2022-07-15, 00:49
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Ja och det var inte en så värst big deal heller eftersom han kom tillbaka tre dagar senare. Jesus offrade en weekend för att ge alla i hela universum evigt liv för evigt, så länge de tror på att han skippade tre dagar av sitt eget eviga liv. Rätt billigt om du frågar mig.

Rätt billigt kan det låta om man inte provat på att bli korsfäst.
Citera
2022-07-15, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Hur bekymmersamt är det? Förstår ni hur mycket Jesus budskap i evangelierna verkligen betyder? Det har bevarats och spritts till nästan alla folk på ett språk som de förstår. Och nu ska slutet komma.

För hundra år sedan levde de allra flesta på landsbyggden och producerade mat. Idag är de flesta beroende av matindustrin och långväga transporter. Vi har färdats in i en återvändsgränd i Satans världsordning, där de starka ska utnyttja de svaga. Men det är en koloss på lerfötter.

En kollaps är oundviklig och kommer att skilja agnarna från vetet en gång för alla. Vänd andra kinden till och kom ihåg att ingen dör utan att Gud tillåter det!

Det är världens skapare som har skapat denna världen oavsett om vad du kallar honom.

Dualismen satan vs "god gud" är påhittad av människor.
Citera
2022-07-15, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Rätt billigt kan det låta om man inte provat på att bli korsfäst.

Det finns miljoner människor som har frivilligt lidit och dött för diverse saker som de tyckte var viktiga.

Det är knappast ett unikt exempel om man säger som så.
Citera
2022-07-15, 01:02
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Det finns miljoner människor som har frivilligt lidit och dött för diverse saker som de tyckte var viktiga.

Det är knappast ett unikt exempel om man säger som så.

Jo, unikt då Jesus är Gud och syndfri.
Citera
2022-07-15, 01:50
Medlem
Citat:

Den riktiga historien innehåller inga speciella märkligheter en profet går runt och predikar med sina lärjungar och gör "mirakel". Profeten och hans framgångar blir till slut ett problem för vissa makthavare som ser till att få honom avrättad genom korsfästning. Liknande saker har hänt många gånger förr och människor i Palestina trodde på mirakel vid denna tidpunkten.

Den kristna berättelsen och tolkningen däremot är som hämtad ur en B-film eller mycket mycket dålig kiosklitteratur. Någon utan fantasi och talang ska skriva ett jobbigt manus på en kväll. Huvudrollsinnevaren råkade dö av någon anledning så nu hittar man på en mycket långsökt och orimlig förklaring till hur det kunde komma sig.

En mycket lumpen och usel irrationell historia påhittad av mycket vidskepliga personers önsketänkande eller kanske medvetna bedragare eller kanske både och.

Om någon kom och sa till dig att de antika personerna Julius Cesar eller Alexander den Store är Gud själv och en hörnsten för universums existens så skulle du med rätta sagt att de kanske är mentalsjuka eller i alla fall har en grovt rubbad verklighetsuppfattning.

Den kristna historien är ett som ett hus byggt på sand för att dra paralleller till bibeln.
Senast redigerad av larsjohansson 2022-07-15 kl. 02:04.
Citera
2022-07-15, 02:03
Avslutad
Vik hädan

Citat:
Den riktiga historien innehåller inga speciella märkligheter en profet går runt och predikar med sina lärjungar och gör "mirakel". Profeten och hans framgångar blir til lslut ett problem för vissa makthavare som ser till att få honom avrättad genom korsfästning. Liknande saker har hänt många gånger förr och människor i Palestina trodde på mirakel vid denna tidpunkten.

Den kristna berättelsen och tolkningen däremot är som hämtad ur en B-film eller mycket mycket dålig kiosklitteratur. Någon utan fantasi och talang ska skriva ett jobbigt manus på en kväll. Huvudrollsinnevaren råkade dö av någon anledning så nu hittar man på en mycket långsökt och orimlig förklaring till hur det kunde komma sig.

En mycket lumpen och usel irrationell historia påhittad av mycket vidskepliga personers önsketänkande eller kanske medvetna bedragare eller kanske både och.

Om någon kom och sa till dig att de antika personerna Julius Cesar eller Alexander den Store är Gud själv och en hörnsten för universums existens så skulle du med rätta sagt att de kanske är mentalsjuka eller i alla fall har en grovt rubbad verklighetsuppfattning.

Den kristna historien är ett som ett hus byggt på sand för att dra paralleller till bibeln.

