2021-04-30, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goosehunter
I vilka mordiska tankar vandrar alla vi jägare då? Är vårat skäl att döda annorlunda eller finare än vargens skäl? Vi har ju trots allt ett val, vi behöver inte jaga om vi inte vill. Vi kan köpa kött i affären. Det kan däremot inte vargen.

Genetik i all ära. Men varken du eller någon annan kan sammankoppla en enskild individs beteende med genetik. Den kan likväl närma sig bebyggelse av andra skäl, tex sjukdom. Oavsett så är det DU och dina gelikar som hittat på reglen att vargen ska hålla sig långt ute till skogs. Du har bara missat en väsentlig del. Vargen tänker inte så. Men du får väl pröva att prata med vargarna och tala om det för dom. Att vargar blir mer o mer oskygga och syns allt mer beror precis lika mycket på människans exploatering av naturen. Geografiska områden bebyggs i allt större omfattning. Våra skogar försvinner och blir mindre. Det är också något att ta i beaktning.
Ett inte ovanligt skäl till att varg går nära bebyggelse, är för att de kan hitta slaktavfall nära gårdar.
Om man dumpar slaktavfallet nära gården, så är det naturligt att djur av olika slag söker sig dit för att hitta något att äta. Kan tillägga att det är förbjudet att dumpa slaktavfall från tamdjur får, nöt, höns och grisar i naturen. Detta är reglerat av EU och anledningen är risk för smittspridning.
Dock får man lämna slaktrester från vilda djur i skogen men här finns rekommendationen att grävling, vildsvin och räv skall brännas eller grävas ner, på grund av risken att sprida smittor som trikiner m.m.
Kan det ha funnits slaktavfall nära den aktuella gården, där detta hände?
Citera
2021-04-30, 11:26
Medlem
Hur kan de va fel att försvara sig? Är de en närgånget rovdjur som kan döda så kan man inte göra gemene man såpass handlingsförlamad att det måste hända något innan man kan ta till självförsvar. Alternativet är att ringa djurvårdare/polisen eller vem som har hand om sånt och får dom att fånga och köra iväg vargen, men den processen kommer ta lång tid om de ens kommer göras. Ett djur har till skillnad från människor ingen rätt och fel känsla så de vore extremt dumt att vänta ut vargen till det sker något. Heder åt mannen som säkerställde att vargen dog och inte lämnades skadeskjuten.
Citera
2021-04-30, 12:14
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KIBy
Fast baserat på det lilla jag kunnat läsa så gjorde han rätt, sköt djuret och som en försäkran körde över det döende djuret, mission complete ungefär. Vad faan gör man när vargen stryker utanför huset och barnet leker utanför? Hade gjort likadant, absolut.

Men sicket svammel - vad du går om vargen stryker omkring utanför? Gå ut och skrik åt den så drar den, inte så värst svårt.
Du skapar ett eget narrativ och en ogrundad rädsla för ett djur som hittills i vilt tillstånd inte attackerat någon människa alls, men hur rädd är du för björn som de facto attackerar ett antal människor per år?

SLäpp det jävla tramset om att vargen är det farligaste man kan stöta på i skogen och kom tillbaka till verkligheten istället.
Citera
2021-04-30, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Där har du fel, i flera svenska revir tar vargarna vildsvin och i vissa fall är gris det övervägande födovalet.

Av årets licensfällda vargar hade endast EN spår av vildsvin i magen. Det misstänktes dessutom att den ätit ett kadaver eftersom vargen hade en bakbensskada som borde ha gjort det mycket svårt för den att jaga och fälla ett levande vildsvin.

Källa: SVA

https://www.sva.se/media/8d8e3084b66...-varg-2021.pdf
Citera
2021-04-30, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Men för tusan där står ju att dom är skjutna och att det inte finns några kvar. Det står inget om utplantering att en varg tik parat sig med en han hund kan hända. Jägarklanen där är fan inte IQ hög.

I Södermanlands län ja. Men du måste förstå att skogen har en egen ekologi. Jag förstår att du lyssnar på professor von Anknacke's beräkningar när den närmaste skogen du har kommit är blomlådan på balkongen.
Citera
2021-04-30, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Men sicket svammel - vad du går om vargen stryker omkring utanför? Gå ut och skrik åt den så drar den, inte så värst svårt.
Du skapar ett eget narrativ och en ogrundad rädsla för ett djur som hittills i vilt tillstånd inte attackerat någon människa alls, men hur rädd är du för björn som de facto attackerar ett antal människor per år?

