• 1
  • 2
2021-04-29, 14:43
Medlem
Enterprises avatar
Först av allt, jag har desktop Linux installerat på flera gamla bärbara datorer där Windows inte längre fungerar effektivt. Jag är mycket nöjd med dessa. Detta är alltså ingen bashing på Linux GUI som företeelse.

Jag skaffade nyligen en ny stationär dator som är hyfsat prestandastark (med betoning på hyfsat).
Jag fick stora problem när jag skulle dual boota-den mellan Windows och Linux, så jag lade ner det till sist.

Istället har jag låtit Windows ligga kvar som grund och så har jag installerat WSL2 (Windows Subsystem for Linux) med en Ubuntu-installation och VirtualBox (med f.n. Linux Mint installerat). Jag har svårt att inte ha tillgång till Windows, eftersom jag behöver en hel del program som inte är tillgängliga på Linux.

Jag gillar också att använda terminalen på Linux med Bash och Python-scripting för olika produktivitetsändamål (slå ihop PDF:er etc). Jag föredrar helt enkelt Linux shell framför Powershell i Windows. Detta fungerar utmärkt att köra genom WSL (som ju endast erbjuder terminalen och inget GUI). Jag har också kört en hel del mot Linux-servrar genom SSH, som ju är samma interface.

Däremot använder jag sällan eller aldrig GUI-applikationerna som ligger i Linux Mint-installationen. Medan Linux shell är bättre än Windows motsvarighet, känns Linux GUI-applikationer oftast sämre. Nästan allt som man kan göra i Linux GUI kan man också göra i CLI, till skillnad från Windows där det finns många program som inte har CLI-möjlighet.

Vad använder ni Linux Desktop till och varför? (bortsett från när ni måste göra det pga svag prestanda på datorn)
Vilka GUI-program är bättre på Linux än Windows, eller är det bara en kostnadsfråga?
Citera
2021-04-29, 14:53
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Först av allt, jag har desktop Linux installerat på flera gamla bärbara datorer där Windows inte längre fungerar effektivt. Jag är mycket nöjd med dessa. Detta är alltså ingen bashing på Linux GUI som företeelse.

Jag skaffade nyligen en ny stationär dator som är hyfsat prestandastark (med betoning på hyfsat).
Jag fick stora problem när jag skulle dual boota-den mellan Windows och Linux, så jag lade ner det till sist.

Istället har jag låtit Windows ligga kvar som grund och så har jag installerat WSL2 (Windows Subsystem for Linux) med en Ubuntu-installation och VirtualBox (med f.n. Linux Mint installerat). Jag har svårt att inte ha tillgång till Windows, eftersom jag behöver en hel del program som inte är tillgängliga på Linux.

Jag gillar också att använda terminalen på Linux med Bash och Python-scripting för olika produktivitetsändamål (slå ihop PDF:er etc). Jag föredrar helt enkelt Linux shell framför Powershell i Windows. Detta fungerar utmärkt att köra genom WSL (som ju endast erbjuder terminalen och inget GUI). Jag har också kört en hel del mot Linux-servrar genom SSH, som ju är samma interface.

Däremot använder jag sällan eller aldrig GUI-applikationerna som ligger i Linux Mint-installationen. Medan Linux shell är bättre än Windows motsvarighet, känns Linux GUI-applikationer oftast sämre. Nästan allt som man kan göra i Linux GUI kan man också göra i CLI, till skillnad från Windows där det finns många program som inte har CLI-möjlighet.

Vad använder ni Linux Desktop till och varför? (bortsett från när ni måste göra det pga svag prestanda på datorn)
Vilka GUI-program är bättre på Linux än Windows, eller är det bara en kostnadsfråga?

En fördel med Linux är att det inte är fullt av Microsofts spyware.
Citera
2021-04-29, 15:03
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
En fördel med Linux är att det inte är fullt av Microsofts spyware.
Det köper jag. Men jag behöver alltså ha Windows kvar.
Alternativet vore att ha någon Linux Desktop-distro och köra Windows i en VM vilket säkert funkar OK för Microsoft Word och Excel, men då blir det väl svårare med spel.
Citera
2021-04-29, 15:30
Medlem
Jag måste erkänna att jag inte har någon erfarenhet av WSL. Det var väldigt länge sedan jag körde Windows på mina datorer. Jag läste dock nyligen att WSL snart kommer få inbyggt stöd för grafiska program (X Window System). Fast man kan väl redan använda grafiska program i WSL om man kör en X server i Windows. Men prestandan kanske blir bättre med en inbyggd.
Citera
2021-04-29, 15:40
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Jag måste erkänna att jag inte har någon erfarenhet av WSL. Det var väldigt länge sedan jag körde Windows på mina datorer. Jag läste dock nyligen att WSL snart kommer få inbyggt stöd för grafiska program (X Window System). Fast man kan väl redan använda grafiska program i WSL om man kör en X server i Windows. Men prestandan kanske blir bättre med en inbyggd.

