• 7
  • 8
2021-04-30, 15:29
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Men skatterna var ju inte lägre i Sverige för 40 år sedan trots avsaknad av enorma mängder asylinvandrare, tvärt om betalade vanliga löntagare väsentligt mer inkomstskatt då än nu räknat i procent av lönen.

Det stämmer inte, det totala skatte- och avgiftstycket i Sverige har inte minskat, den justeringen av inkomstskattetabellerna som skett har ersatts med andra skatter och avgifter, så skatterna har totalt sett ökat i Sverige. (kallas visst "grön skatteväxling", endast svagsinta går på den bluffen).
Citera
2021-05-02, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Hur funkar det i andra länder då? Har inte de några arbetsgivaravgifter? Räknar du in momsen på varor du köper på Ica som skatt på din lön också?

För mig som anställd tycker jag grundfrågan är väldigt enkel: jag har ett anställningskontrakt där min bruttolön står nedskriven. En gång i månaden får jag min nettolön insatt på mitt bankkonto. Skillnaden mellan min bruttolön och min nettolön är det jag betalar i skatt. Enkelt.

Ja Kamrat! Detta gör det också möjligt att sänka skatten radikalt till allas förnöjelse. Din framtida "bruttolön" blir härmed 3 kr. 1 kr går till "skatt". Således är din nettolön 2 kr. Givetvis har vi samtidigt höjt "arbetsgivaravgiften" till 1000% av din "bruttolön, men det betalar ju "någon annan", eller hur?

Således får "vi" (partiet) förvalta 93,3% av det mervärde du (ev.) producerar. Alla nöjda och glada, eller hur? Och du betalar bara 33,3% i skatt (enl. dina egna beräkningar).
Citera
2021-05-02, 22:03
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Ja Kamrat! Detta gör det också möjligt att sänka skatten radikalt till allas förnöjelse. Din framtida "bruttolön" blir härmed 3 kr. 1 kr går till "skatt". Således är din nettolön 2 kr. Givetvis har vi samtidigt höjt "arbetsgivaravgiften" till 1000% av din "bruttolön, men det betalar ju "någon annan", eller hur?

Således får "vi" (partiet) förvalta 93,3% av det mervärde du (ev.) producerar. Alla nöjda och glada, eller hur? Och du betalar bara 33,3% i skatt (enl. dina egna beräkningar).

Och jag ställer frågan igen: hur funkar det i andra länder? Tror du att Sverige är det enda landet i världen med en jävligt komplicerat och knasigt skattesystem?
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in