2021-05-21, 22:48
Medlem
Nån som har ett namn på den grymma läraren som inte vill ställa upp på intervju? ”Han var bra på att bygga och måla” säger Ahlbom... men misshandlade barn säger Ahlboms son.
Citera
2021-05-21, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Tycker du att del 3 innefattar waldorfskolorna? Ja, i så fall blev din otillfredsställelse mättad till slut på den punkten.
Det tas ju upp i både del 2 och 3 av dokumentären vad som är grundtankarna bakom Solviksskolan. Och det är Rudolf Steiner och Waldorfpedagogiken. Därmed finns en koppling till alla Waldorfskolor och till Antroposofin. Som sagt- det är mycket av tankegodset som kommer upp i dokumentären som andra inom Waldorf och antroposofin pratar om. Och tänker i liknande banor. Hela tanken bakom Waldorfskolor är ju att eleverna ska utvecklas även i det "andliga". Att de har tankar om en annan dimension och en andlig värld ligger ju till grund.
Citera
2021-05-21, 23:14
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiesta76
Det tas ju upp i både del 2 och 3 av dokumentären vad som är grundtankarna bakom Solviksskolan. Och det är Rudolf Steiner och Waldorfpedagogiken. Därmed finns en koppling till alla Waldorfskolor och till Antroposofin. Som sagt- det är mycket av tankegodset som kommer upp i dokumentären som andra inom Waldorf och antroposofin pratar om. Och tänker i liknande banor. Hela tanken bakom Waldorfskolor är ju att eleverna ska utvecklas även i det "andliga". Att de har tankar om en annan dimension och en andlig värld ligger ju till grund.
Det finns också en anledning till att Nibble/Solvik ströks från Waldorfskolefederationens register tidigt 1980-tal. De bedömdes inte hålla sig inom paraplyet.

Allt som hände på Nibble/Solvik går inte att smeta ut över varenda waldorfskola. Vi har enskilda subjektiva och fina vittnesskildringar från fd elever bara i den här tråden, som visar både på likheter och skillnader.

Hur skulle Waldorfskolefederationen kunna ta ansvar för saker som händer på en skola som de kastat ut? Vill du ha ansvarsutkrävande utanför Solviks skolgård får du väl gå till gamla Skolöverstyrelsen och sedan till Södertälje kommun, de som finansierat och godkänt skolan, de som "Ulla" i dokumentären lämnade sin rapport till.
Citera
2021-05-21, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Har varit involverad i antroposofi och mycket beror på de anställda. Är de personlighetsstörda går allt åt helvete så klart. Dilemmat är också att organisationen anses platt, utan ledare. Det gör att mycket kan bli väldigt rörigt, utan att någon tar ansvar.

Antroposofi är en blandning mellan österländsk religion/ekorörelsen (allt ska vara giftfritt) vanligt batikhäxhokuspokus med änglar, kristaller, andar och månen som styr skörden. Finns även lite psykodynami involverat. Många tror på Steiners åldersindelning, men även på Freuds teorier

Jag har bra och sjuka minnen av antroposofin. Det sjukaste var när en psykotisk tjej fick Valeriana istället för adekvat vård. Hon var vettlös i många dygn.

Det bästa var morgonversen. Man lärde sig många fina dikter utantill.
Flera av de inavlade Solvikmupparna till personal borde nog få sparken direkt och kollas upp om samtliga är minst insyltade för kränkningarna mot eleverna liksom den lokala ledningen på Solvik som mörkade allt skit som förekom där borde nog avgå direkt med slutlön ,och om det visade sig att inte Solvik uppfyllde de krav som ställs på sådan verksamhet då borde det finnas ett skäl att bomma igen och stänga ner verksamheten på Solvik.
Citera
2021-05-21, 23:59
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Det finns också en anledning till att Nibble/Solvik ströks från Waldorfskolefederationens register tidigt 1980-tal. De bedömdes inte hålla sig inom paraplyet.

Allt som hände på Nibble/Solvik går inte att smeta ut över varenda waldorfskola. Vi har enskilda subjektiva och fina vittnesskildringar från fd elever bara i den här tråden, som visar både på likheter och skillnader.

Hur skulle Waldorfskolefederationen kunna ta ansvar för saker som händer på en skola som de kastat ut? Vill du ha ansvarsutkrävande utanför Solviks skolgård får du väl gå till gamla Skolöverstyrelsen och sedan till Södertälje kommun, de som finansierat och godkänt skolan, de som "Ulla" i dokumentären lämnade sin rapport till.

Du är ju helt tappad.

Hur många gånger hade du sett dokumentärerna? Tre, fyra gånger har du sagt va?

