2021-05-12, 20:29
Släp, dragkrok och kombibilar är nog en ganska begränsad företeelse över världen. Det är Sverige och några andra få länder som har förkärlek till det. Behöver man flytta på något i ex. USA eller övriga Europa så hyr man en skåpbil, pick-up eller lastbil. Såvida man inte har tillgång till det själv.
Citera
2021-05-12, 20:55
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
Många ser säkert detta fenomen årligen och som mest under sommarhalvåret då svensken kopplar på släpvagnen, båtvagnen eller husvagnen och kör iväg som fungerar bra.

Men att backa, då är det kört för många svenskar.
(obs. inte alla)
"Har sett tjejer som är grym att backa med släp medans gubben får stå och titta på .."

Vad har ni för kommentarer och erfarenheter
om detta fenomen?

Det handlar om träning. Kör man släp och backar i alla fall en gång i veckan är det inget problem. Husvagnsfolk gör det ett par gånger per år.

Till deras försvar ska dock sägas att husvagnarna har svällt oerhört genom åren varför sikten bakåt är obefintlig.
Citera
2021-05-12, 22:24
Medlem
VergissMichs avatar
Innan jag hade gjort det så hade man ju hört av föräldrar, vänner, körskollärare m.m hur svårt och jobbigt det är att backa med släp så man var ju fan livrädd första gången man skulle göra det. Dessutom att man hade en grupp kollegor som stod och iakttog hur det skulle gå. Fick bara tipset att om man svänger vänster så åker släpet åt höger och vice versa. Var inga som helst konstigheter att utföra uppgiften, om än ovant.

Tror att mycket handlar om att man inte fått tillfälle att öva och att man blir intalad av omgivningen att det ska vara supersvårt. Dessutom är det väl alltid lite obekvämt att göra något för första gången? Tvekar på att vi svenskar har svårare att backa med släp än andra
Citera
2021-05-12, 22:41
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Även alla dessa hästtjejer backar bedrövligt.

Själv är man innehavare av CE och därmed tillhör världsmästarna.

Övningskörde med ett kort gammalt (s.k. italiensläp) ruttet/rostat jävulskt helvete under utbildningen, fick även köra upp med denna kombo - med en skapligt trött manuell gammal FH440.

Det blir nästan inte värre än så. Och folk bölar över att de inte kan backa med ett släp från macken......

Nåja. Allmänt är det lite knepigt, Sverige har världens mest tätutrustade bilar med drag. Högst troligen så är nog svensken fortsatt bra bättre än snittet på klotet av befolkningen med att backa med släp överlag.

Ovana javisst, men då kanske man borde vara bättre på att hantera ett ekipage kanske...husvagnar, gallersläp, båtar etc. finns ju till förbannelsen i det här landet. Och hästar då.
Citera
2021-05-13, 10:03
Medlem
Citat:
Många ser säkert detta fenomen årligen och som mest under sommarhalvåret då svensken kopplar på släpvagnen, båtvagnen eller husvagnen och kör iväg som fungerar bra.

(obs. inte alla)
"Har sett tjejer som är grym att backa med släp medans gubben får stå och titta på .."

om detta fenomen?

Folk som inte har högre behörigheter (BE inkluderat) är allmänt väldigt urusla på att backa någon typ av fordon. Det för att det inte ingår något manöverprov i backning när man tar B. Att backa med släp ingår inte alls i utbildningen och det är något som de flesta inte ens gör en gång per år. Fickparkering är något som också är väldigt skralt tränat hos vissa.

Jag blir mer irriterad på folk med CE som inte kan backa ett tungt ekipage utan att ta sönder lastkajer, portar etc. Däri ingår det faktiskt manöverprov för backning av tungt släp. Dock är det få invandrare som har ett svenskt CE-kort, utan de har fått sina "behörigheter" omvandlade utan prövning.
Citera
2021-05-13, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Folk som inte har högre behörigheter (BE inkluderat) är allmänt väldigt urusla på att backa någon typ av fordon. Det för att det inte ingår något manöverprov i backning när man tar B. Att backa med släp ingår inte alls i utbildningen och det är något som de flesta inte ens gör en gång per år. Fickparkering är något som också är väldigt skralt tränat hos vissa.

Jag blir mer irriterad på folk med CE som inte kan backa ett tungt ekipage utan att ta sönder lastkajer, portar etc. Däri ingår det faktiskt manöverprov för backning av tungt släp. Dock är det få invandrare som har ett svenskt CE-kort, utan de har fått sina "behörigheter" omvandlade utan prövning.

En som inte har koll .. (någons fru ..
https://www.youtube.com/watch?v=RXYHA3nZ-vk

Och så här ska man göra .. (skolexempel ..
https://www.youtube.com/watch?v=kYvpBNtOb3k

*Tävling att backa med husvagn på Husvagn Husbil mässa 2016*
https://www.youtube.com/watch?v=xFzkbeaevlw
Senast redigerad av SKIL 2021-05-13 kl. 11:36.
Citera
2021-05-13, 11:23
Medlem
Av samma skäl som man är dålig på annat. Bristande övning.
Citera
2021-05-13, 13:10
Jag har kört med släpvagn men bara framåt. Backa har jag aldrig försökt mig på.
Citera
2021-05-13, 13:23
Medlem
Citat:

(obs. inte alla)

om detta fenomen?
Grundfelet är att man vänder sig om och tittar bakåt när man backar. Man tittar i de backspeglar man har. Så enkelt är det. Det går enkelt att fickparkera också. Speciellt roligt är det när folk ska sjösätta/ta upp sina båtar.
Citera
2021-05-13, 13:41
Medlem
Citat:

En som inte har koll .. (någons fru ..
https://www.youtube.com/watch?v=RXYHA3nZ-vk

Och så här ska man göra .. (skolexempel ..
https://www.youtube.com/watch?v=kYvpBNtOb3k

*Tävling att backa med husvagn på Husvagn Husbil mässa 2016*
https://www.youtube.com/watch?v=xFzkbeaevlw

som sagt, folk utan högre behörigheter är urusla på att backa något fordon större än en cykel. De är också usla på fickparkering av exakt samma anledning.
Citera
2024-11-09, 14:23
Har hört det oxå att svenskar är urusel med släpvagn i motsatt håll.
Citera
2024-11-09, 14:35
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Så jävla lätt är det väl inte alla gånger.
Om man står på en smal väg och ska backa in 90 grader in i ett grindhål med ett långt släp. Exempelvis.
Då får jag iallafall testa några gånger innan det blir rätt.
Då dyker det upp trafik, man blir lite svettig i pannan..😅

Skulle tro att jag är genomsnittlig här.
Har släp och backar med det ibland.
Men ibland blir det för bökigt och då drar jag för hand om det går
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in