Citat:
Ursprungligen postat av
TooL
Måste bara skriva av mig lite. Idag har det varit en sån där dag när ungarna bara gnäller, slåss och klagar på precis allt.
Har hållt ihop det och bara löst allt men det som fick droppen att rinna över idag var när 5åringen cyklade in i min 6mån gamla bil och repade hela dörren.
Så nära som jag var till att ta till fysiskt våld när jag såg den repade sidan har jag aldrig varit. Var sådär äckligt arg så man skrek och det skulle aldrig mer bli födelsedagspresenter osv osv.
Fick be mamman ta dom så fick jag ta en promenad för att lugna ner mig.
Kände mig som Michael Douglas i Falling Down innan det lugnade sig.
Kan någon känna igen sig i detta?
Har självklart pratat med barnen och bett om ursäkt och så ska man inte bete sig osv.
Jag har aldrig varit nära fysiskt våld men jag känner klart igen känslan av att det bara är strul och bråk. Man själv är på lite dåligt humör, barnen nästan aktivt trycker på knapparna som gör det värre, partnern gör inte saken bättre...
Tipset är att försöka komma bort från de situationerna. Om vardagen är stressig, försök plocka bort stressmoment. Kanske vissa projekt med hemmet kan vänta till i höst. Kanske lämna disken idag. Kanske låta ungarna köra plattan lite extra just denna dag, för lugnets skull. Försöka få lite pauser med vad som nu ger hjärnan en paus, tv-serier eller promenad eller meka med bilen. Om det blir ett återkommande problem med att humöret brusar upp i närheten av barnen så är det dags att bryta mönstret och ändra något som ökar det där stresspåslaget. Kanske byta jobb, kanske sluta spela padel om du blir förbannad av att förlora, eller något sånt.
Till sist: Flashback är en bra anonym klagomur där man kan dela de mörka tankarna som är svåra att prata om. Att när någon då delar ett riktigt svagt ögonblick i sitt föräldraskap hoppa på vederbörande och säga att han är en usel förälder, aldrig borde skaffat barn, osv osv... det är bara sparka på den som ligger ner. Jag vet att det finns många därute som inte blir mer än gnälliga när de är arga, deras bristande förståelse för oss med hett temperament är ganska förbluffande ibland.
”Jag blev så arg att jag dunkade fjärrkontrollen i bordet att den gick sönder”
”Du är en sjuk människa sök hjälp skaffa inte barn.
Tack för hjälpen, verkligen.