2021-04-29, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Tack för bra inspel!

Har ej använt själv ännu, men ser optimistiskt ut: https://esc.sh/blog/ssh-agent-windows10-wsl2/
Ja se där, det kanske fungerar.

Men oavsett, jag ser inte poängen i att köra linux gui-appar via WSL2.
Det blir lite som folk som försöker envisas med å köra windows appar i Wine.

Jag är för gammal för att hacka konfigfiler i flera timmar för att få det som jag vill.
Både till jobb och hemma så vill jag ha något som "bara fungerar" - för mig är det Ubuntu LTS.

För att ställa motsvarande fråga till dig, varför kör du Windows GUI appar, när "allt" fungerar minst lika bra på Ubuntu? (powershell finns på linux också)
Citera
2021-04-29, 16:28
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fghj
"bara fungerar" - för mig är det Ubuntu LTS.

För att ställa motsvarande fråga till dig, varför kör du Windows GUI appar, när "allt" fungerar minst lika bra på Ubuntu? (powershell finns på linux också)
Kort och gott: Jag använder Word och Excel 10-100 gånger per arbetsdag.
Citera
2021-04-29, 16:37
Medlem
D45Ks avatar
Jag tycker det är trevligt att kunna packa ihop min linux och packa upp på en annan dator. Det är även trevligt att göra snapshot i Virtualbox, så att jag kan göra en reset vid behov. Tex om du vill installera och modifiera systemet och sen återgå till innan, gissar att det även fungerar om du vill testa en ny kernel. Kan du ens uppdatera kernel i WSL?
Senast redigerad av D45K 2021-04-29 kl. 16:40.
Citera
2021-04-29, 17:33
Medlem
WSL2 är som vilken VM som helst, bara MYCKET mer inbakad i Windows. Tex så installerar du Docker for Windows så dyker kommandot docker upp i WSL Ubuntu shellet, det är samma docker både i Windowsvärlden och WSL-världen. Installerare du VSCode i Windows så har du skriver du bara "code ." för att öppna Windowsversionen av editorn. Finns bra plugins för att debugga från VSCode då binären körs i WSL också.

WSL2 är helt fantastiskt trevligt och nu behöver jag inte macOS längre för *nix saker. En sak dock, nätverket är lite struligt om du kör på jobbdatorn med strikta brandväggsregler, har inte fått det att funka på min jobbdator ännu. På min privata mer vanilla Windows 10 så funkar allt helt klockrent.

Kör du WSL1 så funkar nätverket bättre och det är lite mindre resurskrävande, knappt märkbart, men då funkar inte docker då WSL1 inte kör en äkta Linux-kernel.
Citera
2021-04-29, 19:13
Moderator
vhes avatar
Mitt svar är att det finns mellan noll och väldigt lite som Windows skulle tillföra. Fördelarna med en Linux-desktop är dock:

- En fönsterhanterare jag trivs med
- Ett system som går att begripa (detta är en kunskapsfråga, så klart)
- Ingen spyware
- Ingen licenshuvudvärk
- Ett solit och lättillgängligt programarkiv där Open Source är norm, snarare än undantag

I teorin är väl sista punkten tillgänglig via WSL2, jag gav upp sista försöket att använda Windows innan det släpptes.

Frågan är lite konstig dock. Lätt omformulerat så säger du ju: "Jag måste köra följande Windowsmjukvara, varför bör jag köra Linux?" Det bör du ju så klart inte, om du måste köra Windowsmjukvara. Lika lite som du borde flytta till Helsingfors om du jobbar i Paris.
Citera
2021-04-29, 19:45
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Frågan är lite konstig dock. Lätt omformulerat så säger du ju: "Jag måste köra följande Windowsmjukvara, varför bör jag köra Linux?" Det bör du ju så klart inte, om du måste köra Windowsmjukvara. Lika lite som du borde flytta till Helsingfors om du jobbar i Paris.

Jo, jag är medveten om det. Men jag vill ha det bästa av båda världar och då finns det 3-4 alternativ (alt. 2 och 4 utesluter inte varandra):

1) dual boot (som kraschade den nya datorn så att jag fick skicka tillbaka den till ÅF)
2) VM med Windows som host och Linux som gäst (har jag nu för att köra Linux GUI, vilket jag sällan gör alltså)
3) VM med Linux som host och Windows som gäst (har jag ej, skulle kunna funka för Word/Excel)
4) WSL (har jag nu för att köra CLI only)

Någon som kör alt 3 alltså en Linux-installation, med Windows i VM och som använder Word och Excel, som vill dela med sig av sina erfarenheter?
Citera
2021-04-29, 20:47
Medlem
hashs avatar
Citat:
Vad använder ni Linux Desktop till och varför? (bortsett från när ni måste göra det pga svag prestanda på datorn)
Vilka GUI-program är bättre på Linux än Windows, eller är det bara en kostnadsfråga?

Jag använder Linux av flera skäl.
* Bra utvecklingsmiljö
* Dumsnål kanske jag är, men jag tycker inte en Windows-licens är värd pengarna.
* Jag kan Linux bättre än Windows, då jag jobbar med oftast i olika Linux-miljöer

När det gäller GUI-program, så finns allt i Linux som täcker mina behov.
Jag använder iofs Eclipse mycket i Windows och Linux, inga större skillnader skulle jag säga.
Sen att det finns massor olika Desktops och Window managers till Linux, är ju bara en smaksak vilket man gillar.

Jag har använt Linux på min privata dator nu i 25 år och är nöjd, på jobbet lallar jag runt i Windows.

