesats?
Skall det finnas en schablon som man inte behöver skatta för?
Typ man skattar bara för arv som värderas till över 5M
Citera
2021-05-12, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LisaLucky
Du verkar inte riktigt fatta så jag får ta och berätta en gång till.

Om ens föräldrar arbetar och betala skatt och sedan bygger ett hus, under alla år man betalar dem av huslånet samtidigt som de betalar för att de äger huset (fastighetsskatt).
Sedan när de väl har betalat av allting och en gång i tiden dör och vill lämna över huset till barnen så ska de alltså skatta för det också (arvsskatt).

Det blir liksom skatt på skatt men det kan inte du har räknat ut i dina röda drömmar. (Till och med skatt tre gånger på varann, kan man säga i exemplet med till exempel bostaden som jag nyss gav).

Vad är samhällsnyttiga aktiviteter för något?? Menar du skolan och sjukvården så går inte mycket av skattepengarna dit där idag i varje fall. Menar du vägarna eller, infrastrukturen?

Vad är samhällsnyttiga funktioner Kan du berätta det för mig nu?

Men om du ska vara någon skatt så kan det väl vara lite vanlig skatt på arbetet. Det räcker faktiskt.
Det handlar bara om hur man lägger budgeten.

Det är någonting som ni röda aldrig någonsin har lyckats göra. Lägga en budget alltså.
Det som menades med samhällsnyttiga funktioner var arbete och dylikt, något som är extremt hårt beskattat i Sverige. Vårt välstånd är vad vi producerar varje dag i form av tjänster och varor, så det är både klokt och rättvist att de som producerar mest också åtnjuter den högsta levnadsstandarden.

Skattekronorna kommer att hämtas in, frågan är bara var.

Sjukt nog så tror folk att vi ska kunna ha en s.k. tjänsteekonomi, enkla jobb och dylikt när skatten på sådant är snubblande nära 100 %. Högavlönade (allt är ju relativt) i Sverige måste jobba mer eller mindre en hel dag för att ha råd att avlöna en snickare i en timme.
Citera
2021-05-12, 21:53
Medlem
Hur kan någon människa med tresiffrigt IQ prata om MER skatter?

Räcker det inte nu, hur ska då MER göra något bättre? Går ju redan förjävligt..
Citera
2021-05-12, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngenAning79

Jävligt konstig mening.
Varför så få betalar skatten beror ju på att det inte finns någon arvsskatt i Sverige.
Men de menar kanske "skulle betala den".
Dom menar nog att det är en liten andel som står för mer än hälften av totalt arv.

Förklaras from sid 39 i rapporten.

Anledningen till påståendet är att ekonomer anser att det ligger i ens egenintresse att få andel av skattepengar från någon random som dör eftersom man själv förmodligen inte kommer behöva betala sådan skatt. Enligt resonemanget så tjänar man då på arvsskatt efter man då kan konsumera mera. Ju mer konsumtion ju mer nytta, är ju utgångspunkten för en ekonom.

Det är helt fel utgångspunkt att analysera varför folk är emot arvskatten utifrån konsumtion. Förklaringen handlar snarare om äganderätt, rättvisa och moral.

Citat:
Hur är deras förslag? För de måste väl ha presenterat ett förslag på skattesats?
Skall det finnas en schablon som man inte behöver skatta för?
Typ man skattar bara för arv som värderas till över 5M

Här är förslaget:

