2021-04-21, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zyphos
Jag har basically bott hos henne i 7-8 månader redan. Min lägenhet har stått tom förutom de gånger när jag jobbat hemifrån och åkt dit för att använda det som kontor.

och även om du är störtförälskad nu så kan ditt förhållande vara slut i morgon ändå.
och det är också en risk du tar genom att sälja ditt boende redan nu.
Citera
2021-04-21, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
ja, men det är ju inget "säkert" alternativ - precis som bostadmarknaden inte heller är det.
så genom att flytta pengarna till börsen har du ju inte säkrat vinsten utan förflyttat risken till en annan domän.

Det är väl kanske sant. Jag tänkte att börsen återhämtar sig snabbare och nästan har garanterad chans att komma tillbaka till samma nivå.

Vill gärna inte fastna med en värdelös bostad i 40 år om du fattar hur jag menar.
Citera
2021-04-21, 09:34
Medlem
Citat:
Min flickvän hyr en lägenhet vi kan bo i.

Håll nu för fan hårt i pengarna om du bestämmer dig för att sälja och flytta in hos din flickvän. Halva hyran och dela på gemensamma utgifter 50/50.

Känner alltför många män som gjort fastighetsklipp och sen eldat upp allt på resor etc...bara för att blidka kvinnan.

Det är svårt för en man att tänka så här, men det är bättre att du räknar med att förhållandet kommer att gå åt helvete förr eller senare och det är väl bara jättebra om ni lever lyckliga ihop resten av era liv. Håll hårt i pengarna och investera i dig själv.
Senast redigerad av I.N.F.O 2021-04-21 kl. 09:37.
Citera
2021-04-21, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
och även om du är störtförälskad nu så kan ditt förhållande vara slut i morgon ändå.
och det är också en risk du tar genom att sälja ditt boende redan nu.

Japp, det är sant. Så kan jag ju inte gå runt och tänka för alltid dock
Citera
2021-04-21, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I.N.F.O
Håll nu för fan hårt i pengarna om du bestämmer dig för att sälja och flytta in hos din flickvän. Halva hyran och dela på gemensamma utgifter 50/50.

Känner alltför många män som gjort fastighetsklipp och sen eldat upp allt på resor etc...bara för att blidka kvinnan.

Det är svårt för en man att tänka så här, men det är bättre att du räknar med att förhållandet kommer att gå åt helvete förr eller senare och det är väl bara en jättebra om ni lever lyckliga ihop resten av era liv. Håll hårt i pengarna och investera i dig själv.

Vi har fortfarande separat ekonomi och har redan haft den diskussionen så det är nog ingen fara. Jag är mer orolig över att jag själv ska sumpa pengarna på något värdelöst.
Citera
2021-04-21, 09:38
Medlem
Okej, vidare reflektion över vilka val jag har, kom gärna med synpunkter:

Val 1. Sälja, flytta in i min flickväns hyreslägenhet, vi letar annat boende att köpa, handpenningen kommer bli ca hälften av min vinst.

Val 2. Inte sälja, jag och flickvännen flyttar in i min lägenhet och hon säger upp sin.

Något jag glömnde nämna i min startpost är att vi ändå tänkt flytta till något större inom en relativt snar framtid. Cirkus ett år eller två har vi gärna en större lägenhet eller ett hus.
Citera
2021-04-21, 09:43
Medlem
Citat:
Vi har fortfarande separat ekonomi och har redan haft den diskussionen så det är nog ingen fara. Jag är mer orolig över att jag själv ska sumpa pengarna på något värdelöst.

Strukturera upp ditt liv som att pengarna inte existerar.

Ingen konst att bränna 1 miljon kronor. Men det är betydligt lättare att komma upp i 10 miljoner om man börjar på 1 miljon än vad det är om du skulle starta från skratch.

Jag brukar tänka såhär:

Inte omöjligt att omvandla 10kr till hundra kronor. Gör man tillräckligt många deals med en värdeökning på låt oss säga 5% så är du uppe i 100 lappen till slut.

Nu är ju inte det lönt att hålla på med, men det är ju väldigt lönt om du får en miljon att bli 10.

Sen kan du använda samma princip och omvandla 10 miljoner till 100 miljoner.

Det här är huvudskälet till att förmögna människor har det betydligt lättare att skapa ytterligare rikedom i jämförelse med den som bara har 1 krona på sitt bankkonto.

Lycka till!
Citera
2021-04-21, 09:44
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Jag har basically bott hos henne i 7-8 månader redan. Min lägenhet har stått tom förutom de gånger när jag jobbat hemifrån och åkt dit för att använda det som kontor.
Det avgör saken, sälj. Du blöder pengar varje månad, bättre att casha hem och låta pengarna jobba.
Citera
2021-04-21, 09:46
Medlem
SYSTEMexes avatar
Den inflation vi sker idag går rakt in i bostadsmarknaden, det är där en stor del av alla krediter som skapas flödar in. Att sälja betyder att du står på sidan av inflationen, vilket du kommer drabbas hårt av.

Ha kvar lägenheten och bind ditt bolån. Hyr ut om du kan.
Citera
2021-04-21, 10:21
Medlem
note-its avatar
Citat:
Hej,

Jag köpte för circa två år sedan en etta med bra läge för ungefär 700k. I dag har jag ett bud på 1.3m.
Är det läge att sälja för att säkra pengarna innan någon sorts bostadskollaps?

Det är inte så att jag behöver pengarna i dagsläget, jag bor bra i lägenheten och har inte köpt något nytt så att jag MÅSTE få tag i pengar utan säljer jag så är det endast för att säkra handpenning till ny bostad i framtiden och för att kunna investera resten av vinsten på lämpligt ställe.

Vad tycker ni?
Om du inte bor i den kan du ju sälja den. Glöm inte att skatta vinsten bara.
Sen vet du ju aldrig hur länge du får bo hos tjejen. Vad gör du då? Köper en lägenhet som stigit i pris precis som din?
Ett nollsummespel helt enkelt, eller hur.
Citera
2021-04-21, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Om du inte bor i den kan du ju sälja den. Glöm inte att skatta vinsten bara.
Sen vet du ju aldrig hur länge du får bo hos tjejen. Vad gör du då? Köper en lägenhet som stigit i pris precis som din?
Ett nollsummespel helt enkelt, eller hur.

Skulle det vara så att vi tar slut mellan oss så har jag mina föräldrar som "skyddsnät" tills jag hittar något lämpligt att bo i. Alternativt familjens sommarstuga.

Därmed finns ingen risk att "tvingas" köpa något dyrt bara för att inte bli utan boende.
Citera
2021-04-21, 11:12
Medlem
Citat:
Tanken är att investera vinsten i fonder eller aktier om jag säljer.

Min flickvän (tänkt sambo inom snar framtid) hyr en lägenhet vi kan bo i.

Så du säljer av för att säkra din vinst samtidigt som du ska placera vinstpengarna på börsen? 🤦
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in