2021-04-26, 20:49
Medlem
BernardLoutres avatar
Stefan Cronlund fick i dag sparken från jobbet på ungdomsgården i Ockelbo – för att han medverkat i Expressens reportage om Sverigedemokraterna.

Får man verkligen göra så i ett demokratiskt land? Kommer arbetsgivarna att börja fråga vad man röstade på när man går på arbetsintervju?

https://www.expressen.se/nyheter/ros...ungdomsgarden/
Citat:
Stefan Cronlund berättade i reportaget att han röstade på SD. Efter det sägs han nu upp med omedelbar verkan, efter ett möte i ABF Gästrikebygden på måndagen.

– Jag fick ett samtal från min närmsta chef på ungdomsgården. Via beslut från ledningen för ABF var hon tvungen att säga att min anställning upphör omgående, säger Stefan Cronlund.

– De menar att eftersom jag gått ut offentligt och sagt vad jag röstar på så kan jag inte jobba kvar på ungdomsgården.
Senast redigerad av BernardLoutre 2021-04-26 kl. 20:52.
Citera
2021-04-26, 20:56
Det är verkligen skandalöst. Det är möjligen en annan sak om man är vald representant för partiet men den här mannen hade ju bara röstat på Sd,
Citera
2021-04-26, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Stefan Cronlund fick i dag sparken från jobbet på ungdomsgården i Ockelbo – för att han medverkat i Expressens reportage om Sverigedemokraterna.

Får man verkligen göra så i ett demokratiskt land? Kommer arbetsgivarna att börja fråga vad man röstade på när man går på arbetsintervju?

https://www.expressen.se/nyheter/ros...ungdomsgarden/
Demokratiskt land ???
Citera
2021-04-26, 21:01
Medlem
DigglerNicks avatar
Ta-mig & Fan! Helt sjukt att han ska behöva förklara varför han röstar på ett viss Parti. Detta hade aldrig hänt om han var Moderat eller Vänster, det är sjukt förvridet och rent idioti. Det skulle fan inte spela någon roll om han vart fullvärdig medlem i NSDAP, så länge han inte låter det gå ut över sitt Arbete eller skadar andra Människor.

Citat:
"De menar att eftersom jag gått ut offentligt och sagt vad jag röstar på så kan jag inte jobba kvar på ungdomsgården."

Denna Man hoppas jag att han orkar driva detta till tingsrätten, för han kommer att vinna precis alla dagar i veckan. Kommun har gjort bort sig, så det bara visslar om det! År 2021, Sverige för i fan släpp flaggan och kom in i matchen.

Tragiskt, men det är knappt så man blir förvånad längre.
Citera
2021-04-26, 21:04
Medlem
fittslems avatar
Ledningen för fritidsgården borde få sparken, nån som vet vilken fritidsgård det rör sig om?
Citera
2021-04-26, 21:05
Medlem
Studsbolls avatar
Nåja. Riktigt så där var det inte. Han var timanställd och de sa att de inte tänker boka in honom igen. Och det handlar om ABF, sosseriets egen folkbildningsverkstad. Självklart är det osmart att i det läget gå ut och fronta som SD-väljare. Men, hade det rört som en riktig anställning i något vanligt arbete hade det såklart varit just skandalöst och oacceptabelt.
Citera
2021-04-26, 21:07
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evertronaldo
Demokratiskt land ???

Jag hittade ingen ironisk Smiley.

Det verkar ju inte vara nåt problem att få jobb om man hyllar massmördare som Stalin och Mao, kommunister ser man ju hela tiden på TV t ex...
Citera
2021-04-26, 21:07
Avstängd
Sverige det nya DDR. Har du fel åsikter ska du straffas.
Citera
2021-04-26, 21:08
Medlem
Orsaken framgår tydligt som politisk. Bara att anmäla och hoppas att han är med i facket så det uppstår ytterligare ett problem.

Citat:
Ungdomsgården drivs av ABF, arbetarrörelsens studieförbund som har starka band till Socialdemokraterna.
Citat:
Stefan Cronlund ringde ABF-chefen Torgny Jacobsson som då ska ha sagt att han inte kan jobba på ABF på samma sätt som Stefan Löfven inte kan ta anställning på SD:s kansli.
Citat:
– De sa från början att här på ABF är vi vänster, men när vi jobbar med ungdomarna är vi politiskt obundna.

Detta kommer bli roligt att följa. Det kommer bli både dyrt och tillrättavisande för ABF om vad lagen säger som dessutom är skriven av Socialdemokraterna!

Extra roligt är att VPK har mer eller mindre lagt beslag på S egendom!!
Senast redigerad av KamratBlue 2021-04-26 kl. 21:10.
Citera
2021-04-26, 21:27
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Nä det är klart att sånt inte får hända i ett demokratiskt land. Men nu är inte Sverige demokratiskt.
Citera
2021-04-26, 21:44
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Orsaken framgår tydligt som politisk. Bara att anmäla och hoppas att han är med i facket så det uppstår ytterligare ett problem.

Detta kommer bli roligt att följa. Det kommer bli både dyrt och tillrättavisande för ABF om vad lagen säger som dessutom är skriven av Socialdemokraterna!

Extra roligt är att VPK har mer eller mindre lagt beslag på S egendom!!

Vilken lag är det du hänvisar till som tvingar en arbetsgivare att erbjuda timmar till personer utan avtal?

Uselt skriven artikel för övrigt. I rubriken hävdas det att han fick ”sparken” vilket främst kopplas till avsked. Sedan hävdas att han blev uppsagd innan det slutligen framgår att han blev meddelad att han inte erbjuds fler timmar och alltså saknade ett anställningskontrakt.

Jag gillar varken SD eller dess väljare generellt men tycker att det är rätt uselt hanterat. Nog för att han medvetet själv satte sig i en besvärlig sits och han kommer inte att kunna ses som opolitisk av ungdomarna oavsett hur mycket han än hävdar det men någon form av kommunikation bör man föra med honom.

Det rimliga hade varit att lyfta problematiken med honom och se om det ändå hade fungerat. Skulle någon av ungdomarna ha känt sig obekväm med hans närvaro så hade jag inte sett något problem med agerandet.
Citera
2021-04-26, 21:48
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Sverige det nya DDR. Har du fel åsikter ska du straffas.

Det är väl snarare tvärtom från DDR. Där hade inte ett studieförbund fått sätta sina egna regler. Vill du undvika det bör du rösta för mer statlig kontroll, inte mindre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in