• 1
  • 2
2021-05-14, 16:19
Medlem
OHSCHNAPs avatar
Eftersom du har postat det här i ekonomiforumet antar jag att du är ute efter en viss typ av svar, även om det som nämnt förmodligen kommer innebära en skillnad i livskvalitet om du hyr eller äger bostadsrätt.

Du säger att du kan köpa en tvåa för en miljon cash och sedan ha två miljoner över att investera. Jag hade absolut valt det alternativet, även om det på lång sikt kanske hade varit lite mer ekonomiskt lönsamt att bo i hyresrätten och investera alla tre miljoner på börsen (nog inte optimalt tillfälle att vräka in miljoner i indexfonder i dagsläget). Om ni är ett medelålders par som nedgraderar från en villa till mindre lägenhet centralt utgår jag ifrån att ni värdesätter ekonomisk stabilitet över att få lite högre avkastning.

Främsta anledningar:

1. Du kommer nog uppleva lägre livskvalitet av att bo i hyresrätt, svårt att mäta i monetära termer men det kommer vara en viss skillnad om du är van att bo i villa
2. Du minskar dina fasta kostnader med några tusen i månaden. Det kan vara skönt när du har en låg inkomst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in