• 1
  • 2
2021-04-28, 14:08
Medlem
Nihennas avatar
"Bråkar"/Diskuterar med min kompis om huruvida skatt man betalar på lön.

Jag påstår att jag betalar 23,1% skatt på min lön, medans hon är stensäker att man betalar 30%.
Jag tror att jag har mer rätt än henne då jag räknar på lön efter skatt/lön innan skatt och kollar procenten. I mitt fall blir det 0,7689 ungefär, vilket avrundas till ungefär 23,1%.

Vi bor i samma stad och har ungefär samma lön, men uppenbarligen får vi till olika skatteuträkningar.

Vad är det som gäller?
Citera
2021-04-28, 14:12
Medlem
Lagerkommandants avatar
Ingen av er har rätt. Ni glömmer arbetsgivaravgiften och sociala avgifter som arbetsgivaren får betala.
Sen ser det ut som du bara tittat på kommunskatten och missat regionskatten och begravningsavgift.

Och för att veta exakt kan ni titta i Skatteverkets skattetabeller för eran kommun eller logga in för att kolla er A-skatt..
https://skatteverket.se/privat/skatt...q=skattetabell

Och tjänar man riktigt mycket får man betala statlig inkomsskatt också om jag minns rätt.
Senast redigerad av Lagerkommandant 2021-04-28 kl. 14:15.
Citera
2021-04-28, 14:13
Medlem
Silltunnas avatar
https://statsskuld.se/jobb/berakna-nettolon
Citera
2021-04-28, 14:13
Medlem
Henriksss avatar
Statten är ca 30% men efter jobbskatteavdraget blir det ca 22%.
Citera
2021-04-28, 14:14
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagerkommandant
Ingen av er har rätt. Ni glömmer arbetsgivaravgiften och sociala avgifter som arbetsgivaren får betala.

Och för att veta exakt kan ni titta i Skatteverkets skattetabeller för eran kommun eller logga in för att kolla er A-skatt..
https://skatteverket.se/privat/skatt...q=skattetabell
Det där är väl siffror som vi arbetstagare inte ser över huvud taget, ens på "före skatt"-siffran? Det är väl en avgift PÅ lönen, eller? Alltså bruttonlön PLUS arbetsgivaravgift? Jag har alltid trott att det inte är något som påverkar oss som arbetstagare (mer än att vi förmodligen hade haft högre lön om arbetsgivaravgiften var mindre).
Citera
2021-04-28, 14:16
Medlem
Skatten är även progressiv, dvs ju mer pengar in desto mer får man bidra med. De rika tycker dock att även de som tjänar 6000kr i månaden ska ha samma skattesats om 50%, eftersom de själva klarar sig bra på 50 000kr efter skatt.

Sen är en del av slanten till staten och en annan del till kommunen du bor i. Så har man begravningsavgifter osv.
Citera
2021-04-28, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
"Bråkar"/Diskuterar med min kompis om huruvida skatt man betalar på lön.

Jag påstår att jag betalar 23,1% skatt på min lön, medans hon är stensäker att man betalar 30%.
Jag tror att jag har mer rätt än henne då jag räknar på lön efter skatt/lön innan skatt och kollar procenten. I mitt fall blir det 0,7689 ungefär, vilket avrundas till ungefär 23,1%.

Vi bor i samma stad och har ungefär samma lön, men uppenbarligen får vi till olika skatteuträkningar.

Vad är det som gäller?

Ni har båda fel då du också måste räkna in allmän löneavgift på 11.62% som betalas för dig av din arbetsgivare.

Så för dig blir det 1- 0.7689/(1+0.1162) = 31.11% och tyvärr har din kompis mer rätt trots att han sannolikt inte vet varför.
Citera
2021-04-28, 14:21
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Ni har båda fel då du också måste räkna in allmän löneavgift på 11.62% som betalas för dig av din arbetsgivare.

Så för dig blir det 1- 0.7689/(1+0.1162) = 31.11% och tyvärr har din kompis mer rätt trots att han sannolikt inte vet varför.
Är detta en siffra som jag någonsin ser skymten av? Nu kommer jag outa min lön men sak samma. Knappast som nån bryr sig.

Jag har 28 500 i lön. Det är det som är skrivet på kontraktet.
Min senaste fulla lön, alltså det jag får i pengar, (vi är permiterade just nu) ligger på 21 886.