Och ändå har du missat att Lake gör en stor analys av Steiner, antroposofin och waldorfrörelsen i stort och dess kopplingar till det skolan höll på med.
Solvikskolan frös ut ett tag, men sen blev de till och med föregångare inom rörelsen, speciellt på den internationella antroposof-scenen.
Och Pär turnerar fortfarande jorden runt om skolans pedagogik (nu citerar jag direkt från programmet avsnitt två).

Jag blir mörkrädd att ha dig som moderator.

Du har missat hur mycket Lake direkt tar in inslag från Kristofferskolan?
Du har missat hur mycket han talar om Waldorfrörelsen i stort?
Du har missat hur mycket han pratar om antroposofrörelsen och tankarna kopplat till hans gamla Solvikskola.

Ja, jag missar då inte vad Lake vill säga. Vi kan ju fråga honom, eftersom du inte verkar ha begripit dokumentären fast du tittat igenom den ett otal gånger.
Citera
2021-05-22, 00:09
Medlem
Citat:

Tolkar du det jag skrivit så så tolkar du mig helt fel. Vi vet alla det du skriver om att de inte tillhörde Waldorffederationen. Det tas upp många gånger dels i tråden och dels i dokumentären-. Och nu är de med där igen i Waldorffederationen sedan ca 1 år. Ja- det är oerhört tragiskt att Skolverket inte la ned Solvikskolan. Så tragiskt för alla elever som inte hade en bra uppväxt där. Förövrigt behöver du inte belära mig något om Waldorf- jag är uppvuxen med det och i ett antroposofiskt hem. Jag har inte sagt någonstans att Waldorffederationen ska ta ansvar för solvik- varför fabulerar du in det? Jag pratade däremot om kärnan som faktiskt alla Waldorfskolor och antroposofin grundas på- men du kanske ville sudda ut den också .
Citera
2021-05-22, 00:36
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Lake gör en stor analys av Steiner, antroposofin och waldorfrörelsen i stort och dess kopplingar till det skolan höll på med.
Steiners texter hade stort inflytande på Nibble/Solvikskolan, ostridigt. Men det är inte det det är frågan om. Frågan gällde det omvända, läs innantill: Hur generaliserar du från händelser på Nibble/Solvikskolan till andra waldorfskolor? Det är vad du är intresserad av och försöker smeta omkring.

Citat:
Du har missat hur mycket Lake direkt tar in inslag från Kristofferskolan?
Vad säger Hallbom & Lake om Kristofferskolan menar du?

Citat:
Du har missat hur mycket han pratar om antroposofrörelsen och tankarna kopplat till hans gamla Solvikskola.
Från rörelsen till Nibble/Solvikskolan ja, men inte det omvända. När du går i den omvända riktningen får du ta eget ansvar för dina hypoteser.

Citat:
Tolkar du det jag skrivit så så tolkar du mig helt fel. Vi vet alla det du skriver om att de inte tillhörde Waldorffederationen. Det tas upp många gånger dels i tråden och dels i dokumentären-. Och nu är de med där igen i Waldorffederationen sedan ca 1 år. Ja- det är oerhört tragiskt att Skolverket inte la ned Solvikskolan. Så tragiskt för alla elever som inte hade en bra uppväxt där. Förövrigt behöver du inte belära mig något om Waldorf- jag är uppvuxen med det och i ett antroposofiskt hem.
Mitt inlägg gällde att dokumentärens två första delar påstods svika tittaren genom att inte handla om waldorfrörelsen tillräckligt mycket.

Citat:
Jag har inte sagt någonstans att Waldorffederationen ska ta ansvar för solvik- varför fabulerar du in det? Jag pratade däremot om kärnan som faktiskt alla Waldorfskolor och antroposofin grundas på- men du kanske ville sudda ut den också .
Eftersom just det inlägget du citerade inte handlade om det så förtydligade jag det för läsarna. Lev med det.

