• 4
  • 5
2021-04-21, 16:08
Medlem
erwynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zyphos
Skellefteå. Gång/cykelavstånd från NorthVolt så med det i åtanke så är det väldigt bra läge.
Finns det inte någon lag om att man får ta 10% över ens egna hyra om bostaden är möblerad? Eller gäller det bara hyreslägenhet?
Tänk på att Skellefteå befinner sig en otrolig expansiv fas, tillgång och efterfrågan på bostäder är för tillfället otroligt obalanserad och väntas vara ett par år framöver. En "bubbla" som går utanför den generella "bubblan" som gäller för landet. Att det skulle rasa inom ett eller två är inte speciellt sannolikt. Det är fortfarande x antal tusen invånare som kommer behöva flytta till kommunen för att förse alla nya satsningar med resurser.
Citera
2021-04-21, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erwynn
Tänk på att Skellefteå befinner sig en otrolig expansiv fas, tillgång och efterfrågan på bostäder är för tillfället otroligt obalanserad och väntas vara ett par år framöver. En "bubbla" som går utanför den generella "bubblan" som gäller för landet. Att det skulle rasa inom ett eller två är inte speciellt sannolikt. Det är fortfarande x antal tusen invånare som kommer behöva flytta till kommunen för att förse alla nya satsningar med resurser.

Bra inspel.

Ännu fler argument för att hyra ut.
Citera
2021-04-21, 17:46
Medlem
Pengarna är nog säkrare i en lägenheten på börsen. På sikt går båda upp ändå. Skit i taktiken och sälj om du vill flytta blir mitt råd.
Citera
2021-04-21, 18:05
Medlem
Det ingen här i tråden tar upp är att vad menar du med börsen?
Börsen är jäkligt brett begrepp du kan placera tryggare på börsen än bostadsmarknaden är min syn iallafall.
Du kan diversifiera dina tillgångar på ett helt annat sätt på börsen än om du äger en andel i en brf förening som är helt beroende på hur just det huset vid den platsen går i framtiden.

På börsen kan du dela upp dina pengar i fastighetsbolag så du äger fastigheter utsprit över hela sverige så du inte blir beroende utav att just en viss plats ska gå bra.

Låt säga att du inte är ute efter maximal tillväxt så kan man ju placera i ex 4 tillgångar på börsen breda indexfonder/räntefonder/ädelmetaller/fastighetsbolag detta tycker jag känns säkrare än en bostad.

Nu bor jag själv i en bostadsrätt men om jag hade en likvärdig hyresrätt och förstahandskontrakt så skulle jag ta den alla dagar i veckan.
Citera
2021-04-21, 20:01
Medlem
herrstorks avatar
Absolut! Realisera vinsten och sälj! Cash is King.
Citera
2021-04-21, 20:17
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Hej,

Jag köpte för circa två år sedan en etta med bra läge för ungefär 700k. I dag har jag ett bud på 1.3m.
Är det läge att sälja för att säkra pengarna innan någon sorts bostadskollaps?

Det är inte så att jag behöver pengarna i dagsläget, jag bor bra i lägenheten och har inte köpt något nytt så att jag MÅSTE få tag i pengar utan säljer jag så är det endast för att säkra handpenning till ny bostad i framtiden och för att kunna investera resten av vinsten på lämpligt ställe.

Vad tycker ni?

Var ska du bo om du säljer lägenheten?
Spontant är mitt svar nej på din fråga.
Citera
2021-04-21, 20:46
Medlem
Jadu

Jag sitter i samma sits och funderar på att sälja, leta kvitton (dock är det uppskov på vinstskatt just nu så in med skulden i nästa bostad) jag kommer bo kvar av flera anledningar dels pga att jag inte ens har 50% i lån!

Fördel är att du får loss lite pengar men... vad är några hundra tusen egentligen? Kolla bara på andra länder där bostad utanför städer kostar 5-10 miljoner. Så Sverige har rätt mediokra kostnader för bostäder.

Oavsett så vare sig du sitter kvar och låter bostaden fortsätta öka i värde årligen eller så säljer du och köper aktier för pengarna.

Fast tänk såhär: blir bostaden värd 0kr har du iaf ett hem som du kan ta på och röra dvs något verkligt. Om aktierna konkar och de blir värda 0kr så har du ingenting kvar i händerna.
Citera
2021-04-21, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
ja, men det är ju inget "säkert" alternativ - precis som bostadmarknaden inte heller är det.
så genom att flytta pengarna till börsen har du ju inte säkrat vinsten utan förflyttat risken till en annan domän.

Exakt, och står dessutom utan bostad.

Ts, hyr ut lägenheten så länge du kan.
Citera
2021-04-21, 23:35
Medlem
Det är en fälla!! Kan vara rätt skönt att ha nycklarna i fickan att fingra på om det brakar loss därhemma.

Verkar som att du har planer på att dina pengar ska gå till ett gemensamt bostadsköp.
Ska ni köpa lgh tillsammans ska hon stå för hälften av insatsen, punkt. Fjanta inte runt med
samboavtal och liknande. Jag vet hur de små liven arbetar.
Senast redigerad av Bushbuck 2021-04-21 kl. 23:54.
Citera
2021-04-22, 11:00
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Hej,

Jag köpte för circa två år sedan en etta med bra läge för ungefär 700k. I dag har jag ett bud på 1.3m.
Är det läge att sälja för att säkra pengarna innan någon sorts bostadskollaps?

Det är inte så att jag behöver pengarna i dagsläget, jag bor bra i lägenheten och har inte köpt något nytt så att jag MÅSTE få tag i pengar utan säljer jag så är det endast för att säkra handpenning till ny bostad i framtiden och för att kunna investera resten av vinsten på lämpligt ställe.

Vad tycker ni?

Förmodar att du har fått ett bud utan mäklare? Du har alltså inte din lägenhet ute på försäljning? Skulle aldrig sälja en lägenhet på det sättet. Du kan gå miste om mycket pengar om det blir budgivning på din lägenhet om du i stället anlitar mäklare vid försäljning.
Har det sålts någon liknande lägenhet som si nyligen med samma standard?
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in