• 7
  • 8
2021-04-20, 11:34
Medlem
Sun Rulers avatar
Min far fick ett liknande utbrott då jag hade repat hans splitternya BMW. Då var han inte glad på mig för att uttrycka det milt. Sedan gick det ett par veckor och så råkade han repa den själv. Då var han inte fullt lika verbal och fördömande längre.

Personligen så bestämde jag mig där och då att aldrig hetsa upp mig över materiella ting, sådant är inte viktigt. Vidare så sker olyckor så lätt. Det vore dock annorlunda om det var en medveten handling att förstöra eller repa.
Citera
2021-04-20, 19:01
Medlem
Fillesnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av --cory
Det var säkert ett misstag av barnet, men barn behöver lära sig att saker kostar och att man inte kan ha sönder allt. Givetvis behöver man ju inte skrika för minsta lilla sak men när det inte går att hejda är det bra för barn att se äkta reaktioner så länge barnet inte är i någon form av fara. Suprise: det är inte farligt för barn att se upprörda människor nu som då. Skillnaden mellan när det blir skadligt jämfört med naturligt handlar om frekvensen av utåtagerande starka känslor, sker det varje vecka är det kanske överdrivet men enstaka gånger är naturligt. Tycker vuxna att det inte är okej att de själva blir arga lär man barnet indirekt att den enda validerade känslan är att vara glad.

Edit : det är viktigt att förklara varför man blev arg men att inte be om ursäkt för sin starka reaktion om det är så att man väldigt sällan reagerar så start samt att presentera en lösning på problemet (vi cyklar här istället för nära bilen etc). Vad dömande ni är i tråden, kallar folk för apor och underutvecklade för att man reagerar. Vad är ni själva för undermänniskor som gör allting rätt.... Suck.

Lönlöst förklara för en femåring vad saker kostar då de troligen knappt kan räkna till 100.

En femåring behöver lära sig motorik och att fungera rent kroppsligt. Att skrika åt en femåring som cyklar fel och försöker lära sig saker kommer troligen göra honom till ett nervöst vrak livet genom.

Hoppas du inte får egna barn.
Senast redigerad av Fillesnor 2021-04-20 kl. 19:03.
Citera
2021-04-20, 19:25
Medlem
john-silvers avatar
Fick själv exakt samma bryt som du beskriver fram till det att mitt barns mor jämförde mig med en släkting som jag inte klarar av att ens vara nära! Fick en tankeställare och bara slutade! Men som skrivits tidigare barn är barn! Dom tar sönder saker tyvärr, nu va det ju jävligt tråkigt att det var något så dyrt som bilen men det löser försäkringen! Bra beslut att gå ett varv
Citera
2021-04-20, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
Jag gick från pedant till att ta det mesta med en klackspark när man fick barn. Bilen har varit mitt barn tidigare men nu är det vilket som. Buckla här eller spya där spelar ingen roll. Livet med barn är så jävla härligt ändå! Förbannad blir man men det går ju över blixtsnabbt.

Härlig inställning. Borde finnas körkort på att skaffa barn så man slipper såna som TS. Synd om barnen som blir rädda och är försvarslösa.
Citera
2021-04-20, 20:16
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TooL
Måste bara skriva av mig lite. Idag har det varit en sån där dag när ungarna bara gnäller, slåss och klagar på precis allt.

Har hållt ihop det och bara löst allt men det som fick droppen att rinna över idag var när 5åringen cyklade in i min 6mån gamla bil och repade hela dörren.

Så nära som jag var till att ta till fysiskt våld när jag såg den repade sidan har jag aldrig varit. Var sådär äckligt arg så man skrek och det skulle aldrig mer bli födelsedagspresenter osv osv.

Fick be mamman ta dom så fick jag ta en promenad för att lugna ner mig.

Kände mig som Michael Douglas i Falling Down innan det lugnade sig.

Kan någon känna igen sig i detta?

Har självklart pratat med barnen och bett om ursäkt och så ska man inte bete sig osv.

Det är en del av "Ballskatten".. Ett resultat av att man inte använde skydd då man skulle.

Har många liknande exempel.. Ex. Köpt dyr måttbeställd lång hallmatta..
2 dagar senare kommer jag hem och hittar sonen ritandes på mattan med en "permanent marker"..

Han skulle rita något åt mig som överraskning till då jag kom hem..

Blev ny matta och 18 000 extra i utgifter. Mattan ligger i ett förråd.. Funderar på att ge sonen mattan i födelsedags present nu när han fyller 35 och har fått en egen son nyligen.
Citera
2021-04-21, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fillesnor
Lönlöst förklara för en femåring vad saker kostar då de troligen knappt kan räkna till 100.