Hur vill du att "Waldorfskolor och antroposofin" ska förklara händelserna på Nibble/Solvikskolan? Var Nibble/Solvik ett akuttillstånd på en waldorfsjukdom? Vad är relevant för dig när det gäller de berättade händelserna på Nibble/Solvik?
Citera
2021-05-22, 00:58
Medlem
Julie.Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krimprofessorn
Nån som har ett namn på den grymma läraren som inte vill ställa upp på intervju? ”Han var bra på att bygga och måla” säger Ahlbom... men misshandlade barn säger Ahlboms son.
Alexander Kieding, finns en del info om honom i tråden. På sida 61 bland annat.
Citera
2021-05-22, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleovarnamnet
Vill förtydliga att det jag såg om vuxna som tillät och till och med i vissa fall verkade delta i mobbning av barn är vidrigt.
Jag tycker dock synd om Pär, en 88-årig lite gaggig gubbe som under ett års tid bjudit in ett filmteam till sitt hem och där timmar och åter timmar av intervjuer sedan klipps och vinklas för att det ska passa filmarens narrativ.
Jag upplever också att Pär blir slängd till vargarna och utses till syndabock. Givetvis var han inte ensam om idéerna.
Under denna tid var också tidsandan i Sverige annorlunda. (Även nu finns det flera som önskar "unschoola" sina barn, tro det eller ej.)
De flesta som satte sina barn i Solvik visste vilken skola det var och valde den just därför. Om Solviks lögner för Skolverket och den pedagogik de trodde på kan man säga en hel del om förstås men majoriteten där måste ha trott att det var det bästa för barnen och att de gjorde dem en tjänst. Så tragiskt att ett långt lärarliv där man försökt hjälpa generation efter generation av barn slutar med att man, i en starkt vinklad dokumentär, blir uthängd.
Många har också älskat sin skoltid där men filmarens vinkel är uppenbarligen att lyfta fram dem som inte har gjort det. Dessa barn finns nog på varenda skola i Sverige. Handen på hjärtat, ni som hatar i tråden, tror ni verkligen att det finns någon skola där man inte skulle kunna hitta en massa missnöjda elever som både utsatts för mobbning och undermålig undervisning? Att elever tilläts kommentera varandra inför klassen var för övrigt vanligt när jag gick i en helt vanlig, kommunal skola på 90-talet. Det var inte unikt för Solvik. Och temperamenten? Tja, jag vet kommunala skolor som hållit workshops för lärare enligt den där "omgiven av idioter"-principen där folk delas in enligt färger. Skulle det vara bättre?
Jag citerar lite ur de låsta artiklarna i Expressen:
Dottern Elsa: "Jag kan i efterhand inte se det som en dokumentär, utan som ett reportage med en mycket tydlig agenda. Ett reportage som tyvärr redan från början är missvisande. Det beskrivs som att skolan är en sluten waldorfskola som ingen tidigare vågat berätta sanningen om trots att de ansvariga varken är slutna eller rädda för sanningen. Utan naivt öppna, ärliga och ocensurerade."
"Som att jag används för att sy ihop ett narrativ som inte stämmer överens med den dokumentära berättelse som förespeglats att jag skulle medverka i."
"Jag trodde att det skulle vara en dokumentär om en komplex historia. Om skolan och oss före detta elever. Om de otroligt höga ambitioner, den naiva drömmen om en utopi. Om vad som sker när man försöker göra något radikalt, hur man misslyckas och lyckas."
Sonen Dylan (Gudmund): "Jag köper det till en viss del. Men det är väldigt mycket fokus på det negativa, det låter som det bara varit ett helvete." "Intervjun när jag är hemma hos honom är galet klippt. Det är lite sensationsjournalistik över det."
Pär: "I filmen säger han att han älskade sin skolgång. Sedan gör han en film som inte får någon att förstå vad det verkligen var han älskade."

Dottern Elsa säger nu i Expressens artikeln att skolan inte var, som utmålas i dokumentären, sluten och ingen vågade berättade sanningen. Nej, de ansvariga skulle enligt henne alltså ha varit ”naivt öppna, ärliga och ocensurerade”. Men hur såg det ut på den tiden som dokumentären tar upp?

- Man ljög för och manipulerade skolstyrelsen.
- kritiska frågor sköts ner.
- en elev som anmälde en misshandel av en lärare fick uppleva hur skolan tog med hela skolklassen in i tingsrätten, inte som stöd för eleven utan för att minska elevens trovärdighet.

I dokumentären är man idag, 2021, öppna och självkritiska. Men hur trovärdigt blir det när man vet att de måste lägga sig platta för att inte riskera att skolan läggs ner. För många elever har vittnat emot dom, går inte att förneka. Nu gäller det att krishantera och rädda det som räddas kan. Man säger vad omgivningen behöver höra för att få behålla skolan. Inget nytt under solen, det har dom ju gjort förr.
Citera
2021-05-22, 01:59
Medlem
Citat:
Jösses ! Det var många barn. Tufft och modigt att några av de ställde upp i programmet. Hur har det gått för hans barn ? Klarar de sig ”ute i samhället ”?

Har ingen koll på hur det har gått för hans äldre barn.
Citera
2021-05-22, 02:20
Medlem
fittas avatar
Jag tycker inte Pär Ahlbom verkar vara någon hemsk människa? Tvärtom tycker jag han verkar vara en rätt bra person med fina om än lite lustiga värderingar?

Det blir så konstigt hela grejen när man utmålar dessa alternativa tänkare till något värre än pedofiler och nazister, tycker ni inte?

Jag tror, helt ärligt, inte att denna typ av skola "förstör" eller "ärrar" barnen mer än vad andra helt normala skolor gör. Mobbning, hemskheter och lärare som går över gränsen har alltid funnits, även på min helt normala skola.

Nä fan tycker hela grejen är löjlig som sagt.
Citera
2021-05-22, 02:58
Medlem
Symptms avatar
Bra dokumentär ändå
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in