• 1
  • 2
2021-05-11, 13:18
Medlem
Aktieklipparns avatar
Jag är sjukpensionär med låg inkomst, men har en villa som skall
säljas för minimum 3m (skuldfri) Vi är ett medelålders par

Jag kollar på lägenhet för ca 1m, och 2a räcker då vi mest kommer bo
i fritidshuset. Tror det skiljer 2 max 3000 mellan br och hr där jag vill bo.

Själv tror jag att det är mest lönsamt med hyresrätt +investera i fonder
men huvudet säger bostadsrätt, speciellt när min inkomst är låg

Hur tänker ni, och vad hade ni valt?

Obs: Känner väl även att man kanske slipper lite mer drägg i en bostadsrätt
Citera
2021-05-11, 13:24
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Jag är sjukpensionär med låg inkomst, men har en villa som skall
säljas för minimum 3m (skuldfri) Vi är ett medelålders par

Jag kollar på lägenhet för ca 1m, och 2a räcker då vi mest kommer bo
i fritidshuset. Tror det skiljer 2 max 3000 mellan br och hr där jag vill bo.

Själv tror jag att det är mest lönsamt med hyresrätt +investera i fonder
men huvudet säger bostadsrätt, speciellt när min inkomst är låg

Hur tänker ni, och vad hade ni valt?

Obs: Känner väl även att man kanske slipper lite mer drägg i en bostadsrätt

Alternativ 1: Köp av bostadsrätt, avgift säg 2 000 kr. Två miljoner över (om du inte ska in med skatt). Räknar med att du betalar den utan lån eftersom du är sjukpensionär.

Alternativ 2: Hyr hyresrätt, avgift 5 000 kr.

Avkastningen på två miljoner till åtta procents ränta på tio år ger dig ett slutbelopp på 4 318 000 kr. Rimligen ska du spara de 3 000 kr du sparar. Då får du ett ett slutbelopp på 4 881 000 kr. Stiger bostadsrätten med 2 % om året får du ytterligare ca 219 000 kr i värdeökning. Säg totalt fem miljoner vid sparande av de tretusen och värdeökning.

Avkastningen på tre miljoner med samma antaganden som ovan ger dig 6 477 000 kr, givet att du inte behöver norpa av dina tre miljoner för att ha råd med hyran.

Alltså verkar HR vara ekonomiskt bäst, dock till högre risk. Jag har inte heller räknat med att hyran ökar, vilken den säkert kommer göra. Som du själv skriver kan det ju dock finnas andra, icke-ekonomiska, fördelar med BR, ex att du hamnar i ett bättre område med bättre folk.
Senast redigerad av Stygotius 2021-05-11 kl. 13:30.
Citera
2021-05-11, 13:44
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Alternativ 1: Köp av bostadsrätt, avgift säg 2 000 kr. Två miljoner över (om du inte ska in med skatt). Räknar med att du betalar den utan lån eftersom du är sjukpensionär.

Alternativ 2: Hyr hyresrätt, avgift 5 000 kr.

Avkastningen på två miljoner till åtta procents ränta på tio år ger dig ett slutbelopp på 4 318 000 kr. Rimligen ska du spara de 3 000 kr du sparar. Då får du ett ett slutbelopp på 4 881 000 kr. Stiger bostadsrätten med 2 % om året får du ytterligare ca 219 000 kr i värdeökning. Säg totalt fem miljoner vid sparande av de tretusen och värdeökning.

Avkastningen på tre miljoner med samma antaganden som ovan ger dig 6 477 000 kr, givet att du inte behöver norpa av dina tre miljoner för att ha råd med hyran.

Alltså verkar HR vara ekonomiskt bäst, dock till högre risk. Jag har inte heller räknat med att hyran ökar, vilken den säkert kommer göra. Som du själv skriver kan det ju dock finnas andra, icke-ekonomiska, fördelar med BR, ex att du hamnar i ett bättre område med bättre folk.

Tack för ditt svar och din uträkning Intressant att du räknat på 10år

Tror att man får vara öppen får båda alternativen, och avkastning=risk som sagt
Citera
2021-05-11, 16:13
Medlem
Räkna till en underhållskostnad på minst 500 kr/månad för bostadsrätten också. Det bör räcka för att byta badrum och kök var 30:e år, något som ingår i hyresrätten. Många tar nog till exempel kylskåpet från sparpengarna när det går sönder men när du nu sätter dig och jämför så kan du lika gärna räkna så korrekt som möjligt.

Jag hade satt 2,5% värdeökning per år på bostadsrätten (fastigheter på makronivå följer löneutvecklingen). Men 2% funkar också, kanske till och med bättre att räkna lågt.
Senast redigerad av lajm 2021-05-11 kl. 16:15.
Citera
2021-05-11, 20:43
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Räkna till en underhållskostnad på minst 500 kr/månad för bostadsrätten också. Det bör räcka för att byta badrum och kök var 30:e år, något som ingår i hyresrätten. Många tar nog till exempel kylskåpet från sparpengarna när det går sönder men när du nu sätter dig och jämför så kan du lika gärna räkna så korrekt som möjligt.

