• 1
  • 2
2021-05-12, 17:37
Medlem
Många ser säkert detta fenomen årligen och som mest under sommarhalvåret då svensken kopplar på släpvagnen, båtvagnen eller husvagnen och kör iväg som fungerar bra.

Men att backa, då är det kört för många svenskar.
(obs. inte alla)
"Har sett tjejer som är grym att backa med släp medans gubben får stå och titta på .."

Vad har ni för kommentarer och erfarenheter
om detta fenomen?
Citera
2021-05-12, 17:43
Medlem
SittFints avatar
Vilka länder jämför du med?
Citera
2021-05-12, 17:43
Medlem
charonyipmans avatar
Jag känner ingen som är dålig på att backa med släp. Umgås du bara med sittkissare eller?
Citera
2021-05-12, 17:44
Medlem
Eoppoyzs avatar
Jag kan bara svara för mig själv. Vid ett tillfälle skulle jag flytta. Det var första gången jag backade med släp överhuvudtaget. Min mor var med, men vågade inte att backa. Jag var tvungen att backa i nerförsbacke, i mörker, samt att vägen var extremt trång. Jag hade kanske haft mitt körkort i 2 år då, och körde ytterst sällan. Men det gick överraskande bra. Jag är förvånad över hur väl jag gjorde det, trots svårigheterna och att det var första gången och hittills enda gången jag har gjort det.
Citera
2021-05-12, 17:51
Medlem
franges avatar
Framförallt är det väl för att folk så sällan gör det.

De flesta (svenska) lastbils- och timmerbilschaffisar jag haft att göra med kan backa med lastbil med släp på små kringelkrokiga traktorvägar så man knappt tror det är på riktigt - samtidigt som öststatarna behöver 4 fotbollsplaner för att ens kunna svänga runt ett varv med sina skabbiga trailers utan släp.
Citera
2021-05-12, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Framförallt är det väl för att folk så sällan gör det.

Detta.
Övning ger färdighet, men de flesta har ingen anledning, eller något tillfälle, att öva.
Har själv aldrig backat (eller kört framåt) med släp så jag kan mycket väl tänka mig att jag skulle hamna på tvären.
Citera
2021-05-12, 18:03
Medlem
RonnyRasks avatar
Är väl en sådan grej som kräver lite träning före det sitter som det ska. Så såvida man inte har ett jobb eller annan aktivitet som kräver att man kör med släp ofta blir det ju väldigt få tillfällen att öva på.
Citera
2021-05-12, 18:07
Medlem
Qusimotos avatar
Dom jag sett som inte kan backa med släp är kvinnor och blattar, där har du dom som är totalt värdelösa på att backa med släp.
Citera
2021-05-12, 18:17
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
Många ser säkert detta fenomen årligen och som mest under sommarhalvåret då svensken kopplar på släpvagnen, båtvagnen eller husvagnen och kör iväg som fungerar bra.

Men att backa, då är det kört för många svenskar.
(obs. inte alla)
"Har sett tjejer som är grym att backa med släp medans gubben får stå och titta på .."

om detta fenomen?

Vilka länder är bättre?
Citera
2021-05-12, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qusimoto
Dom jag sett som inte kan backa med släp är kvinnor och blattar, där har du dom som är totalt värdelösa på att backa med släp.
Låter som en skitnödig generalisering som saknar substans i verkligheten. De som kan backa med släp är de som har övat på det. Vissa behöver mindre övning än andra. Kan inte tänka mig att detta ser så värst mycket annorlunda ut i andra länder. Övning ger färdighet.
Citera
2021-05-12, 18:18
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
om detta fenomen?
En förklaring är förmodligen att det blir bakvänt när man backar med hur man svänger, i.e. istället för att slå ut med ratten åt samma håll som man vill svänga (så att bilen skulle köra i samma cirkel oavsett om man kör framåt eller bakåt) så måste man med släpvagn normalt sett först svänga åt motsatta hållet och därefter svänga som vanligt. Det betyder också att alla små justeringar blir lika bakvända. Så om du backar åt säg höger men släpet svänger för mycket går det inte att bara svänga vänster för att ge bilen en rakare färdväg utan först måste man svänga ännu mer åt höger och därefter parera för att få själva bilen på rätt väg.
Citera
2021-05-12, 18:19
Medlem
Kör personbil dagligen oftast längre sträckor och använder släp etc typ några ggr/år ibland någon båttrailer då någon behöver hjälp, har alldrig haft problem med att backa, det är ju bara att tänka tvärtom. En del tjejer som testar och är snabbtänkt fattar galoppen medans andra trasslar in sig i släpet och rätt roliga diskussioner mellan vissa par. Kan hålla med att icke-svenskar är urdålig på att backa, av dem man har sett.
Senast redigerad av SKIL 2021-05-12 kl. 18:32.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in