2021-04-27, 11:43
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Suck... läs tillbaka. Det var ett exempel på varför inte politiska åsikter är en diskrimineringsgrund enligt diskrimineringslagen.
Mannen var inte heller anställd. Han fick inte sparken och han blev inte uppsagd. Han erbjöds bara inte kontrakt på fler timmar. ABF hade kunnat välja att bara ghosta honom om de hade velat det.
Om du letar fram hur ABF är skattefinansierat så kan man diskutera den saken. Annars blir det bara spekulationer kring vad de får eller inte får göra.
Nu styrs inte ABF av S men även om så vore fallet så är det väl inte det deras problem att du tycker att det är orättvist för att det inte finns några SD-anknutna ungdomsgårdar. SD får väl starta en och agera likadant istället för att gnälla om de anser det vara orättvist.
Jag har dock redan i mitt första inlägg tydligt klargjort att jag anser att ABF har agerat felaktigt.

Det där är ju "starta ett eget facebook"-argumentet. Starta ett eget skattesystem om du vill att våra gemensamma skatter skall gå till politisk diskriminering.

Jag vet inte vem som betalar men ABF lever ju på bidrag, det är ju inte han chefen som betalar ur egen ficka. Och en ungdomsgård har nog separat finansiering för det är så pass stort och dyrt projekt.
Citera
2021-04-27, 11:44
Medlem
Koncentrerar ni er på det verkliga problemet här verkligen??

Att en Sdare inte kan arbeta på ABF må väl kanske stämma.

MEN ska verkligen ABF driva en kommunal ungdomsverksamhet? Detta då ABF inte verkar vara partipolitisk obunden.
Citera
2021-04-27, 11:45
Medlem
Gentss avatar
Torgny Jacobsson är en smutsig liten horunge och borde vara väldigt aktsam med att åsiktsregistrera folk.
Citera
2021-04-27, 11:47
Medlem
Jag visste faktiskt inte ens att ABF hade fritidsgårdar. Tycker att det är moraliskt tveksamt när partier har sådan inlindad verksamhet för unga. Regelrätta ungdomsförbund är en sak, men jag gillar inte när man försöker smyga in det på det där viset. Kristna scouter är ett annat exempel.

Är det den enda fritidsgården på orten får de dessutom i praktiken monopol.
Citera
2021-04-27, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Koncentrerar ni er på det verkliga problemet här verkligen??

Att en Sdare inte kan arbeta på ABF må väl kanske stämma.

MEN ska verkligen ABF driva en kommunal ungdomsverksamhet? Detta då ABF inte verkar vara partipolitisk obunden.
Det är alltså via kommunen? Riktigt illa i så fall.

Tillägg: På Ockelbo kommuns hemsida kallar man den bara "fritidsgården" och "fritidsgården Underground". Man måste rätt långt ner på sidan för att se att ABF är inblandade. Det är snudd på falsk marknadsföring.

https://www.ockelbo.se/Invanare/Kult...n-UnderGround/
Senast redigerad av Nebeltag 2021-04-27 kl. 11:54.
Citera
2021-04-27, 11:57
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det där är ju "starta ett eget facebook"-argumentet. Starta ett eget skattesystem om du vill att våra gemensamma skatter skall gå till politisk diskriminering.

Jag vet inte vem som betalar men ABF lever ju på bidrag, det är ju inte han chefen som betalar ur egen ficka. Och en ungdomsgård har nog separat finansiering för det är så pass stort och dyrt projekt.

Nej det är inte jämförbart. Drivandet av en ungdomsgård är ideellt och man söker egen finansiering. Det är inte samma sak som att säga att en SD-anknuten organisation kan skapa ett eget miljardbolag eller en egen stat.

Ditt gnällande liknar mer klagomål på en välgörenhetsorganisation, inte för att du ogillar deras arbete, utan för att de som ligger bakom arbetet har en annan politisk åsikt än dig själv.

Reglerna är inte orättvisa för att någon SD-anknuten organisation inte driver någon ungdomsgård (om det nu ens är så).

Det stämmer säkert men utan att veta kraven på de enskilda bidragen är det omöjligt att svara på om agerandet är felaktigt sett ur det perspektivet.
Citera
2021-04-27, 12:03
Medlem
dundersnusens avatar
Jag tror snarare att det handlar om att han offentligt gått ut med sig politiska läggning. Osäker på om sd har något med saken att göra...
Kan ha fel
Citera
2021-04-27, 12:13
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Det är alltså via kommunen? Riktigt illa i så fall.
Tillägg: På Ockelbo kommuns hemsida kallar man den bara "fritidsgården" och "fritidsgården Underground". Man måste rätt långt ner på sidan för att se att ABF är inblandade. Det är snudd på falsk marknadsföring.
https://www.ockelbo.se/Invanare/Kult...n-UnderGround/

Troligtvis är det 100 % kommunalt finansierat. Ytterligare ett sätt som S använder skattemedel till sina verksamheter.

Citat:
Ursprungligen postat av dundersnusen
Jag tror snarare att det handlar om att han offentligt gått ut med sig politiska läggning. Osäker på om sd har något med saken att göra...
Kan ha fel

Hans chef har sagt att det är för att det är SD. Hade han sagt V så hade det inte spelat någon roll.
Citera
2021-04-27, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dundersnusen
Kan ha fel
Tror du att den här fritidsledaren fick sparken? Han är dessutom aktiv medlem och vill koppla det politiska engagemanget till sitt yrke.

Citat:
Under sommaren har Vänsterpartiet fått 977 nya medlemmar. En är Jens Storm, fritidsledare och projektledare med hjärtat hos hårdrocken.

Varför gick du med i Vänsterpartiet just nu?

– Jag kan inte peka på någon enskild händelse. Men jag tycker det är väldigt oroande vad som händer i det politiska landskapet i Sverige och på annat håll.

– Det handlar om frågan om hur vi ser på varandra, människors lika värde, säger han. Jag ville ta tydligare ställning genom att gå med i Vänsterpartiet och engagera mig på ett annat sätt kan man säga. Mitt yrke handlar ju redan mycket om de här frågorna.
https://www.vansterpartiet.se/valkommen-jens-storm/
Citera
2021-04-27, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Troligtvis är det 100 % kommunalt finansierat. Ytterligare ett sätt som S använder skattemedel till sina verksamheter.

Hans chef har sagt att det är för att det är SD. Hade han sagt V så hade det inte spelat någon roll.
SD borde ta upp det här i riksdagen, skriva debattartiklar och så vidare.
Citera
2021-04-27, 12:22
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
SD borde ta upp det här i riksdagen, skriva debattartiklar och så vidare.

De kollar nog upp finansieringen etc. nu. Det kan exponera ABF för allmänheten också, så det är bra metapolitiskt.
Citera
2021-04-27, 13:18
Kommunisten och hatvänsterns Loan Sundman är dock inte sen att utnyttja artikeln. https://twitter.com/LoanSundman/stat...64500297306116
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in