Jag hade satt 2,5% värdeökning per år på bostadsrätten (fastigheter på makronivå följer löneutvecklingen). Men 2% funkar också, kanske till och med bättre att räkna lågt.

Du skriver minst 500/mån i underhåll, och det är verkligen minimum

Rent ekonomiskt så är det nog hyresrätt som gäller, alt bostadsrätt med lån
och eget kapital placerat i aktier/fonder

Tack för ditt svar
Citera
2021-05-11, 20:46
Medlem
Är det några skillnader i möjlighet till bidrag till hyran i de olika boende?
Citera
2021-05-11, 20:59
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris
Är det några skillnader i möjlighet till bidrag till hyran i de olika boende?
Intressant tanke, men jag kommer få över en stor peng efter villaförsäljningen.

Om man tex har 2milj och lägger in allt i en BR så är man berättigad till
bostadstillägg vid låg inkomst.. lite märkligt kan tyckas

Har ju fritidshus också så blir inga bidrag till mig
Citera
2021-05-11, 23:54
Medlem
lemmelns avatar
Det handlar om sinnesro.

Att äga sin bostad ger sämre avkastning än att ha kapitalet investerat i börsen. Men äger du bostaden är du mer eller mindre oberoende av hur världsekonomin ter sig. Med lägre löpande kostnader får du pengar över varje månad som du kan investera, speciellt när börsen står som lägst. Det är då det ger som mest avkastning över tid, och det är då de med lån och höga räntor inte har råd att investera.

Speciellt som sjukpensionär tycker jag du skall ta en extra funderare på det. Du som saknar möjlighet att ta ett jobb för att komma ikapp om hela förmögenhet brunnit inne på börsen.
Senast redigerad av lemmeln 2021-05-12 kl. 00:00.
Citera
2021-05-12, 10:15
Medlem
För bostadsrätter tillkommer kostnader för vitvaror och renovering. Skulle definitivt säga att det är betydligt mer än 500 kr i månaden. Man får nästan räkna med att en vitvara går sönder varje år. Kyl, Frys, Spis, Diskmaskin och Tvättmaskin har numera en begränsad livslängd på 6-7 år. Tidigare så fungerade de längre tid men drog under slutet av livslängden väldigt mycket ström så det ändå var ekonomiskt motiverat att göra förtida utbyte.
Skulle därför kunna påstå att bara vitvaror kostar runt 400 kr i månaden.

Sedan har man renovering av kök och badrum med viss regelbundenhet och lite målning av övriga rum då och då.
Citera
2021-05-13, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
För bostadsrätter tillkommer kostnader för vitvaror och renovering. Skulle definitivt säga att det är betydligt mer än 500 kr i månaden. Man får nästan räkna med att en vitvara går sönder varje år. Kyl, Frys, Spis, Diskmaskin och Tvättmaskin har numera en begränsad livslängd på 6-7 år. Tidigare så fungerade de längre tid men drog under slutet av livslängden väldigt mycket ström så det ändå var ekonomiskt motiverat att göra förtida utbyte.

Sedan har man renovering av kök och badrum med viss regelbundenhet och lite målning av övriga rum då och då.

Sen finms det ju fördelen med vissa brfer att man delar tvättstuga och då pressas ju priserna kraftigt på tvättmaskinerna
Själv har jag bara kyl o frys o oroa mig över tvättmaskin vad är.det för lyx
Citera
2021-05-13, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname

Lol, vitvara gå sönder varje år? Lägg av. Mina föräldrar renoverade sitt kök för 8 år sedan med induktionshäll, kyl, frys och de funkar galant än idag och kommer säkert göra det flera år till.

Deras tvättmaskin och torktumlare är över 10 år gamla.

I snitt får man kanske byta ut sina vitvaror var 12e år. För 30000kr får man en komplett uppsättning vitvaror, utan problem. Det blir runt 200kr per månad. När hyresvärden byter ut dina vitvaror kommer hyran att öka. Hyresvärdar är inte filantroper, utan vill även de ha avlastning på sin investering.
Senast redigerad av Einzelgaenger 2021-05-13 kl. 11:07.
Citera
2021-05-14, 15:46
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemmeln
Det handlar om sinnesro.

Att äga sin bostad ger sämre avkastning än att ha kapitalet investerat i börsen. Men äger du bostaden är du mer eller mindre oberoende av hur världsekonomin ter sig. Med lägre löpande kostnader får du pengar över varje månad som du kan investera, speciellt när börsen står som lägst. Det är då det ger som mest avkastning över tid, och det är då de med lån och höga räntor inte har råd att investera.

Speciellt som sjukpensionär tycker jag du skall ta en extra funderare på det. Du som saknar möjlighet att ta ett jobb för att komma ikapp om hela förmögenhet brunnit inne på börsen.

Du har rätt.. sinnesro är viktigt, och det värderar jag högt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in