2021-04-21, 11:23
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zyphos
Skulle det vara så att vi tar slut mellan oss så har jag mina föräldrar som "skyddsnät" tills jag hittar något lämpligt att bo i. Alternativt familjens sommarstuga.

Därmed finns ingen risk att "tvingas" köpa något dyrt bara för att inte bli utan boende.
Ja, så kan man också se det men, att bo hos föräldrar när man en gång har flyttat är ingen lösning.
Jag försöker förklara för dig att inte se din bostad som riktiga pengar. Ska du köpa nytt så är det lika kostsamt som värdeökningen på din lägenhet. Tänk så istället så har du inga egentliga pengar bara ett boende. Ett boende är jävla viktigt idag. Har du fått in foten på boendemarknaden så är det bara att gratulera.
Citera
2021-04-21, 11:24
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Skulle det vara så att vi tar slut mellan oss så har jag mina föräldrar som "skyddsnät" tills jag hittar något lämpligt att bo i. Alternativt familjens sommarstuga.

Därmed finns ingen risk att "tvingas" köpa något dyrt bara för att inte bli utan boende.
Hyr åtminstonde ut din lgh. Onödigt att den står tom, dels för bostadsbristen och för att du kastar pengar i sjön.
Citera
2021-04-21, 11:30
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Hej,

Jag köpte för circa två år sedan en etta med bra läge för ungefär 700k. I dag har jag ett bud på 1.3m.
Är det läge att sälja för att säkra pengarna innan någon sorts bostadskollaps?

Vad tycker ni?

Sälj absolut inte lägenheten.
Den kommer bara att stiga i värde.
Hyr ut den istället.
Folk betalar vad som helst för att få bo i ett svenskt område.
Citera
2021-04-21, 11:37
Medlem
muneys avatar
Den enda vettiga anledningen till att sälja nu och "säkra vinst" är om du planerar att bo i hyresrätt resten av livet, då skulle jag säga go for it. Men då det inte verkar vara planen så håller jag med de övriga i tråden om att du ska hyra ut din lägenhet i andra hand medan ni letar efter nästa boende. Även om föreningen är motvalls så har du all rätt att ange "provboende som sambo" som giltigt skäl i minst 12 månader. Oavsett som marknaden fortsätter uppåt eller dyker så kommer det troligen påverka både din nuvarande lägenhet och ditt kommande boende i ungefär samma utsträckning.
Citera
2021-04-21, 11:55
Medlem
Saknar det obligatoriska rådet att köpa kryptovaluta för pengarna och fördubbla på någta veckor.
Citera
2021-04-21, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Det avgör saken, sälj. Du blöder pengar varje månad, bättre att casha hem och låta pengarna jobba.

Eller så hyr ts ut i andrahand med anledningen att han vill vara test-sambo. Då har han rätt att hyra ut i andra hand i två år med full täckning för kostanden för brf:en. Ansökan görs till brf-styrelsen.
Citera
2021-04-21, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doxycontin
Så du säljer av för att säkra din vinst samtidigt som du ska placera vinstpengarna på börsen? 🤦

Börsen känns som en säkrare långsiktig investering. Större delen av pengarna lär dock ligga på ett sparkonto med ränta tills dess att vi ska köpa något.
Citera
2021-04-21, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Hyr åtminstonde ut din lgh. Onödigt att den står tom, dels för bostadsbristen och för att du kastar pengar i sjön.

Det tråkiga är att jag inte kommer tjäna något på det. Föreningen har väldigt låg avgift så det gör inte jättestor inverkan på min ekonomi i dagsläget.

I mitt huvud är det bättre att ha pengarna på börsen för att få avkastning.
Citera
2021-04-21, 12:42
Medlem
Citat:
Det tråkiga är att jag inte kommer tjäna något på det. Föreningen har väldigt låg avgift så det gör inte jättestor inverkan på min ekonomi i dagsläget.

I mitt huvud är det bättre att ha pengarna på börsen för att få avkastning.

Om du har väldigt låg avgift så är det väl utmärkt att du kan ta ut 10.000-15.000 kr i månaden beroende på område?

Guldläge ju?
Citera
2021-04-21, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CV90
Om du har väldigt låg avgift så är det väl utmärkt att du kan ta ut 10.000-15.000 kr i månaden beroende på område?

Ockerhyra är väl inte tillåtet? Lär ju typ bli anmäld eller liknande och bli återbetalningsskyldig?
Citera
2021-04-21, 12:44
Medlem
Citat:
Ockerhyra är väl inte tillåtet?

Skulle inte kalla det ockerhyra utan marknadspris.

Var ligger lgh?
Citera
2021-04-21, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CV90
Skulle inte kalla det ockerhyra utan marknadspris.

Var ligger lgh?

Skellefteå. Gång/cykelavstånd från NorthVolt så med det i åtanke så är det väldigt bra läge.
Finns det inte någon lag om att man får ta 10% över ens egna hyra om bostaden är möblerad? Eller gäller det bara hyreslägenhet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in