Korthuset och som nu(äntligen!) håller på att falla är väl verkligen byggt på det människorna redan då vittnade om?
Du är väl en "sådan" som in i dessa dagar tager Ondskan i försvar?
T. o. m människor som aldrig detta varit "troende" förstår vad som nu händer.
Citera
2022-07-15, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hee4r
Korthuset och som nu(äntligen!) håller på att falla är väl verkligen byggt på det människorna redan då vittnade om?
Du är väl en "sådan" som in i dessa dagar tager Ondskan i försvar?
T. o. m människor som aldrig detta varit "troende" förstår vad som nu händer.

"Ondskan" skulle aldrig få något spelrum eller möjligheter om kristendomen var fungerade.

Ondskans existens är ett bevis på kristendomens impotens och bedrägeri.

Ja ondskan finns men räkna inte med att Jesus ska komma och rädda dig från den utan du måste rädda dig själv.

Att du yrvaket har konstaterat att verkligheten är hemskare än fantasin kunde föreställa sig innebär inte nödvändigtvis att det strax ska komma en god Gud och rädda dig.
Senast redigerad av larsjohansson 2022-07-15 kl. 02:21.
Citera
2022-07-15, 02:51
Avslutad
I know you

Citat:
"Ondskan" skulle aldrig få något spelrum eller möjligheter om kristendomen var fungerade.

Ondskans existens är ett bevis på kristendomens impotens och bedrägeri.

Ja ondskan finns men räkna inte med att Jesus ska komma och rädda dig från den utan du måste rädda dig själv.

Att du yrvaket har konstaterat att verkligheten är hemskare än fantasin kunde föreställa sig innebär inte nödvändigtvis att det strax ska komma en god Gud och rädda dig.

Vad som var i går är icke i dag.
Att tiden gör att tiden påverkar gör ingen människa.
Men människan gör sig självt.
Jag vet att du talar för tomma öron; det är precis och exakt sådana som du och som utgör en "människa" av i dag.
Det/ sådana som du ligger exakt och precist i tiden.
Citera
2022-07-15, 02:58
Medlem
Citat:
Vad som var i går är icke i dag.
Att tiden gör att tiden påverkar gör ingen människa.
Men människan gör sig självt.
Jag vet att du talar för tomma öron; det är precis och exakt sådana som du och som utgör en "människa" av i dag.
Det/ sådana som du ligger exakt och precist i tiden.

Nä jag utgör inte "människan av idag" men den lumpna kristna science fiction kiosklitteratur historien om Gud i mänsklig gestalt i form av den antika juden Jesus är ingenting för mig.

Det är den mjäkiga bluffreligionen kristendom som har lett oss hit där vi är idag. Ditt recept på att fixa problemen är mer av samma dåliga sak.
Senast redigerad av larsjohansson 2022-07-15 kl. 03:06.
Citera
2022-07-15, 09:26
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Varför bortser du från dig själv? Har/ besitter du inte dig själv, eller?
Jag vet inte. Jag bara reagerar på stimuli. Tror jag? Men jag är väl som du säger. En enhet där nånstans ändå. Om än en vag sådan.

Eller vad menar du?
Citera
2022-07-15, 09:36
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Nä jag utgör inte "människan av idag" men den lumpna kristna science fiction kiosklitteratur historien om Gud i mänsklig gestalt i form av den antika juden Jesus är ingenting för mig.

Det är den mjäkiga bluffreligionen kristendom som har lett oss hit där vi är idag. Ditt recept på att fixa problemen är mer av samma dåliga sak.
Tar du så avstånd från livet? Det verkar vara alla människornas berättelse. Jesus är förvånansvärt chockerande ja. Det är det som får mig tro att det är riktigt. Det Han säger och gör.Annars hade dom kommit på nåt annat fjantigt.
Det funkar. Give it up for Jesus. And gain life. Seems hard. But it's harder to fail and die, not trying.
Jag försöker!

Jesus är den store läkaren.*Bibeln säger i Matteusevangeliet 9:35” Jesus vandrade omkring i alla städerna och byarna, och han undervisade i synagogorna, förkunnade budskapet om riket och botade alla slags sjukdomar och krämpor.

Förr eller senare kommer alla människor att erkänna att Jesus är Herre.*Bibeln säger i Filipperbrevet 2:9-11 ”Därför har Gud upphöjt honom över allt annat och gett honom det namn som står över alla andra namn, för att alla knän skall böjas för Jesu namn, i himlen, på jorden och under jorden, och alla tungor bekänna att Jesus Kristus är herre, Gud fadern till ära.

Paulus vittnar om Kristus gudomlighet.*Bibeln säger i Kolosserbrevet 2:9” Ty i honom har hela den gudomliga fullheten förkroppsligats och tagit sin boning.
Citera
2022-07-15, 09:41
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Så vi måste göra samma sak för Han gjorde det?
Hjälper det oss få syfte till livet och hjälpa, Omvända folk från dödens väg? Och bära våra kors vad det nu är. Jag är lätt förvirrad från födseln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in