Skiss till arvsskatt
• Alla skattepliktiga arvingar möter samma skatteskala oavsett släktskap.
• Skattepliktiga arvingar är alla individer utom efterlevande make, samt alla organisationer utom de som verkar för särskilt vällovliga ändamål.
• Arvsskatten utgör 20 procent av det skattepliktiga arvet. Mot- tagna gåvor beskattas med samma skattesats.
• Det skattepliktiga arvet beräknas som arvingens andel av kvarlåtenskapens marknadsvärde efter grundavdrag.
• Varje person har ett, under hela livet, sammanlagt basgrundavdrag motsvarande 15 inkomstbasbelopp.
• Arvingar med låg inkomst har ett förhöjt grundavdrag mot- svarande 40 inkomstbasbelopp minus summan av beskatt- ningsbar förvärvs- och kapitalinkomst under de föregående fem åren.
• Arvlåtarens gåvor till välgörande ändamål under tio år före dödsdagen ökar arvingarnas grundavdrag med motsvarande belopp.
• Uppskov medges för den del av arvsskatten som överstiger ett inkomstbasbelopp. Den uppskjutna delen betalas med ränta och en avbetalningstid på upp till 10 år.
• Arvingar som mottar arv i form av aktier får betala arvsskatten med aktier. Staten förvaltar aktierna enligt särskilda regler.
Citera
2021-05-12, 22:04
Medlem
Förstår mig inte på arvskatt. Pengarna som ärv är väll redan skattade och klara?
Citera
2021-05-12, 22:05
Medlem
KreugerGulds avatar
Kommunister som vill införa arv och gåva skatt och fastighetsskatt.
Citera
2021-05-12, 22:19
Medlem
Nimars avatar
Får man inte ekonomi att gå ihop när man har världens högsta skatter så borde man kanske titta på att sänka utgifterna istället för att höja skatterna?
Men ett sånt förslag är ointressant för ska vi börja dra ner på onödiga utgifter så finns det en risk för ESOs medlemmar att sötebrödsdagarna är över och dom blir tvungen att skaffa sig ett riktigt jobb.
Citera
2021-05-12, 22:22
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Hur som helst så är både arvs och fastighetsskatten den satans vidriga dubbelbeskattningen. Vill man driva in mer skatt för att bekosta tredje världen så finns det bättre och mindre hjärndöda sätt att göra det. Vad sägs om att inte ligga på rygg för alla utländska riskbolag som ser die dumme schweden som ett exotiskt smorgasbord med sanslösa skattebefriade villkor.

Tja, då tar dessa utländska riskbolag sitt kapital någon annanstans.
Citera
2021-05-12, 22:28
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LisaLucky
Du verkar inte riktigt fatta så jag får ta och berätta en gång till.

Jo, jag fattar.

Citat:
Om ens föräldrar arbetar och betala skatt och sedan bygger ett hus, under alla år man betalar dem av huslånet samtidigt som de betalar för att de äger huset (fastighetsskatt).
Sedan när de väl har betalat av allting och en gång i tiden dör och vill lämna över huset till barnen så ska de alltså skatta för det också (arvsskatt).

Ja, hellre det än att betala ännu mer skatt medan man lever.

Citat:
Det blir liksom skatt på skatt men det kan inte du har räknat ut i dina röda drömmar.

Det fattar jag, och nej, mina drömmar är inte röda. Ta dig i röven med dina falska anklagelser.

Citat:
(Till och med skatt tre gånger på varann, kan man säga i exemplet med till exempel bostaden som jag nyss gav).

Det spelar ingen roll hur många gånger det är. Det är det totala skattetrycket som spelar roll. Fördelningen är bara fördelning. Jag tar hellre mer skatt i dödsboet och mindre skatt på min lön.

Citat:
Vad är samhällsnyttiga aktiviteter för något??

Att folk jobbar, t ex.

Citat:
Menar du skolan och sjukvården så går inte mycket av skattepengarna dit där idag i varje fall. Menar du vägarna eller, infrastrukturen?

Nej. Du läste uppenbarligen inte vad jag skrev, för det framgår tydligt ur kontexten att jag talar om annat som beskattas. Det du räknar upp är samhällsnyttigt användande av skattemedel, men det är något helt annat.

Citat:
Vad är samhällsnyttiga funktioner Kan du berätta det för mig nu?

Att jobba. Att spendera. Håller ekonomin igång, vettu.

Citat:
Men om du ska vara någon skatt så kan det väl vara lite vanlig skatt på arbetet. Det räcker faktiskt.

Hellre mindre skatt på arbetet och återinför arvsskatten.

Citat:
Det handlar bara om hur man lägger budgeten.

Ja, gärna för mig att vi vässar budgeten. Det läggs alldeles för mycket pengar på skit. Men sparar man in, så använd det till att sänka skatten på arbete istället.

Citat:
Det är någonting som ni röda aldrig någonsin har lyckats göra. Lägga en budget alltså.

Jag är inte röd.
Citera
2021-05-12, 22:28
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Tja, då tar dessa utländska riskbolag sitt kapital någon annanstans.
Om de inte bidrar det minsta så kan de dra till Botswana eller liknande. Jag för min del är i alla fall innerligt trött på att de styrande ligger på rygg för dem av några outgrundliga prestigeskäl. Google med deras stort sett gratis el som ett exempel som ingen förutom kanske du kan se något samhällsintresse i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in