2021-04-21, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zyphos
Skellefteå. Gång/cykelavstånd från NorthVolt så med det i åtanke så är det väldigt bra läge.
Finns det inte någon lag om att man får ta 10% över ens egna hyra om bostaden är möblerad? Eller gäller det bara hyreslägenhet?

Det gäller bara hyresrätter.

Sorry, jag blandade ihop din tråd med en annan och trodde det var Stockholm.

Men kolla andrahandsmarknaden i ditt närområde, och överväg uthyrning.
Citera
2021-04-21, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CV90
Det gäller bara hyresrätter.

Sorry, jag blandade ihop din tråd med en annan och trodde det var Stockholm.

Men kolla andrahandsmarknaden i ditt närområde, och överväg uthyrning.

Ingen fara, reglerna är väl lika överallt antar jag så teorin går ändå applicera i mitt fall.
Citera
2021-04-21, 13:14
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Köpte själv mitt hus för 4,7 milj, skulle jag lägga ut det idag så räknar jag med minst 6,5 milj.
Bra värdestegring på fem år får man väl säga.

Har inga planer på att flytta då jag älskar vårt hus och njuter varje dag av det. Dessutom håller vi på bygga ut och renovera det också så kommer nog höja värdet med ca en milj. till
Citera
2021-04-21, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Köpte själv mitt hus för 4,7 milj, skulle jag lägga ut det idag så räknar jag med minst 6,5 milj.
Bra värdestegring på fem år får man väl säga.

Har inga planer på att flytta då jag älskar vårt hus och njuter varje dag av det. Dessutom håller vi på bygga ut och renovera det också så kommer nog höja värdet med ca en milj. till

Renovera två gånger så höjer du värdet med det dubbla.
Citera
2021-04-21, 13:28
Medlem
Citat:
Börsen känns som en säkrare långsiktig investering. Större delen av pengarna lär dock ligga på ett sparkonto med ränta tills dess att vi ska köpa något.

Tänk på att vid ett rejält dyk så kan du råkas på och låsa pengarna i flera år framöver. Du borde verkligen revidera planerna och tänka en extra gång på detta.
Citera
2021-04-21, 13:28
Medlem
säljer du kvarten måste du väl betala vinstskatt
bor du hos din flickvän vad händer om hon gör slut ? eller dör
trivs du i din lägenhet varför bor ni inte båda där ? borde väl vara lägre månadsavgift i en borätt
mycket värt att stå 100% på ett hyreskontrakt i alla fall 50%
låter som vansinne att din borätt står tom
Senast redigerad av diseledvin 2021-04-21 kl. 13:35.
Citera
2021-04-21, 13:32
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
Renovera två gånger så höjer du värdet med det dubbla.

👍👍, smart.
Citera
2021-04-21, 13:47
Medlem
HarryManbacks avatar
Köp bostad för att bo, i främsta hand. Sekundärt för att tjäna pengar.
Att ha pengar på börsen och i boende samtidigt ser jag som en liten riskspridning.

Hade väntat tills jag och tjejen skulle köpa nytt boende och hyrt ut under tiden.

Sen hade jag pytsat in överskottet från varje månad in på börsen.
Citera
2021-04-21, 14:54
Medlem
Citat:
Hej,

Jag köpte för circa två år sedan en etta med bra läge för ungefär 700k. I dag har jag ett bud på 1.3m.
Är det läge att sälja för att säkra pengarna innan någon sorts bostadskollaps?

Det är inte så att jag behöver pengarna i dagsläget, jag bor bra i lägenheten och har inte köpt något nytt så att jag MÅSTE få tag i pengar utan säljer jag så är det endast för att säkra handpenning till ny bostad i framtiden och för att kunna investera resten av vinsten på lämpligt ställe.

Vad tycker ni?

Det tycker jag låter som en dum ide, om nu bostadspriserna skulle gå ner går ju hela bostadsmarknaden ner samtidigt, även de dyrare. Du vinner inget i längden, se ditt boende som en bostad och inte spekulera framtida höjningar. Om du säljer lägenheten, får du tänka att betela 22% i skatt på din vinst.
Senast redigerad av porschepojken 2021-04-21 kl. 14:59.
Citera
2021-04-21, 14:54
Medlem
Citat:
Hej,

Jag köpte för circa två år sedan en etta med bra läge för ungefär 700k. I dag har jag ett bud på 1.3m.

Det är inte så att jag behöver pengarna i dagsläget, jag bor bra i lägenheten och har inte köpt något nytt så att jag MÅSTE få tag i pengar utan säljer jag så är det endast för att säkra handpenning till ny bostad i framtiden och för att kunna investera resten av vinsten på lämpligt ställe.

Vad tycker ni?

Var skall du bo istället?? under bron?
Citera
2021-04-21, 15:24
Medlem
Citat:
Hej,

Vad tycker ni?
Egentligen så är prisutvecklingen på bostadsmarknaden relativt ointressant. Prisbilden är av intresse när man är 25 år och ska köpa sin första bostad och möjligen när man är 75 år och ska sälja sin sista. Däremellan så är det relativt ointressant om bostadspriserna är höga eller låga eftersom en försäljning innebär att man samtidigt köper en ny bostad. Får man mycket betalt för den gamla så kommer man troligen även att behöva punga ut väldigt mycket för den nya som man köper. Blir det kraftigt prisfall och man inte får så mycket för sin bostad så kan man samtidigt förvänta sig att den nya bostaden som man köper också är billig.

För din del verkar det ju vara en period på två år som du planerar att vara utanför bostadsmarknaden. Då kan det ju vara försvarbart att fundera över hur prisbilden kommer att förändras och om det är bättre att sälja och stoppa pengarna i madrassen.
Citera
2021-04-21, 15:55
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Hej,

Vad tycker ni?
Du måste väl bo någonstans? Eller har du tänkt flytta till en hyresrätt? Tror inte det är en bra idé. I regel får du betala högre hyra och får sämre grannar. Behåll är mitt tips till dig.

Edit: ser nu att du ska bo hos flickvännen. Men jag skulle nog behålla ändå, alternativt sälja och köpa större där ni kan bo tillsammans. Det är nästan alltid bättre att äga än att hyra i längden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in