2021-04-27, 21:20
Avstängd
Förhoppningsvis. Själv kan jag ha lust att gå och ha ihjäl pedofiler och gängkriminella men gör det inte.. som djurägare som kanske fått många djur rivna/dödade skulle jag kunna förstå om det brister, men en allmän varghatare/räddhågsen liten fjant not so much. Hatar jägare som leker macholantisar. "Buhu, barn på gården, buhu".
Citera
2021-04-27, 21:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Greenwich
Det är nog bara i en disneyfierad värld som en varg är ofarlig. Se programmet om vargattacken i Kolmården eller läs Lars Berges bok om densamma. Det är inte en enskild händelse att folk blir dödade av varg. Om en lös stor hund i en trädgård med små barn kan få föräldrar att bli oroliga, borde en varg som kan knäcka lårbenet på en älg väcka större rädsla. Hur hade du agerat om en lös varg sprungit i din trädgård bland dina barn?...

Men i Sverige blir den som skyddar sin familj anklagad istället.

https://www.expressen.se/kultur/bock...-djupa-rotter/

https://www.tv4.se/vargattacken-pa-kolmarden

https://www.selmastories.se/artikel/...sk-deckargata/
Jösses, ja för kålmården med en liten inhägnad med individer från olika familjer som aldrig skulle ingått i samma flock naturligt är att jämföra med det vilda... händer ganska ofta att späckhuggare och delfiner attackerar sina skötare för att de umgås i ett onaturligt habitat och blir stressade.
Citera
2021-04-27, 21:36
Medlem
Jösses han måste vara efterbliven, hur kan han tro att någon ska köpa det där?
Citera
2021-04-27, 21:39
Medlem
Halvmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Det går inte att ha varg som stryker omkring på gården när man har både barn utomhus och vad jag läste även hästar. Det är bara en tidsfråga innan vargen ger sig på djuren eller i absolut värst fall gör utfall mot barnet.

Angående lagstöd så finns paragraf 28 just för detta.

Paragraf 28 hade han kunnat åberopa om vargen attackerat hästarna eller annat tamdjur men nu var ju inte det fallet så den kan han tyvärr inte nyttja. Vad enkelt det hade blivit om han hade haft en liten hund på tomten för då hade han han haft sitt på det torra eller högst troligt i alla fall.
Citera
2021-04-27, 21:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Det går inte att ha varg som stryker omkring på gården när man har både barn utomhus och vad jag läste även hästar. Det är bara en tidsfråga innan vargen ger sig på djuren eller i absolut värst fall gör utfall mot barnet.

Att han körde ikapp med bilen för att säkerställa att skottet tog och kontrollera att vargen var död låter fullt rimligt, får man en chans att man kan ta den med bilen så varför inte? Det låter ju kanske makabert men det viktiga i den situationen är att få död på vargen som man har skjutit på. Inte kul om den är skadeskjuten och hinner dra iväg i skogen så man får dra igång ett eftersök.

Angående lagstöd så finns paragraf 28 just för detta.
Du får gärna förtydliga, §28 verkar reglera möjligheten för tamboskaps ägare att ta död på vargen om den befinner sig i inhägnat område och man har skälig misstanke att vargen ska attackera djuren.. inte att den stryker runt äppelträden hemma..
Citera
2021-04-27, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av videopac
De som förfasas över att en (störd) varg har blivit skjuten är sådana som helst bor så långt bort från vargar som möjligt. Vad händer om en varg förvirrar sig in på Södermalm? Den lär plockas bort (läs: skjutas) snabbare än fort. För det är inte något naturligt beteende för en varg. Säger man. Jojo.

Det är som idioter som skriker att det är så fint med multikultur och sedan själva bor i något av de mest segregerade områden som finns. Själva flytta till förorten? Nej, verkligen inte, vi trivs så bra här...

Hycklare hela bunten! Sluta gnälla i tråden.
Jag bor i ett ghetto med ca 80% invandrare och skulle hellre ha vargen som granne än de jag har nu..
Citera
2021-04-27, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KIBy
Vänta tills du står öga mot öga med en stor varg, en skräckfylld upplevelse, trust me! Vi hade varg här för 1 år sen kanske, den vandrade mellan byarna, mitt inne i civilisationen, det var var inte trevligt.
Tror nog att jag hade känt mig lugnare än när jag råkade hamnade mellan ett vildsvin och hennes ungar. Vildsvin attackerar och skadar människor med jämna mellanrum men det gör inte varg, utom händelsen på Kolmården men nu menar jag i det vilda.
Det är klart att man inte vill ha en varg hängandes i trädgården men historien låter fortfarande extremt efterkonstruerad.

Jägare hatar förmodligen vargar för att dom hatar konkurrens. Jägare bölar ögonen ur sig till jakttidningarna om en varg attackerar deras lösspringande hundar men om ett vildsvin sprättar upp magen på hunden så är det synd men så går det ibland. Jägarna hyser inte agg mot vildsvinen för det.
Citera
2021-04-27, 22:39
Medlem
Det är så jävla skumt med det här varghatet i det här landet. Vargar skadar ingen
Citera
2021-04-27, 22:51
Moderator
Schlesiens avatar
De bör försöka kontrollera om det är samma varg som Skillingsforsvargen på Emma & Jörgens film. Intressant också att fastställa dess härkomst, om det kommer fram att den varit präglad på människor t ex.
Citera
2021-04-27, 23:16
Medlem
Svenskar måste vara det mest lättskrämdaste folket i världen. I Rumänien, Bulgarien och Baltikum ser man ofta varg och björn runt knuten. Ingen bryr sig.

Men ingen har sett en varg köra en pansarvagn. Det är pansarvagnarna som är farliga.

Däremot har guldschakalen vandrat in, troligen längs floderna p g a klimatförändringarna. De tar mer får än varg någonsin gjort. Men folk är pragmatiska. Byter tamdjur till kor eller ser till att vakta sina djur med hundar och med hjälp av det hederliga yrket fåraherde.

Vi har ju fått in herdar från Mellanöstern, de kan anställas på bidrag att vakta får och boskap här, så kan vi bygga upp en livskraftig vargstam i Sverige. Så att vi kan bli ett riktigt land, och sluta vara så fredsskadade.
Citera
2021-04-27, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Det är inget fel på vargens beteende. Vargen är ett rovdjur som har utvecklats för att döda för att kunna överleva. Felet är att vissa människor, typ fältbiologer med Greta Thunbergs intellekt, lever i en drömvärld där vargen måste fredas till varje pris. Vargen är vår största fiende i skogen och den kommer att mörda oss om den är hungrig. Vi måste därför agera naturligt och döda vargen innan den dödar oss.

Förstår hur du menar. Det jag ville poängtera var att Vargen håller sig helst borta från människan. När det väl vill närma sig människan så är det ngt fel. Antingen att den är extremt hungrig och tänker bort att människor är farliga eller att den heltenkelt inte har den instinkten vargar/rovdjur har. Nämligen håll dig borta från människor.
Citera
2021-04-27, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Det är väl samma sak? I Norrland finns det renar och där får inga vargar finnas. Antingen skjuter lapparna själva eller länsstyrelsen från helikopter. Men dör gör den rätt fort.

Jo. D är väl samma sak, men Norrland är en naturligare plats för en Varg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in