2021-05-03, 06:52
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Hade du investerat dina 700K(kontantinsats) i bitcoins för 5 år sedan hade du haft mer än 58mille idag. Just saying.

Ökningen är imte en garant för att de inte kan gå bättre.

I övrigt, som många andra säger. Hittar man rätt hyresrätt är det en bra affär. En 3a för under 6000:- i ett okej område i en av de 4 största städerna tex. Det är en bra deal.

Har tyvärr inte hoppat på bitcoin men absolut har du rätt.

Är lägenheten i ok skick så är det absolut en bra hyra håller jag med om.
Citera
2021-05-03, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [Assman]
Du bor gratis om du köper en bostadsrätt i ett okej område med tanke på värdeutvecklingen.

I en hyresrätt flyttar du senare med ett fett minus på kontot.

Inte om du tar pengarna du skulle köpt bostadsrätten för och köper aktier.
Citera
2021-05-03, 07:03
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Inte om du tar pengarna du skulle köpt bostadsrätten för och köper aktier.

Inte ens med den hävstång på x6.7 som du får när du köpt en bostad med 15% kontantinsats?
Citera
2021-05-03, 07:08
Avslutad
Min kompis hyr en hyresrätt i samma stad som mig och betalar 7000:- i månaden och har inget garage.

Jag äger en lika stor bostadsrätt och betalar 2140:- i månaden och då ingår garage. Köpte den för 300.000 och är idag värd 900.000- 1.2 milj......

Samt att våran förening är riktigt bra, alla känner alla och jag är ordförande.

Planen är att sälja och skaffa hus under året.
Senast redigerad av Stalpsih 2021-05-03 kl. 07:11.
Citera
2021-05-03, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Inte ens med den hävstång på x6.7 som du får när du köpt en bostad med 15% kontantinsats?

Det där förstod jag inte. Men min poäng är att det inte alltid är fördelaktigt privatekonomiskt att köpa bostadsrätt. Det finns många fördelar men det är värt att diskutera alla aspekter tycker jag.
Citera
2021-05-03, 07:24
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Det där förstod jag inte. Men min poäng är att det inte alltid är fördelaktigt privatekonomiskt att köpa bostadsrätt. Det finns många fördelar men det är värt att diskutera alla aspekter tycker jag.

Absolut så finns det fler aspekter. Den jag fokuserade på är de som köper ett hus eller. Fr för säg 10msek, med en insatta på 1.5msek från egna pengar.

De får fortfarande värde ökningen på de hala 10msek trotts att de endast gått in med 15%!av dessa pengar själva.
Citera
2021-05-03, 07:38
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Bättre standard i regel, lägre avgift i månaden, man kan göra om hur man vill i bostaden, allt sköts bättre i området.
Nej, man får inte göra vad man vill i en bostadsrätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Mindme
Inom vad, att välja tapet om man ska tapetsera om?
Det får man väl inte om man har hyresrätt?
Du får tapetsera om i en hyresrätt och då välja vilken tapet du vill. Väljer du en tapet som sticker ut mycket, är väldigt mörk etc så kan du tvingas tapetsera om igen om du flyttar. Har du däremot valt en normalt, hyfsat diskret tapet så räknas omtapetsering som förbättring och du behöver inte göra någonting om du flyttar.
Så länge inget förbud uttryckligen står i kontraktet så kan du tapetsera och måla.
Citera
2021-05-03, 07:41
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindme
Undrar varför det är högre status på att bo i bostadsrätt än att bo i hyresrätt?
Vad är fördelarna egentligen, förutom att man kan tjäna lite pengar om man säljer lägenheten dyrare än ursprungspriset?
Fördelarna är de ekonomiska. I övrigt är det ingen större skillnad.
Dock - det förutsätter att föreningen inte har usel ekonomi och/eller höga avgifter, i så fall kan hyresrätt vara mer fördelaktigt.
I en förening är man gemensamt ansvarig för ekonomin och betalar allt gemensamt vilket innebär att skulder i föreningen kan belasta delägarna negativt. En dålig förening kan således bli en ren mardröm.
Citera
2021-05-03, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Absolut så finns det fler aspekter. Den jag fokuserade på är de som köper ett hus eller. Fr för säg 10msek, med en insatta på 1.5msek från egna pengar.

De får fortfarande värde ökningen på de hala 10msek trotts att de endast gått in med 15%!av dessa pengar själva.

Ok. Ja det stämmer men så är det ju med alla ekonomiska hävstänger att man med lånat kapital kan öka avkastningen. Skulle tex tro att många på Avanza använder deras kredit när dom handlar med aktier.
Citera
2021-05-03, 07:44
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Hyresrätter drar till sig samhällets bottenskrap.
Citera
2021-05-03, 08:01
Bannlyst
Bor man i kommunal hyresrätt, kan du få familjen ifrån helvete som granne som är nyanlända ifrån Syrien. En bostadsrätt kräver lite selektering. Problemet med bostadsrätt är det dyrt i Stockholm. Ute på landet kan du få en bostadsrätt för under 1 miljon. Även ute i förorten är det svindyrt.
Senast redigerad av JosephMcCarthy 2021-05-03 kl. 08:03.
Citera
2021-05-03, 08:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Sedan 2019 har bytesrätte urholkats i hyresOrätter o som som boende i BRF slipper man såna här hyresvärdar

http://proletaren.se/artikel/sveriges-samsta-hyresvardar

Du vet att du länka till en kommunist tidning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in