2021-04-27, 10:07
Medlem
Rasseltasss avatar
Det är bara gradskillnad mellan de här svinen i ABF och LO och kommunisterna i det gamla Östblocket som krävde partimedlemskap av medborgarna om de skulle bli aktuella för anställning etc.

Dra in statsbidragen till råttorna.
Citera
2021-04-27, 10:12
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HYXXA
Jag vet inte vad du menar med detaljstyrs, men några SD-ungdomsgårdar finns inte. Trodde faktiskt inte att det fanns några politiskt influerande (officiellt iaf) ungdomsgårdar alls, men tydligen så har vi det:/ det är det som är sjukast här.

Tydligen kan man ju bli diskriminerad pga av sina på politiska åsikter trots att det inte är en diskrimineringsgrund:/

Du skrev:
”Är det med bidrag så följer de väl bara vad politikerna som bestämmer deras anslag tycker?”

Om enskilda politiker har möjlighet att bestämma vad studieförbund ska tycka så skulle skulle jag kalla det extrem detaljstyrning. Nu är det dock så att man för det mesta ansöker om bidrag, olika bidrag har olika krav, de flesta är dock rätt luddiga.

Du hittade på ett fiktivt scenario som jag skulle ta ställning till, ”om rollerna var omvända”. När jag besvarar det så är ditt svar att ditt egna fiktiva scenario ändå inte existerar? Ja så kan man ju argumentera.

Ja, syftet med att det inte är olagligt är ju just för att man ska kunna behandla folk olika. Att jämföra det med olagliga handlingar blir lite löjligt. Hur tror du att det hade gått att starta ett lokalt politiskt parti om ett större parti hade kunnat tvinga in sina egna medlemmar i partiet?
Citera
2021-04-27, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Stefan Cronlund fick i dag sparken från jobbet på ungdomsgården i Ockelbo – för att han medverkat i Expressens reportage om Sverigedemokraterna.

Får man verkligen göra så i ett demokratiskt land? Kommer arbetsgivarna att börja fråga vad man röstade på när man går på arbetsintervju?

https://www.expressen.se/nyheter/ros...ungdomsgarden/

När FAN ska ni dumma jävla svenskar fatta att Socialdemokratin har störtat demokratin, jag kommer från en diktatur och likheterna är slående.
Citera
2021-04-27, 10:26
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Stefan Cronlund fick i dag sparken från jobbet på ungdomsgården i Ockelbo – för att han medverkat i Expressens reportage om Sverigedemokraterna.

Får man verkligen göra så i ett demokratiskt land? Kommer arbetsgivarna att börja fråga vad man röstade på när man går på arbetsintervju?

Vad är problemet?
Det är väl bara för Stefan att göra avbön?
Citera
2021-04-27, 10:28
Medlem
Inte konstigt. Sverige är en diktatur idag. Har man fel åsikter förlorar man allt.
Citera
2021-04-27, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagejagvemedu
Vad är problemet med det enligt dig?

Det är förkastligt eftersom de färgar sin undervisning enl deras politiska åsikter.
Och övervikten sett till partiets popularitet i landet är beklagligt stor.
Vänsterpartiet är ett parti där ofta radikala åikter frodas och ett parti som år långt extremare än SD.
Ens barn ska inte "uppfostras" och matas med åsikter av extremister.
Citera
2021-04-27, 11:17
Medlem
HejaFinlands avatar
Någon som vet vem som bekostade fritidsgården och mannens lön? Känns inte som ABF bidrag för studiecirklar kan räcka till en fritisgård? Är det kommunen som betalar?
Citera
2021-04-27, 11:21
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Ja, syftet med att det inte är olagligt är ju just för att man ska kunna behandla folk olika. Att jämföra det med olagliga handlingar blir lite löjligt. Hur tror du att det hade gått att starta ett lokalt politiskt parti om ett större parti hade kunnat tvinga in sina egna medlemmar i partiet?

Men det är inte ett parti, det är en ungdomsgård. Och det är inte frågan om att vara medlem i ABF utan om att vara anställd med alla de lagar som styr anställningar i Sverige. Om skattemedel går till den verksamheten så skall den inte diskriminera efter parti-tillhörighet.

Men om en SD-anknyten organisation får rätt att bedriva ungdomsgård för skattemedel och där sparka sossar så är det ju okej. Men nu är det bara S som gör detta.
Citera
2021-04-27, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Och samtidigt är MÅNGA av lärarna i både förskolan och högre VÄNSTERPARTISTER.
Många AKTIVA sådana.
Och detta helt öppet.
Ja, och det ses inte som något problem alls.