SLäpp det jävla tramset om att vargen är det farligaste man kan stöta på i skogen och kom tillbaka till verkligheten istället.
Du har fel. Förra året var jag hemma hos ett par jag känner några kilometer från mig, huset ligger på en kulle, nedanför vägen sedan en sjö med en liten strand, plötsligt kom det en varg gåendes på vägen, de började filma, sen vek den av ner mot sjön, strosade runt där, upp på vägen igen, fram och tillbaka, tillbaks till sjön för att sen ta sig upp på vägen och ta sig in mot skogen, den försvann. nån timma senare hade den siktats 1-2 mil härifrån, också gåendes "mitt i byn" igen!
På den här vägen promenerar mycket folk, tar ca 1 timme att ta sig runt sjön, skulle dom mött en varg där och då, hade inte slutat bra kan jag säga.
Vi var flera som ringde länstyrelsen om vargen, de brydde sig inte nämnvärt...
Citera
2021-04-30, 13:35
Medlem
ChiCoLas avatar
Gött att det händer något i Koppom. Den byn behöver lite action.
Vem är ljushuvudet
Citera
2021-04-30, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AidanHunt
Av årets licensfällda vargar hade endast EN spår av vildsvin i magen. Det misstänktes dessutom att den ätit ett kadaver eftersom vargen hade en bakbensskada som borde ha gjort det mycket svårt för den att jaga och fälla ett levande vildsvin.

Källa: SVA

https://www.sva.se/media/8d8e3084b66...-varg-2021.pdf

Den kanske fick skadan när den jagade vildsvinet.
Citera
2021-04-30, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nope. Enligt Naturvårdsverket består den av fem invandrare vargar från den finsk-ryskq populationen.varav
Ett vargar i Nyskick
Hanen i reviretvi Gilhova
Hanarna i revienbibkynna och Galven

Två av grupperna fick valpar

Edit. Här har autokoorr varit. Nyskoga, Gillhov
Kynna och Gslven

Enligt naturvårdsverket. Min far var själv med och bevittnade vargutsläppet i finnskogen som skedde i allra största hemlighet nattetid. Jag väljer att lita på min far än någon byråkratisk feminist med fjällräven ryggsäck på Naturvårdsverket.
Citera
2021-04-30, 14:13
Medlem
Jag bor i storstan och tycker att vargar är jättefina!

Men jag finner det helt befängt att folk här inte ska kunna skydda sig mot bevisligen väldigt farliga djur.
Finner det också helt idiotiskt att man ska sitta i Stockholm och Bryssel och bestämma hur folk ska leva på landsbygden.
Kör dom till Stockholm så kan folk ha dessa kramgoa djur för sig själva!
Krävs tyvärr att det går åt några liv innan naiva idioter i storstäderna fattar problemen dom kan orsaka.

Det är ungefär som att bo i ett vargrevir som det är att bo intill en flyktingförläggning.
Jättebra så länge det inte drabbar mig!
Citera
2021-04-30, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Den kanske fick skadan när den jagade vildsvinet.

Det är just därför som varg undviker vildsvin. Skaderisken är alldeles för hög. Instinkten säger att de ska ta lätta byten med liten skaderisk framför annat.

Det var i stort sett samma resultat vid tidigare licensjakter.

Varför riskera skador genom att jaga vildsvin, när det finns mycket lättare byten.
Citera
2021-04-30, 14:52
Medlem
Mouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niCz16
Jag bor i storstan och tycker att vargar är jättefina!

Men jag finner det helt befängt att folk här inte ska kunna skydda sig mot bevisligen väldigt farliga djur.
Finner det också helt idiotiskt att man ska sitta i Stockholm och Bryssel och bestämma hur folk ska leva på landsbygden.
Kör dom till Stockholm så kan folk ha dessa kramgoa djur för sig själva!
Krävs tyvärr att det går åt några liv innan naiva idioter i storstäderna fattar problemen dom kan orsaka.

Det är ungefär som att bo i ett vargrevir som det är att bo intill en flyktingförläggning.
Jättebra så länge det inte drabbar mig!
Problemet är att vargar bevisligen inte är väldigt farliga djur för människan? Hur många svenskar blir vargbitna, allvarligt skadade eller dödade av varg per år?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in