2021-04-27, 13:21
Medlem
MittMalmoes avatar
Glöm att vi längre lever i ett fritt Land... det är på väg utför i rasande fart.

Jag har inte röstat på SD.. men oaktat deras åsikter så hör det hemma i en demokrati att kunna rösta på ett legitimt parti.

Att få sparken på grund av det borde omedelbart räcka för att väcka åtal mote de som sa upp honom.

Vidrigt är minst sagt ordet....

Jag har röstat på sittande regering i decennier men de har skitit i de blå skåpet så det räcker för lång tid framöver. Jag kan lova att jag inte är ensam och det kommer bli något av ett uppvaknande för dem om 1,5 år...
Citera
2021-04-27, 13:33
Medlem
DeValeras avatar
Fritidsledarens värdegrund strider mot arbetarrörelsen? Men tydligen inte Muslimska Brödraskapets värderingar. Då är det helt ok att behandla kvinnor som tredje klassens medborgare, hysa antisemitiska åsikter, var för förtryck och våld.

Att ABF och dylika organisationer får kalla sig arbetarrörelse, det är väl falsk marknadsföring om något, det finns väl inga arbetare kvar i dessa s.k. "rörelser" eller snarare maffialiknande organisationer som snyltar på skattebetalarnas pengar.
Citera
2021-04-27, 13:39
Medlem
En fritidsgård bör vara politiskt oberoende.
Tänk om oppositionen kommer till makten lägger man ned fritidsgården för att ABF driver verksamheten! Det bör knappast drabba ungdomarna. Så att socialdemokratiska ABF driver fritidsgård känns märkligt. Att man tar in vikarie som får sluta för att han röstar fel känns märkligt. Personen kan ändra sig och rösta på socialdemokraterna nästa val. Får han komma tillbaks då.
Citera
2021-04-27, 13:40
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Tror du att den här fritidsledaren fick sparken? Han är dessutom aktiv medlem och vill koppla det politiska engagemanget till sitt yrke.

https://www.vansterpartiet.se/valkommen-jens-storm/

Att denne fritidsledare engagerar sig i ett parti vars historia handlar om att aktiv stödja och få stöd av - regimer som var diktaturer och inte bara diktaturer utan även rätt blodiga sådana, och vars grundideologi är allt annat än demokratiskt innebär inte att han på något sätt skulle diskvalificera sig för ABF-verksamhet. Han har rätt värdegrund. Liksom medlemmar i Muslimska Brödraskapet. Förmodligen skulle även en IS (daesh) aktiv fritidsledare tas emot med öppna armar av ABF.
Citera
2021-04-27, 13:40
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Jag ser inte att han var anställd av dem. Av artikeln framgår att han inte blev erbjuden fler timmar på sitt deltidsarbete. Jag kan sätta min högra stortå på att han inte hade någon pågående anställning utan att man nyttjade timanställningarna som ett nytt tillfälligt anställningsavtal varje gång han tackade ja.

Han blev alltså inte alls avskedad.

Politisk åsikt är dessutom inte en diskrimineringsgrund om det är vad du siktade in dig på.

Det var han själv som påstod att man skulle vara opolitisk, inte ABF.

Nej så fungerar inte alla bidrag.

Det känns som att du mest bara för fram känsloargument.

Det öppnar för ett nytt klimat där man i fortsättningen kommer kunna vara tydlig med vad som gäller på arbetsplatsen, och att exempelvis miljöpartister icke är välkomna.
Citera
2021-04-27, 13:46
Medlem
swebarbs avatar
Wtf... sen när får man inte rösta hur man vill ? vadfan har det med ens jobb att göra sålänge man sköter det? jävla bajsland.. snart blir det som i nordkorea..
Citera
2021-04-27, 13:47
Medlem
detta Skulle potentiellt kunna vara bra, om det även hände de som röstar på sossar, vänster och Miljöpartiet också fick sparken, då hade vi kunnat få bort en jävla massa lärare som i sin undervisning färgar utefter politisk hemvist.

Men jag tycker samtidigt att detta är oacceptabelt. Spelar ingen roll vad du röstar så länge man håller sig neutral i sitt arbete.
Citera
2021-04-27, 14:23
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HoChiWin
detta Skulle potentiellt kunna vara bra, om det även hände de som röstar på sossar, vänster och Miljöpartiet också fick sparken, då hade vi kunnat få bort en jävla massa lärare som i sin undervisning färgar utefter politisk hemvist.

Men jag tycker samtidigt att detta är oacceptabelt. Spelar ingen roll vad du röstar så länge man håller sig neutral i sitt arbete.

Detta sker antagligen redan, *profilering* på olika sätt på arbetsintervjun.

Nu öppnas ju faktiskt möjligheten att från ruta ett berätta om en öppen policy, och alltså kunna välja bort sökande som förr eller senare bekänner sig till en politisk tillhörighet.

Och det lär vara okej 👌
Citera
2021-04-27, 14:25
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Det öppnar för ett nytt klimat där man i fortsättningen kommer kunna vara tydlig med vad som gäller på arbetsplatsen, och att exempelvis miljöpartister icke är välkomna.

Jag tror att du ger ABF lite för stor betydelse.
Citera
2021-04-27, 14:26
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Jag tror att du ger ABF lite för stor betydelse.

Hur stora dom är eller inte är helt irrelevant.
Citera
2021-04-27, 14:31
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Hur stora dom är eller inte är helt irrelevant.

Det har en väldig relevans för framtida trendsättande. Struntprat att det skulle vara irrelevant, det hade inte ens blivit en rubrik om det inte vore för att Expressen strax innan hade intervjuat samma person.
Citera
2021-04-27, 14:40
Medlem
Amors avatar
Historisk ironi, i början av 1900-talet var det socialdemokrater som ansågs kontroversiella och blev diskriminerade. Nu är det deras studieförbund som är dom som diskriminerar.

Ett etablissemang som är livrädda för folkets ärliga röst. Samma som fackförbunden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in