2021-04-27, 16:40
Medlem
R.Wackss avatar
Citat:
En man sköt på en närgången varg, körde sedan på den med bil - och avlivade till sist den. Händelsen inträffade i Värmland i lördags och nu rapporteras en polisutredning om jaktbrott eller grovt jaktbrott ha inletts.
https://www.jaktjournalen.se/dodade-...gevar-och-bil/

Tror vi att mannen kommer dömas?

Rätt eller fel?
Citera
2021-04-27, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.Wacks

Rätt eller fel?
Han räddade ett litet barn från att bli uppätet av vargen. Du glömde nämna det.
Varför skulle han bli dömd för detta? Han borde få någon slags medalj i stället.
Citera
2021-04-27, 17:39
Medlem
Det var den mest fabricerade historien som jag har hört på länge. Jag har inget emot jägare men när det kommer till varg frågor så är dom ju helt verklighets frånvända. Och att det är en värmlänning gör ju inte saken bättre.
Citera
2021-04-27, 17:42
Medlem
Hoppas han blir dömd till fängelse samt får såna böter att han blir ruinerad. Störda jägare.
Citera
2021-04-27, 18:14
Medlem
Halvmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.Wacks

Rätt eller fel?

Om det är så han beskriver så hoppas jag att han frias men jag är tveksam. Han kan väl ange nödvärn som straffri grund men eftersom barnet var ur vägen när vargen kom tillbaka så går det nog inte att hänvisa till det heller. Hade han haft bössan i handen när barnet var nära så hade det varit en annan sak. Vargen är ju upperbarligen skjuten på gården vilket nog även undersökande myndigheter kommer fram till och i reviret där det hände så finns det några rejält orädda vargar och det här var säkert en av dem. Vargar som inte är rädda för oss människor bör det vara skottpengar på om du frågar mig men vi har ju några åklagare som inte riktigt verkar leva på samma planet som oss andra så man vet ju aldrig hur de resonerar. Det kan bli ett intressant mål att följa och oavsett utgång kan det komma att överklagas till högsta instans för att få klarhet i vad som gäller med närgångna stora rovdjur hemma på gårdar.
Citera
2021-04-27, 18:40
Medlem
R.Wackss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Han räddade ett litet barn från att bli uppätet av vargen. Du glömde nämna det.
Varför skulle han bli dömd för detta? Han borde få någon slags medalj i stället.

Direkt citat från ingressen i artikeln. Inte mitt.
Citera
2021-04-27, 18:41
Medlem
R.Wackss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halvmas
Om det är så han beskriver så hoppas jag att han frias men jag är tveksam. Han kan väl ange nödvärn som straffri grund men eftersom barnet var ur vägen när vargen kom tillbaka så går det nog inte att hänvisa till det heller. Hade han haft bössan i handen när barnet var nära så hade det varit en annan sak. Vargen är ju upperbarligen skjuten på gården vilket nog även undersökande myndigheter kommer fram till och i reviret där det hände så finns det några rejält orädda vargar och det här var säkert en av dem. Vargar som inte är rädda för oss människor bör det vara skottpengar på om du frågar mig men vi har ju några åklagare som inte riktigt verkar leva på samma planet som oss andra så man vet ju aldrig hur de resonerar. Det kan bli ett intressant mål att följa och oavsett utgång kan det komma att överklagas till högsta instans för att få klarhet i vad som gäller med närgångna stora rovdjur hemma på gårdar.

Såg i en annan artikel att mannen i fråga har hört av sig till Carl Hedins advokat och begärt denne, så ja att det blir ett HD mål av frågan är kanske inte helt otippat.
Citera
2021-04-27, 18:50
Medlem
Om vargen har fått för sig att det finns mat på hans tomt så är det ju ett beteende som kommer vara farligt för husägaren. Vargen skulle kunna stå där och häcka tills barnet går och ut för att sedan ta den som ett lätt byte, eller vara intresserad av hans tomt överhuvudtaget. Det är inte vanligt att vargar går nära människor på dettavis. Ngt fel är det i vargens beteende. Är själv en djur älskare men i mina ögon borde denna varg köras bort till Norrland eller avlivas. Finns inga andra alternativ.
Citera
2021-04-27, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halvmas

Jo, men då krävs tillstånd för skyddsjakt.

Man bör inte ta lagen i egna händer, inte ens i polisfria län...
Citera
2021-04-27, 20:01
Medlem
Det är nog bara i en disneyfierad värld som en varg är ofarlig. Se programmet om vargattacken i Kolmården eller läs Lars Berges bok om densamma. Det är inte en enskild händelse att folk blir dödade av varg. Om en lös stor hund i en trädgård med små barn kan få föräldrar att bli oroliga, borde en varg som kan knäcka lårbenet på en älg väcka större rädsla. Hur hade du agerat om en lös varg sprungit i din trädgård bland dina barn?...

Men i Sverige blir den som skyddar sin familj anklagad istället.

https://www.expressen.se/kultur/bock...-djupa-rotter/

https://www.tv4.se/vargattacken-pa-kolmarden

https://www.selmastories.se/artikel/...sk-deckargata/
Citera
2021-04-27, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BT-kemi
Det var den mest fabricerade historien som jag har hört på länge. Jag har inget emot jägare men när det kommer till varg frågor så är dom ju helt verklighets frånvända. Och att det är en värmlänning gör ju inte saken bättre.
Vänta tills du står öga mot öga med en stor varg, en skräckfylld upplevelse, trust me! Vi hade varg här för 1 år sen kanske, den vandrade mellan byarna, mitt inne i civilisationen, det var var inte trevligt.
Citera
2021-04-27, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Befelhafvarn
Hoppas han blir dömd till fängelse samt får såna böter att han blir ruinerad. Störda jägare.
Du borde få in en varg i din lägenhet så kan vi få en rapport, om du överlever vill säga, vargen är ett rovdjur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in