När jag får WSL2 på min jobb Windows-dator, så skall jag börja kolla på det mer och se om jag kan dra nytta av det i mitt jobb.
Citera
2021-04-29, 23:10
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
* Dumsnål kanske jag är, men jag tycker inte en Windows-licens är värd pengarna.
Kanske dum fråga, men kostar Windows något för en privatanvändare?
Jag har aldrig betalat någon licensavgift i vart fall och har alltid fått Windows-installation på köpet vid datorköp (givetvis förutom Mac). Däremot betalar jag en abonnemangsavgift för Microsoft Office, vilket jag accepterar och tycker är värt.
Citera
2021-04-29, 23:18
Moderator
vhes avatar
Citat:
Kanske dum fråga, men kostar Windows något för en privatanvändare?
Jag har aldrig betalat någon licensavgift i vart fall och har alltid fått Windows-installation på köpet vid datorköp (givetvis förutom Mac). Däremot betalar jag en abonnemangsavgift för Microsoft Office, vilket jag accepterar och tycker är värt.

Beror på hur du köper. Laptops följer det ju i regel med en licens för. Likaså färdigpaketerade datorer från Elgiganten & dyl. Nördar som knåpar ihop sina egna datorer och använder specialbeställt snigelslem från Svalbard som kylpasta lär ju se att det ploppar upp en tusenlapp extra i Inets datorkonfigurator när de ber om en Windowslicens också.

Men visst, det är för det mesta en gömd kostnad som är svår att undvika.
Citera
2021-04-29, 23:22
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Beror på hur du köper. Laptops följer det ju i regel med en licens för. Likaså färdigpaketerade datorer från Elgiganten & dyl. Nördar som knåpar ihop sina egna datorer och använder specialbeställt snigelslem från Svalbard som kylpasta lär ju se att det ploppar upp en tusenlapp extra i Inets datorkonfigurator när de ber om en Windowslicens också.

Men visst, det är för det mesta en gömd kostnad som är svår att undvika.
OK, riktigt så nördig som att bygga egen dator är jag inte ännu, men jag fattar.
Verkar gå att snika till sig ändå: https://www.howtogeek.com/244678/you...se-windows-10/
Citera
2021-04-30, 06:05
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Först av allt, jag har desktop Linux installerat på flera gamla bärbara datorer där Windows inte längre fungerar effektivt. Jag är mycket nöjd med dessa. Detta är alltså ingen bashing på Linux GUI som företeelse.

Jag skaffade nyligen en ny stationär dator som är hyfsat prestandastark (med betoning på hyfsat).
Jag fick stora problem när jag skulle dual boota-den mellan Windows och Linux, så jag lade ner det till sist.

Istället har jag låtit Windows ligga kvar som grund och så har jag installerat WSL2 (Windows Subsystem for Linux) med en Ubuntu-installation och VirtualBox (med f.n. Linux Mint installerat). Jag har svårt att inte ha tillgång till Windows, eftersom jag behöver en hel del program som inte är tillgängliga på Linux.

Jag gillar också att använda terminalen på Linux med Bash och Python-scripting för olika produktivitetsändamål (slå ihop PDF:er etc). Jag föredrar helt enkelt Linux shell framför Powershell i Windows. Detta fungerar utmärkt att köra genom WSL (som ju endast erbjuder terminalen och inget GUI). Jag har också kört en hel del mot Linux-servrar genom SSH, som ju är samma interface.

Däremot använder jag sällan eller aldrig GUI-applikationerna som ligger i Linux Mint-installationen. Medan Linux shell är bättre än Windows motsvarighet, känns Linux GUI-applikationer oftast sämre. Nästan allt som man kan göra i Linux GUI kan man också göra i CLI, till skillnad från Windows där det finns många program som inte har CLI-möjlighet.

Vad använder ni Linux Desktop till och varför? (bortsett från när ni måste göra det pga svag prestanda på datorn)
Vilka GUI-program är bättre på Linux än Windows, eller är det bara en kostnadsfråga?

Jag har inte använt Windows mer än nån timma hit-och-dit på nåt decennium och har ingen drift att använda det. Så min stationära dator har samma som vanligt (Opensuse TW med KDE's Plasma). Föredrar GUI-apparna jag använder som jag tycker är bättre för vad dom ska göra än Windows dito. Har visserligen inte använt Linux Mint och Cinnamon på ett jävla tag så vet inte hur deras grejer ser ut.

Det enda enda som får mig att tänka att ploppa in Windows på en gammal hårddisk nånstans är väl att spela vissa spel som inte funkar till Linux (i mitt fall ESEA/Faceit servrar till CSGO) - men det är väl det.

WSL ska btw få möjlighet att köra GUI appar med (dom har precis ploppat in nån sorts egen komplett wayland server i WSL som ska in i deras mainline version) plus flera Plasma appar finns för windows med (så hade jag vart tvungen att köra Windows så hade jag väl installerat dom).

Plus att inte ha kontroll över min egen dator utan lita blint på Windows känns litet sådär.

MEN det är jag. Du behöver vissa appar du inte kan köra på Linux eller nån sorts hypervisor-fix eller wine mm - kör på ffs. Du gör du.
Citera
2021-04-30, 06:52
Bannlyst
Linux är smidigare på host OS, sedan kan man ha VM med Windows. Sedan kan ibland finnas fördelar med att ha Windows som host, det är t.ex. när man har en hårdvara som linux inte har drivrutiner för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in