När jag gick på fritids (80-tal) var en av de ledande fröknarna även Unga Örnar-ledare. Hon ägnade sig åt skamlös politisk propaganda på jobbet. I princip kan man säga att fritidset hade förvandlats till Unga Örnar. I kuddrummet fanns barnsossetidningen Småfolket och socialrealistiska böcker med klassperspektiv strategiskt utplacerade. Vi tvingades sjunga Unga Örnar-sången (kan den fortfarande utantill) och hon gjorde ständiga värvningsförsök. Några lockades med och försökte värva vidare. Det var faktiskt ganska obehagligt. Till slut var vi ett gäng lågstadieungar i samma kvarter som lyckades förhandla med våra föräldrar om att slippa fritidset och gå hem tillsammans direkt efter skolan. Föräldrarna konfronterade dock aldrig fritidset.

Nu tror jag absolut inte att den här SD-röstande fritidsledaren i Ockelbo ägnar sig åt politisk propaganda på jobbet. Ville mer belysa att när vänstermänniskor gör det ses det som helt oproblematiskt och neutralt. "Allas lika värde" och det där. Sossarna anser sig dessutom ha byggt landet och att de har den moraliska rätten att bestämma över alla andra.
Senast redigerad av Nebeltag 2021-04-27 kl. 11:29.
Citera
2021-04-27, 11:34
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men det är inte ett parti, det är en ungdomsgård. Och det är inte frågan om att vara medlem i ABF utan om att vara anställd med alla de lagar som styr anställningar i Sverige. Om skattemedel går till den verksamheten så skall den inte diskriminera efter parti-tillhörighet.

Men om en SD-anknyten organisation får rätt att bedriva ungdomsgård för skattemedel och där sparka sossar så är det ju okej. Men nu är det bara S som gör detta.

Suck... läs tillbaka. Det var ett exempel på varför inte politiska åsikter är en diskrimineringsgrund enligt diskrimineringslagen.

Mannen var inte heller anställd. Han fick inte sparken och han blev inte uppsagd. Han erbjöds bara inte kontrakt på fler timmar. ABF hade kunnat välja att bara ghosta honom om de hade velat det.

Om du letar fram hur ABF är skattefinansierat så kan man diskutera den saken. Annars blir det bara spekulationer kring vad de får eller inte får göra.

Nu styrs inte ABF av S men även om så vore fallet så är det väl inte det deras problem att du tycker att det är orättvist för att det inte finns några SD-anknutna ungdomsgårdar. SD får väl starta en och agera likadant istället för att gnälla om de anser det vara orättvist.

Jag har dock redan i mitt första inlägg tydligt klargjort att jag anser att ABF har agerat felaktigt.
Senast redigerad av Iknowafewthings 2021-04-27 kl. 11:37.
Citera
2021-04-27, 11:40
Citat:
En av fyra ungdomar i Ockelbo håller på SD (skolvalet 2018). Vilken ungdomsgård ska de gå på?
– När det gäller deltagare är det inte så att vi frågar våra deltagare om sånt. Däremot, när de kommer till vår fritidsgård så möter de en värdegrund som speglar alla människors lika värde. Vi säger inte nej till ungdomarna, däremot ska folk som jobbar där dela värdegrunden. Jag tror inte SD skulle ha lust att anställa mig heller och jag tror inte att Svenska kyrkan anställer ateister.

Menar du att de åsiktsregistrerar innan de anställer någon?
– Nej, åsiktsregistrering det har vi slutat med i det här landet.

Men han är ju inte folkvald politiker, han röstar SD. Han säger att han följer värdegrunden som gäller på arbetsplatsen?
– Det hör inte hit. Han har valt att bli en officiell sverigedemokrat och då kan vi inte boka honom på timmar i fortsättningen. Han sade att han delade arbetarrörelsens värderingar när han började hos oss. Nu är han ansiktet utåt för sverigedemokraterna och då kan man inte jobba åt ABF, eftersom SD så himla tydligt tycker att det samhälle som ABF vill ha, det vill man inte ha. Är man så himla mycket emot det så varför vill man i så fall jobba där, det är konstigt, säger Torgny Jacobsson.

Till Torgny Jacobsson vill jag hävda att SD står iallafall mer på arbetarnas sida än av ABF gör.
https://www.abf.se/distrikt--avdelni...gny-jacobsson/
Citera
2021-04-27, 11:42
Medlem
RingInteSnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
För det andra: Hur tänker man som SD-sympatisör när man börjar jobba på ett ställe som drivs av ett studieförbund som är intimt förknippat med SD:s ärkefiende Socialdemokraterna?! Ungefär som en vänsterpartist skulle börja skriva krönikor i SD-kuriren...

Antagligen att så länge har skötte sitt jobb så skulle det vara lungt eftersom dom så att när dom jobbar med ungarna är dom politiskt obundna.

Knappast att det kan jämföras med politiskt riktad journalism.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in