Citat:
Ursprungligen postat av
Schlesien
Det finns också en anledning till att Nibble/Solvik ströks från Waldorfskolefederationens register tidigt 1980-tal. De bedömdes inte hålla sig inom paraplyet.
Allt som hände på Nibble/Solvik går inte att smeta ut över varenda waldorfskola. Vi har enskilda subjektiva och fina vittnesskildringar från fd elever bara i den här tråden, som visar både på likheter och skillnader.
Hur skulle Waldorfskolefederationen kunna ta ansvar för saker som händer på en skola som de kastat ut? Vill du ha ansvarsutkrävande utanför Solviks skolgård får du väl gå till gamla Skolöverstyrelsen och sedan till Södertälje kommun, de som finansierat och godkänt skolan, de som "Ulla" i dokumentären lämnade sin rapport till.
Du är ju helt tappad.
Hur många gånger hade du sett dokumentärerna? Tre, fyra gånger har du sagt va?
Och ändå har du missat att Lake gör en stor analys av Steiner, antroposofin och waldorfrörelsen i stort och dess kopplingar till det skolan höll på med.
Solvikskolan frös ut ett tag, men sen blev de till och med föregångare inom rörelsen, speciellt på den internationella antroposof-scenen.
Och Pär turnerar fortfarande jorden runt om skolans pedagogik (nu citerar jag direkt från programmet avsnitt två).
Jag blir mörkrädd att ha dig som moderator.
Du har missat hur mycket Lake direkt tar in inslag från Kristofferskolan?
Du har missat hur mycket han talar om Waldorfrörelsen i stort?
Du har missat hur mycket han pratar om antroposofrörelsen och tankarna kopplat till hans gamla Solvikskola.
Ja, jag missar då inte vad Lake vill säga. Vi kan ju fråga honom, eftersom du inte verkar ha begripit dokumentären fast du tittat igenom den ett otal gånger.