2021-05-12, 18:19
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
Varför är svensken så dålig på att backa med släp?

Har du någon källa som belägger att just svenskar skulle vara sämre än andra folkslag, tex något folk i nordöstra Afrika, när det gäller att backa med släp?
Citera
2021-05-12, 18:23
Medlem
Questioneers avatar
Jag kan inte heller backa med släp, enklare att ta loss släpet och backa för hand.
Citera
2021-05-12, 18:46
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Många ser säkert detta fenomen årligen och som mest under sommarhalvåret då svensken kopplar på släpvagnen, båtvagnen eller husvagnen och kör iväg som fungerar bra.

Men att backa, då är det kört för många svenskar.
(obs. inte alla)
"Har sett tjejer som är grym att backa med släp medans gubben får stå och titta på .."

Vad har ni för kommentarer och erfarenheter
om detta fenomen?

Backa med släp blir man bra på om man gör det mycket. Vem fan backar mycket med släp? Bönder...! Är du lantis TS?
Citera
2021-05-12, 18:50
Medlem
Brist på erfarenhet och övning är väl den mest logiska orsaken. Vissa lär sig dock säkert snabbare än andra. Detta ligger dock nog mera på ett indivuellt plan än på ett nationellt. Tror inte svenskar utmärker sig som sämre än andra nationer.
Citera
2021-05-12, 18:54
Medlem
Citat:
Många ser säkert detta fenomen årligen och som mest under sommarhalvåret då svensken kopplar på släpvagnen, båtvagnen eller husvagnen och kör iväg som fungerar bra.

Men att backa, då är det kört för många svenskar.
(obs. inte alla)
"Har sett tjejer som är grym att backa med släp medans gubben får stå och titta på .."

Vad har ni för kommentarer och erfarenheter
om detta fenomen?

Troligen är svenskar varken bättre eller sämre än andra?

Jag själv ser mig som rätt duktig på det och allt beror på träning och erfarenhet.
Kör skåpbil med släp nån eller några gånger per vecka i jobbet samt bor i ett renoveringsobjekt till villa, man lär sig ju mer man håller på!

Om tjejer är duktiga så kan det nog spela in om dom har hästar och kör med kärra ibland, samma sak, övning ger färdighet!
Citera
2021-05-12, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Backa med släp blir man bra på om man gör det mycket. Vem fan backar mycket med släp? Bönder...! Är du lantis TS?

Nix
Men hela sverige är ju som en stor bondgård,
men det visste du väl redan ..
Senast redigerad av SKIL 2021-05-12 kl. 19:05.
Citera
2021-05-12, 19:09
Medlem
Silver.Swe.s avatar
"för när jag var i Grekland var alla stjärnor på att backa med släp"
Citera
2021-05-12, 19:16
Medlem
LilaTants avatar
Som redan sagts, brist på övning och rutin, till stor del orsakat av att så många bor i lägenhet idag, då ställs man väldigt sällan inför släp-backning annat än om det ingår i ens arbete. Vi som växt upp och bor mer lantligt hamnar däremot rimligt ofta inför situationen att det ska backas med släp och med tiden får man in känslan. Vill inte påstå att jag är någon mästare själv men så länge jag kan vända mej om och se släpvagnen backar jag ändå rätt obehindrat, både rakt bakåt och in på en uppfart eller liknande. Via backspeglarna går ärligt talat inte fullt så bra
Citera
2021-05-12, 19:26
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Questioneer
Jag kan inte heller backa med släp, enklare att ta loss släpet och backa för hand.
Ibland går det inte att göra det förhand så jag försöker backa så ofta jag kan på grusvägar, runt hörn och fickparkera med släp. Man råkar alltid ut för en knepig situation någon gång och då är det bra att ha lite kläm på hur man ska göra. Borde ingå i körkorts utbildningen.
Citera
2021-05-12, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qusimoto
Dom jag sett som inte kan backa med släp är kvinnor och blattar, där har du dom som är totalt värdelösa på att backa med släp.
Och s k män som är ointresserade av manliga aktiviteter.
Citera
2021-05-12, 20:01
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera

Folk med CE-behörighet?
Citera
2021-05-12, 20:18
Medlem
carminaburanas avatar
Jag är inte världsbäst på att backa med släp, men jag får tillfälle att göra det ca en gång om året. Lite dryg trådstart. Jag övar när jag får möjlighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in