2021-04-27, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halvmas
Om det är så han beskriver så hoppas jag att han frias men jag är tveksam. Han kan väl ange nödvärn som straffri grund men eftersom barnet var ur vägen när vargen kom tillbaka så går det nog inte att hänvisa till det heller. Hade han haft bössan i handen när barnet var nära så hade det varit en annan sak. Vargen är ju upperbarligen skjuten på gården vilket nog även undersökande myndigheter kommer fram till och i reviret där det hände så finns det några rejält orädda vargar och det här var säkert en av dem. Vargar som inte är rädda för oss människor bör det vara skottpengar på om du frågar mig men vi har ju några åklagare som inte riktigt verkar leva på samma planet som oss andra så man vet ju aldrig hur de resonerar. Det kan bli ett intressant mål att följa och oavsett utgång kan det komma att överklagas till högsta instans för att få klarhet i vad som gäller med närgångna stora rovdjur hemma på gårdar.
Ungdjur-vargar, är ofta ute och vandrar för att hitta ett revir, de kan vara orädda
Citera
2021-04-27, 20:12
Medlem
Jag har mött en varg öga mot öga, inget jag vill göra om. Men i Stockholm ses det väl som nåt exotiskt ickefarligt,
Citera
2021-04-27, 20:15
Medlem
Vem skvallrade?
Citera
2021-04-27, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
Vem skvallrade?
ingen aning, trodde att jägare höll ihop men kanske inte...
Citera
2021-04-27, 20:23
Medlem
R.Wackss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KIBy
ingen aning, trodde att jägare höll ihop men kanske inte...

Finns väll grannar och andra människor även i glesbygd kanske? Personligen tänker jag att det i och med bilfärden också kan vara personer som kört förbi eller liknande.
Citera
2021-04-27, 20:28
Medlem
De som förfasas över att en (störd) varg har blivit skjuten är sådana som helst bor så långt bort från vargar som möjligt. Vad händer om en varg förvirrar sig in på Södermalm? Den lär plockas bort (läs: skjutas) snabbare än fort. För det är inte något naturligt beteende för en varg. Säger man. Jojo.

Det är som idioter som skriker att det är så fint med multikultur och sedan själva bor i något av de mest segregerade områden som finns. Själva flytta till förorten? Nej, verkligen inte, vi trivs så bra här...

Hycklare hela bunten! Sluta gnälla i tråden.
Citera
2021-04-27, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theresonable1
Om vargen har fått för sig att det finns mat på hans tomt så är det ju ett beteende som kommer vara farligt för husägaren. Vargen skulle kunna stå där och häcka tills barnet går och ut för att sedan ta den som ett lätt byte, eller vara intresserad av hans tomt överhuvudtaget. Det är inte vanligt att vargar går nära människor på dettavis. Ngt fel är det i vargens beteende. Är själv en djur älskare men i mina ögon borde denna varg köras bort till Norrland eller avlivas. Finns inga andra alternativ.
Det är inget fel på vargens beteende. Vargen är ett rovdjur som har utvecklats för att döda för att kunna överleva. Felet är att vissa människor, typ fältbiologer med Greta Thunbergs intellekt, lever i en drömvärld där vargen måste fredas till varje pris. Vargen är vår största fiende i skogen och den kommer att mörda oss om den är hungrig. Vi måste därför agera naturligt och döda vargen innan den dödar oss.
Citera
2021-04-27, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.Wacks
Finns väll grannar och andra människor även i glesbygd kanske? Personligen tänker jag att det i och med bilfärden också kan vara personer som kört förbi eller liknande.
Fast baserat på det lilla jag kunnat läsa så gjorde han rätt, sköt djuret och som en försäkran körde över det döende djuret, mission complete ungefär. Vad faan gör man när vargen stryker utanför huset och barnet leker utanför? Hade gjort likadant, absolut.
Citera
2021-04-27, 20:38
Medlem
ibutus avatar
King. Hade gärna bjudit honom på en öl.
Citera
2021-04-27, 20:39
Medlem
Det går inte att ha varg som stryker omkring på gården när man har både barn utomhus och vad jag läste även hästar. Det är bara en tidsfråga innan vargen ger sig på djuren eller i absolut värst fall gör utfall mot barnet.

Att han körde ikapp med bilen för att säkerställa att skottet tog och kontrollera att vargen var död låter fullt rimligt, får man en chans att man kan ta den med bilen så varför inte? Det låter ju kanske makabert men det viktiga i den situationen är att få död på vargen som man har skjutit på. Inte kul om den är skadeskjuten och hinner dra iväg i skogen så man får dra igång ett eftersök.

Angående lagstöd så finns paragraf 28 just för detta.
Citera
2021-04-27, 20:48
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theresonable1
Om vargen har fått för sig att det finns mat på hans tomt så är det ju ett beteende som kommer vara farligt för husägaren. Vargen skulle kunna stå där och häcka tills barnet går och ut för att sedan ta den som ett lätt byte, eller vara intresserad av hans tomt överhuvudtaget. Det är inte vanligt att vargar går nära människor på dettavis. Ngt fel är det i vargens beteende. Är själv en djur älskare men i mina ögon borde denna varg köras bort till Norrland eller avlivas. Finns inga andra alternativ.

Det är väl samma sak? I Norrland finns det renar och där får inga vargar finnas. Antingen skjuter lapparna själva eller länsstyrelsen från helikopter. Men dör gör den rätt fort.
Citera
2021-04-27, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KIBy
Vänta tills du står öga mot öga med en stor varg, en skräckfylld upplevelse, trust me! Vi hade varg här för 1 år sen kanske, den vandrade mellan byarna, mitt inne i civilisationen, det var var inte trevligt.
Vad är det att vara rädd för? Uppväxten med varg runt husknutarna hela mitt ungdomsliv. Är rätt mäktigt att sitta på farstukvisten på kvällar och nätter och höra ylen!

Vi pratar en sjuk varg om den verkligen var på väg mot barnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in