WSL är långsamt och duger inte till mycket. WSL 2 ser lovande ut men jag har inte labbat med det själv än.
Citera
2021-04-29, 15:44
Medlem
Här är bloggen jag läste om det nya grafiska stödet: https://devblogs.microsoft.com/comma...m-for-linux-2/

Stödjer även GPU-acceleration:

Citat:
As part of this feature, we have also enabled support for GPU accelerated 3D graphics! Thanks to work that was completed in Mesa 21.0, any applications that are doing complex 3D rendering can leverage OpenGL to accelerate these using the GPU on your Windows 10 machine. This will make some of your more complex applications run smoothly, such as running Gazebo, a robotics simulation tool. This experience will soon be included by default with different WSL distributions,
Senast redigerad av Hominem 2021-04-29 kl. 15:58.
Citera
2021-04-29, 15:52
Medlem
Enterprises avatar
WSL2 pratar jag om, det är ganska stor skillnad.
Jag ser dock inte poängen riktigt med att lyfta ut halvdåliga GUI-appar och köra dem på Windows genom WSL. Det var liksom det som var frågan, av vilken orsak använder ni Linux GUI-appar jämfört med Windows eller shell?
Citera
2021-04-29, 15:53
Medlem
Jag tycker GNOME3 fönsterhanterare är mycket bättre än Windows. Jag har inga problem med resurser varken på Windows eller GNOME3.
Arbetsflytet i GNOME3 är lättare än Windows.

Jag håller på mycket med nätverkskort och ip stacken, och WSL2 är fortfarande inte tillräckligt bra på den fronten.

Något jag hatar med Windows är att det är så svårt att uppdatera appar. apt upgrade -y ?? Varför kommer det inte en ordentlig repository funktion till Windows? chocolatey är ett ok försök, men suger jämfört med apt.

Några GUI applikationer som är bättre än Windows motsvarighet som jag använder dagligt:
terminalemulator: tilix
kalkulator: gnome calculator
screenshot: flameshot
rdp klient: remmina (tabs, dynamisk upplösning)
launcher: ulauncher (mac "spotlight")
gnome extensions
gns3 med tillbehör
ssh-agent (har det blivit löst än i WSL2?)
kvm, lxd m.m.

Alla andra appar som jag använder finns native på Linux och fungerar lika bra på båda plattformar:
Spotify, visual studio code, slack, discord, gns3.

När jag tänker efter vet jag egentligen ingen GUI-app som bara finns på Windows som är bättre/inte finns på Linux som jag använder.

Jag använder endast Windows för att spel fungerar bättre på det. Jag får litt spya i munnen av all bloatware som kommer med Windows nu för tiden.
Senast redigerad av fghj 2021-04-29 kl. 15:56.
Citera
2021-04-29, 15:58
Medlem
byte-mes avatar
Har inte Windows integrerat BASH?
Du kan ju välja att bota båda dina OS genom en hypervisor?
Citera
2021-04-29, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byte-me
Har inte Windows integrerat BASH?
Du kan ju välja att bota båda dina OS genom en hypervisor?
Citera
2021-04-29, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fghj
Alla andra appar som jag använder finns native på Linux och fungerar lika bra på båda plattformar:
Spotify, visual studio code, slack, discord, gns3.

Gns3 kräver däremot en Linux VM på Windows, så är inget man kan köra 100% native på Windows. På Linux behövs inget extra VM utan man kan köra det direkt.
Citera
2021-04-29, 16:07
Medlem
Enterprises avatar
Tack för bra inspel!
Citat:
Ursprungligen postat av fghj
ssh-agent (har det blivit löst än i WSL2?)
Har ej använt själv ännu, men ser optimistiskt ut: https://esc.sh/blog/ssh-agent-windows10-wsl2/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in