Nu tar vi fram miniräknaren.
21 886 / 28 500 = 0,7679298245614035

1 - 0,7679298245614035 = 0,2320701754385965, avrundat till 0,232 = Jag betalar 23,2%

Alltså torde dina 11,62% vara en extra avgit på det, som jag inte ser skymften av? Så då borde jag la inte ha med den i min beräkning då det inte är en summa av det som står på mitt kontrakt?
Senast redigerad av Nihenna 2021-04-28 kl. 14:24.
Citera
2021-04-28, 14:22
Medlem
Sane?s avatar
Här kan du ränka ut den sanna skatten på din lön (vilket är 60% för mig - en bit från 23%):
https://skattebetalarna.se/rakna-ut-din-skatt/
Senast redigerad av Sane? 2021-04-28 kl. 14:28.
Citera
2021-04-28, 14:35
Medlem
mikaelss avatar
På inkomster under brytpunkten betalar man bara kommunalskatt, som varierar mellan olika kommuner men som ligger runt 30%.
Din skattepliktiga inkomst minskas dock med grundavdrag och jobbskatteavdrag, därför betalar du inte skatt på hela din lön, och därför ser du ett högre netto.
Över brytpunkten betalar du dessutom 20% statlig skatt.
Så ni har egentligen rätt båda två, skattesatsen är ca 30%, men blir i realiteten drygt 20%.

Arbetsgivaravgiften, som åtminstone delvis är en skatt, syns inte alltid på lönebeskedet, vissa arbetsgivare skriver ut den, andra inte.

Skattetrycket totalt sett, dvs skattens andel av landets BNP, ligger på drygt 45%, beroende på punktskatter, moms och allt möjligt annat, så nästan hälften av det vi gemensamt producerat tas omhand av politiker.
Citera
2021-04-28, 14:37
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Är detta en siffra som jag någonsin ser skymten av? Nu kommer jag outa min lön men sak samma. Knappast som nån bryr sig.

Jag har 28 500 i lön. Det är det som är skrivet på kontraktet.
Min senaste fulla lön, alltså det jag får i pengar, (vi är permiterade just nu) ligger på 21 886.

Nu tar vi fram miniräknaren.
21 886 / 28 500 = 0,7679298245614035

1 - 0,7679298245614035 = 0,2320701754385965, avrundat till 0,232 = Jag betalar 23,2%

Alltså torde dina 11,62% vara en extra avgit på det, som jag inte ser skymften av? Så då borde jag la inte ha med den i min beräkning då det inte är en summa av det som står på mitt kontrakt?

Det är preliminärskatt, vilket inte nödvändigtvis är samma som slutlig skatt. Det är tvärtom nästan aldrig rätt skatt, även om det är nära.

Oavsett har ni båda fel (även om man inte räknar med arbetsgivaravgifter osv i tråden). Detta eftersom vi har ett progressivt skattesystem med flera avdrag. Detta gör att två olika löner alltid har olika beskattning.

Exempelvis har du jobbskatteavdraget. Du har även ex statlig skatt på högre inkomster.
Citera
2021-04-28, 14:42
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
På inkomster under brytpunkten betalar man bara kommunalskatt, som varierar mellan olika kommuner men som ligger runt 30%.
Din skattepliktiga inkomst minskas dock med grundavdrag och jobbskatteavdrag, därför betalar du inte skatt på hela din lön, och därför ser du ett högre netto.
Över brytpunkten betalar du dessutom 20% statlig skatt.
Så ni har egentligen rätt båda två, skattesatsen är ca 30%, men blir i realiteten drygt 20%.

Arbetsgivaravgiften, som åtminstone delvis är en skatt, syns inte alltid på lönebeskedet, vissa arbetsgivare skriver ut den, andra inte.

Skattetrycket totalt sett, dvs skattens andel av landets BNP, ligger på drygt 45%, beroende på punktskatter, moms och allt möjligt annat, så nästan hälften av det vi gemensamt producerat tas omhand av politiker.
Just fan, det stämmer ju att upp till en viss punkt skattas man inte. Now it makes sense. Tack för et bra svar, det kan jag använda mig av för att förklara enkelt.

Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det är preliminärskatt, vilket inte nödvändigtvis är samma som slutlig skatt. Det är tvärtom nästan aldrig rätt skatt, även om det är nära.

Oavsett har ni båda fel (även om man inte räknar med arbetsgivaravgifter osv i tråden). Detta eftersom vi har ett progressivt skattesystem med flera avdrag. Detta gör att två olika löner alltid har olika beskattning.

Exempelvis har du jobbskatteavdraget. Du har även ex statlig skatt på högre inkomster.
Yes, att vi har progressiv skatt vet jag. När jag började här med min lön på 18 000 så betalade jag runt 21% tror jag eller något. Däremot i det här fallet så har vi båda väldigt lika lön och bor i samma stad. Det skiljer hundralappar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in