2022-07-15, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CynisktHelvete
Du har helt rätt och det är väldigt bekymmersamt. Vi har strävat åt helt fel håll. Tyvärr så är majoriteten så pass förblindad av materiella ting och pengar för att någonsin kunna förstå det.
Så djävulen är den onde och jahve den gode wow
Citera
2022-07-15, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
"Klyschorna" är formuleringar av Jesus.

Men lerfötter var ditt eget uttryck hoppas jag?
Annars blir jag lite besviken på avsaknad av orginalitet i texten.
Citera
2022-07-15, 22:51
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flizter
Men lerfötter var ditt eget uttryck hoppas jag?
Annars blir jag lite besviken på avsaknad av orginalitet i texten.
Lerfötterna kommer från GT och orginalitet eftersträvar jag inte.
Citera
2022-07-15, 23:35
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Samma sak? Nej, Jesus har redan dött för oss, den biten är gjord. Det vi behöver göra är tro på och följa Jesus, och vad det innebär lär bibeln oss om.
Ja det vill jag göra efter bästa förmåga..
Senast redigerad av Ballooonie 2022-07-15 kl. 23:40.
Citera
2022-07-16, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Campion
Man kan mycket enkelt bemöta din utläggning med att du är utsänd av djävulen. Du predikar satans evangelium. Svårare än så är det inte.

Det är ju mycket praktiskt att kunna plocka fram påtåendet att din diskussionsmotståndare är utsänd av satan varje gång du inte håller med om vad han säger.
Citera
2022-07-16, 14:17
Medlem
Ulf-Knulldells avatar
Satfläsk
Citera
2022-07-16, 21:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
"Ondskan" skulle aldrig få något spelrum eller möjligheter om kristendomen var fungerade.

Ondskans existens är ett bevis på kristendomens impotens och bedrägeri.

Ja ondskan finns men räkna inte med att Jesus ska komma och rädda dig från den utan du måste rädda dig själv.

Att du yrvaket har konstaterat att verkligheten är hemskare än fantasin kunde föreställa sig innebär inte nödvändigtvis att det strax ska komma en god Gud och rädda dig.

Det finns väl sanningar, och även lögner, i allting.
Inte ens när en besserwisser som jag längre har några svar då är det fanimej illa. Det är väl egentligen det enda jag(numera) vet.

Jomenprecis, "rädda sig själv". Det är ju där vi alla befinner oss just nu.
Och kanske detta alltid har gjort?
Jag vet inte.
Citera
2022-07-16, 21:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Jag vet inte. Jag bara reagerar på stimuli. Tror jag? Men jag är väl som du säger. En enhet där nånstans ändå. Om än en vag sådan.

Eller vad menar du?

Du ska inte tro så djävla mycket på andra människor.
Du ska tro på dig själv.
De allra flesta människor är enormt svaga inom sig själva, det är därför de pekar ut den riktning alla andra skall gå.
Citera
2022-07-16, 21:54
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hee4r
Det finns väl sanningar, och även lögner, i allting.
Inte ens när en besserwisser som jag längre har några svar då är det fanimej illa. Det är väl egentligen det enda jag(numera) vet.

Jomenprecis, "rädda sig själv". Det är ju där vi alla befinner oss just nu.
Och kanske detta alltid har gjort?
Jag vet inte.
Ställ inga krav. Ha inga förhoppningar. Kill your self to live. Fuck you typ. Så kommer det. Be cool with Jesus. En dag i taget.
Du är hemma. Det här är ditt hem.

Du är räddad. Tro det. Alltid.. det finns bättre saker än du tror. Låt Herren visa dig dessa saker..
Be om nya ögon. Glöm det du vet.
Lyssna inte på fienden.

Du är på väg! Där du ska vara. Du har allt man kan ha. Du är lika bra som den bästa. Lika dålig som den sämsta. Alla lika. Bara vi lutar oss mot Herren Jesus i hans gärning.
Och vet vi är i mål.

Det är inte lätt. Verkligen inte.
Men det går. Om du ödmjukt ber om hjälp och säger. Jag klarar inte det här själv. Gud kom in i mitt liv och hjälp mig på ditt sätt. Det är mitt sätt.

Det finns en väg.

Det är en Ny dag! Första. största.bästa dan.
Senast redigerad av Ballooonie 2022-07-16 kl. 21:57.
Citera
2022-07-16, 21:59
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hee4r
Du ska inte tro så djävla mycket på andra människor.
Du ska tro på dig själv.
De allra flesta människor är enormt svaga inom sig själva, det är därför de pekar ut den riktning alla andra skall gå.
Jag tror. Har inte så mycket driv bara. Behöver lite mer stöd o hjälp än andra kanske. Motivation.
Citera
2022-07-16, 22:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Jag tror. Har inte så mycket driv bara. Behöver lite mer stöd o hjälp än andra kanske. Motivation.

När man inte längre kan finna vare sig stöd eller hjälp så har man extremt många möjligheter att stärka sig själv.
Mer vet vi inte.
Citera
2022-07-16, 22:46
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Den riktiga historien innehåller inga speciella märkligheter en profet går runt och predikar med sina lärjungar och gör "mirakel". Profeten och hans framgångar blir till slut ett problem för vissa makthavare som ser till att få honom avrättad genom korsfästning. Liknande saker har hänt många gånger förr och människor i Palestina trodde på mirakel vid denna tidpunkten.

Den kristna berättelsen och tolkningen däremot är som hämtad ur en B-film eller mycket mycket dålig kiosklitteratur. Någon utan fantasi och talang ska skriva ett jobbigt manus på en kväll. Huvudrollsinnevaren råkade dö av någon anledning så nu hittar man på en mycket långsökt och orimlig förklaring till hur det kunde komma sig.

En mycket lumpen och usel irrationell historia påhittad av mycket vidskepliga personers önsketänkande eller kanske medvetna bedragare eller kanske både och.

Om någon kom och sa till dig att de antika personerna Julius Cesar eller Alexander den Store är Gud själv och en hörnsten för universums existens så skulle du med rätta sagt att de kanske är mentalsjuka eller i alla fall har en grovt rubbad verklighetsuppfattning.

Den kristna historien är ett som ett hus byggt på sand för att dra paralleller till bibeln.

Du är ute och åker velociped men det här är inte trådens ämne så vi får släppa stickspåret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in