• 1
  • 2
2021-04-21, 09:18
Medlem
Hej,

Jag köpte för circa två år sedan en etta med bra läge för ungefär 700k. I dag har jag ett bud på 1.3m.
Är det läge att sälja för att säkra pengarna innan någon sorts bostadskollaps?

Det är inte så att jag behöver pengarna i dagsläget, jag bor bra i lägenheten och har inte köpt något nytt så att jag MÅSTE få tag i pengar utan säljer jag så är det endast för att säkra handpenning till ny bostad i framtiden och för att kunna investera resten av vinsten på lämpligt ställe.

Vad tycker ni?
Citera
2021-04-21, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zyphos
Hej,

Jag köpte för circa två år sedan en etta med bra läge för ungefär 700k. I dag har jag ett bud på 1.3m.

Det är inte så att jag behöver pengarna i dagsläget, jag bor bra i lägenheten och har inte köpt något nytt så att jag MÅSTE få tag i pengar utan säljer jag så är det endast för att säkra handpenning till ny bostad i framtiden och för att kunna investera resten av vinsten på lämpligt ställe.

Vad tycker ni?

Kraschar bostadsmarknaden på grund av att räntor stiger är det inte långsökt att aktiemarknaden kraschar samtidigt. Uteblir kraschen så är istället räntefonder en ren förlustaffär (jämfört med att behålla bostaden eller att ha pengarna i aktier).

Det är svårt att behandla bostaden som en investering tycker jag. Hur får du tag i alternativt boende om du säljer nu?
Citera
2021-04-21, 09:25
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Hej,

Vad tycker ni?

Tänk om de är värt 2 miljoner om ett år?

Om du flyttar ut och ska köpa en bostad så kommer givetvis du vara i liknande sits som din köpare är nu i. Dvs du tjänar inget på det.

Däremot om du ska flytta till hyresrätt och garanterat vet att bostadsbubblan spricker. Men de har folk pratat om i 10 år.
Citera
2021-04-21, 09:26
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Hej,

Vad tycker ni?

Var ska du bo då?
Citera
2021-04-21, 09:26
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Vad tycker ni?
Det är onekligen bra tid att sälja.

Nu när lägenheter i mitt grannskap hoppade upp över 100 000 per kvadratmeter så drog jag igång försäljning av min.

Just nu renoverar jag den lite för att sedan sälja om ett par veckor.
Citera
2021-04-21, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Kraschar bostadsmarknaden på grund av att räntor stiger är det inte långsökt att aktiemarknaden kraschar samtidigt. Uteblir kraschen så är istället räntefonder en ren förlustaffär (jämfört med att behålla bostaden eller att ha pengarna i aktier).

Det är svårt att behandla bostaden som en investering tycker jag. Hur får du tag i alternativt boende om du säljer nu?

Tanken är att investera vinsten i fonder eller aktier om jag säljer.

Min flickvän (tänkt sambo inom snar framtid) hyr en lägenhet vi kan bo i.
Citera
2021-04-21, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Tänk om de är värt 2 miljoner om ett år?

Om du flyttar ut och ska köpa en bostad så kommer givetvis du vara i liknande sits som din köpare är nu i. Dvs du tjänar inget på det.

Däremot om du ska flytta till hyresrätt och garanterat vet att bostadsbubblan spricker. Men de har folk pratat om i 10 år.

Jag tänker mest att det lär finnas ett tak för hur mycket en etta kan vara värd?
Citera
2021-04-21, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Var ska du bo då?

Min flickvän hyr en lägenhet vi kan bo i.
Citera
2021-04-21, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Det är onekligen bra tid att sälja.

Nu när lägenheter i mitt grannskap hoppade upp över 100 000 per kvadratmeter så drog jag igång försäljning av min.

Just nu renoverar jag den lite för att sedan sälja om ett par veckor.

Jag har renoverat min lägenhet lite, därmed tror jag att jag maximerat värdet i att investera mer i den genom renoveringar.
Citera
2021-04-21, 09:29
Medlem
Citat:

I det läget handlar det väl i första hand om att flytta ihop? Och i andra hand om att ta hem vinsten? Då kan det ju ha ett egenvärde att sälja...
Citera
2021-04-21, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
I det läget handlar det väl i första hand om att flytta ihop? Och i andra hand om att ta hem vinsten? Då kan det ju ha ett egenvärde att sälja...

Jag har basically bott hos henne i 7-8 månader redan. Min lägenhet har stått tom förutom de gånger när jag jobbat hemifrån och åkt dit för att använda det som kontor.
Citera
2021-04-21, 09:30
Medlem
Citat:

ja, men det är ju inget "säkert" alternativ - precis som bostadmarknaden inte heller är det.
så genom att flytta pengarna till börsen har du ju inte säkrat vinsten utan förflyttat risken till en annan domän.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in