2021-04-30, 14:54
Medlem
Halvmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AidanHunt
Av årets licensfällda vargar hade endast EN spår av vildsvin i magen. Det misstänktes dessutom att den ätit ett kadaver eftersom vargen hade en bakbensskada som borde ha gjort det mycket svårt för den att jaga och fälla ett levande vildsvin.

Källa: SVA

https://www.sva.se/media/8d8e3084b66...-varg-2021.pdf

Tabellen säger också att två av vargarna blivit gräsätare då de hade gräs i magen ( skämt ) . Maginnehållet avslöjar endast vad vargen ätit sista tiden i livet och inget annat. Vargen som hade vildsvin i buken hade medelhull vilket tyder på att han inte svalt på något sätt och skadan i bakbenet var en gammal skada. Vargen är ett fruktat rovdjur när de samarbetar i grupp och kan absolut ta ensamströvande vildsvin även om det vanligaste är kultingar men lyckats få loss ur flocken. En ensam varg har inga större chanser att lyckas mot ett större vildsvin eller en flock utan att själv riskera skador och en flock vargar går inte gärna på en stor galt då den är en direkt dödlig motståndare. Hjortdjur är dock det som absolut oftast står på menyn för vargen och i skogslänen utgör älg den absoluta huvudfödan för hare, gnagare och annat snällt vilt är svårt att livnära sig på. Gör sig dock hungern påmind så går de även på tuffare byten och utmanar även stora björnar om fällda byten. Känns som om vi hamnat lite off topic här. Frågan är ju vad som kommer hända med mannen och vad vargen gjorde inne på gården när familjen var där.
Citera
2021-04-30, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niCz16
Jag bor i storstan och tycker att vargar är jättefina!

Men jag finner det helt befängt att folk här inte ska kunna skydda sig mot bevisligen väldigt farliga djur.
Finner det också helt idiotiskt att man ska sitta i Stockholm och Bryssel och bestämma hur folk ska leva på landsbygden.
Kör dom till Stockholm så kan folk ha dessa kramgoa djur för sig själva!
Krävs tyvärr att det går åt några liv innan naiva idioter i storstäderna fattar problemen dom kan orsaka.

Det är ungefär som att bo i ett vargrevir som det är att bo intill en flyktingförläggning.
Jättebra så länge det inte drabbar mig!

Vilket bevis hänvisar du till att dom är farliga?
Citera
2021-04-30, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mouse
Problemet är att vargar bevisligen inte är väldigt farliga djur för människan? Hur många svenskar blir vargbitna, allvarligt skadade eller dödade av varg per år?

Nej, just än är det ju ingen större fara helt tills älgstammen är mer eller mindre utrotad vilket den tycks bli på vissa ställen, detta har heller inget med jägare eller trafikolyckor att göra, även om nu LS och massa miljömuppar påstår annat.

Så vi kan nog sitta och köpa historier om att vargar är skygga ett tag till, men dom vänner jag har runt om i landets landsbygd berättar liknande historier.
Vargen söker sig till folk, attackerar boskap och t.o.m tar deras jakthundar stående i hundgårdar.
Klart fan man ska få skjuta dom!

Nej, jag hoppas verkligen att vargarna skapar ett stort revir i Stockholmsknutarna!
Plockar lite fina hundraser från kärringar som går kvällspromenad och skapa samma form av olust som folket på landsbygden känner.
Tänk en liten flicka på häst som kommer att bli varse om vilken otrolig fart hennes häst kommer kunna få upp med en flock hungriga vargar efter sig.
Vad tror ni händer när hon väl ramlar av?

Nej, låt landsbygden själva få bestämma om dom ska ha varg eller inte.
Inte fan sitter dom och bestämmer vart den nya tunnelbanan ska gå eller att Slussen ska byggas om, för det vore ju minst sagt idiotiskt eller hur?
Citera
2021-04-30, 15:28
Medlem
Dr.fisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Han räddade ett litet barn från att bli uppätet av vargen. Du glömde nämna det.
Varför skulle han bli dömd för detta? Han borde få någon slags medalj i stället.

Du såg detta och kan bekräfta? Eller har du hört detta från mannen som begått detta brott?
Citera
2021-04-30, 16:08
Medlem
BIB3ls avatar
Blir det en ny Karl Hedin nu? En aktivistist till åklagare?
Citera
2021-04-30, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.fisk
Du såg detta och kan bekräfta? Eller har du hört detta från mannen som begått detta brott?
Det är bekräftat i tråden att vargen var i närheten av ett litet barn och det räcker som legitimt motiv, anser jag. Om du prioriterar rovdjur framför barn då är det din ensak, men du lär ju aldrig få en majoritet med dig.
Citera
2021-04-30, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dallasmygel
Jag bor i ett ghetto med ca 80% invandrare och skulle hellre ha vargen som granne än de jag har nu..

Två fel gör inte ett rätt. Men jag känner med dig.

Medalj ska delas ut! En vargjävel mindre.

Ni är ju för knäppa om vi vill ha varg i närheten av era barn?

Ni har inge problem med björn heller? Även en älg kan man nog bli ihjälsparkad av.
Citera
2021-04-30, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niCz16

Nej, låt landsbygden själva få bestämma om dom ska ha varg eller inte.
Inte fan sitter dom och bestämmer vart den nya tunnelbanan ska gå eller att Slussen ska byggas om, för det vore ju minst sagt idiotiskt eller hur?
Japp! Låt 10% av befolkningen utrota allt "farligt" på 90% av landets yta.
Citera
2021-04-30, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dallasmygel
Japp! Låt 10% av befolkningen utrota allt "farligt" på 90% av landets yta.

Givetvis inte det jag snackar om.
Vill man ha varg i norra Skåne men inte i Värmland så är ju inte det samma sak.
Men man borde göra om hela systemet och låta politiker i det landskapet, eller t.om kommunmässigt rösta för om man ska ha rovdjur eller inte.
Att ha vargar i vissa skogar är väl inte direkt några problem, men dom bör inte vara där det finns människor.

Löjeväckande förövrigt att säga att dom behövs när vi klarade oss utan dom i 100 år utan att avlida.
Citera
2021-04-30, 20:05
Medlem
Lingon_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KIBy
Du borde få in en varg i din lägenhet så kan vi få en rapport, om du överlever vill säga, vargen är ett rovdjur.

Så farlig att ingen blivit dödad av en vild varg på 200 år.

50/50 på att han lagt ut åtel för att locka dit vargen.
Senast redigerad av Lingon_ 2021-04-30 kl. 20:11.
Citera
2021-04-30, 20:24
Medlem
Patrik2108s avatar
Man blir alldeles varm inombords. En sann hjälte som försvarar sin familj och sitt revir mot yttre hot. Det är så här det går till i naturen.
Alla som är av annan åsikt har förmodligen nån sexuell störning och får något vått i byxorna så fort de hör eller ser varg omtalas eller på film.
Citera
2021-04-30, 20:39
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TidensMysterium
Jägarna utrotade vargen i Sverige. Inte bara problemvargar. De enda vargarna som är närgångna är sjuka och döende; de har det inte i sina gener, och de fortplantar sig inte efter detta.
Då är det ingen skada skedd om man skjuter närgågna vargar. De har redan fullgjort sin uppgift. Dessutom är det humant att avliva sjuka döende vargar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in