En femåring behöver lära sig motorik och att fungera rent kroppsligt. Att skrika åt en femåring som cyklar fel och försöker lära sig saker kommer troligen göra honom till ett nervöst vrak livet genom.

Wow, du är så intelligent, grattis till din enorma förmåga till analys och empati. Antar att du arbetar som pedagog eller någon form av psykolog kanske?
Här kommer en video.
https://youtu.be/DwtBYjKWeDk
Senast redigerad av --cory 2021-04-21 kl. 06:59.
Citera
2021-04-21, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmansach
Härlig inställning. Borde finnas körkort på att skaffa barn så man slipper såna som TS. Synd om barnen som blir rädda och är försvarslösa.

Vadå sådana som TS?

5-åringen fick en utskällning och TS fick sig själv en tankeställare. Dessutom så bad han barnet om ursäkt.

Problemet med föräldrar är inte att man överreager etc... Problemet är att många föräldrar fullkomligt saknar förmågan att skita i det blå skåpet och faktiskt LÄRA sig något av det och förhoppningsvis så händer det inte igen.

Du har inte barn, det är en sak som är säker. Jag själv har åkt på så mycket stryk när jag växte upp att jag har lovat MIG SJÄLV att aldrig ta till våld med mina egna barn. Har aldrig petat på dem och kommer aldrig göra de heller. Men underlåter jag mig att säga att tanken aldrig korsat min väg?

Ungar kan inte och tar ingen som helst hänsyn för fem öre och som förälder så är saker jävligt mycket lättare sagt än gjort.

Edit: Kan ta ett exempel. Ditt barn springer rätt ut i vägen och en lastbil håller på att köra över ditt barn. Tror många rent instinktivt först blir livrädda och sen så går det över till ilska och inte alls ovanligt att folk är alldeles för hårdhänta med sina barn i ett sådant skede.

Rätt eller fel så ser verkligheten ut så och vi kan bara lära oss av våra misstag.

TS verkar vara en bra pappa som insåg felet, svalde stoltheten och bad om ursäkt.

Hur många föräldrar kan tillskriva sig detta till sitt namn?

Jag har 4 barn och i mitt hushåll så kan alla ha en dålig dag och bli otrevliga. Barnen får åtminstone lära sig att även vuxna gör fel ibland och att be om ursäkt och försöka bättra sig är vägen att gå. En värdefull läxa man kan och bör bära med sig hela livet
Senast redigerad av I.N.F.O 2021-04-21 kl. 10:14.
Citera
2021-04-21, 10:18
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fillesnor

Citera
2021-04-21, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I.N.F.O
Vadå sådana som TS?

5-åringen fick en utskällning och TS fick sig själv en tankeställare. Dessutom så bad han barnet om ursäkt.

Problemet med föräldrar är inte att man överreager etc... Problemet är att många föräldrar fullkomligt saknar förmågan att skita i det blå skåpet och faktiskt LÄRA sig något av det och förhoppningsvis så händer det inte igen.

Du har inte barn, det är en sak som är säker. Jag själv har åkt på så mycket stryk när jag växte upp att jag har lovat MIG SJÄLV att aldrig ta till våld med mina egna barn. Har aldrig petat på dem och kommer aldrig göra de heller. Men underlåter jag mig att säga att tanken aldrig korsat min väg?

Ungar kan inte och tar ingen som helst hänsyn för fem öre och som förälder så är saker jävligt mycket lättare sagt än gjort.

Edit: Kan ta ett exempel. Ditt barn springer rätt ut i vägen och en lastbil håller på att köra över ditt barn. Tror många rent instinktivt först blir livrädda och sen så går det över till ilska och inte alls ovanligt att folk är alldeles för hårdhänta med sina barn i ett sådant skede.

Rätt eller fel så ser verkligheten ut så och vi kan bara lära oss av våra misstag.

TS verkar vara en bra pappa som insåg felet, svalde stoltheten och bad om ursäkt.

Hur många föräldrar kan tillskriva sig detta till sitt namn?

Jag har 4 barn och i mitt hushåll så kan alla ha en dålig dag och bli otrevliga. Barnen får åtminstone lära sig att även vuxna gör fel ibland och att be om ursäkt och försöka bättra sig är vägen att gå. En värdefull läxa man kan och bör bära med sig hela livet

Du tycker ts är bra som pratat 2013 tidigare på fb om att ta anabola steroider och nu visar sig ha aggression problem som han tar ut på sina ungar?

Blir man inte aggressiv av anabola eller är det bara en myt?

Men visst fine, att skrika på en femåring att denne aldrig mer ska få presenter, det är väl helt okej
Citera
2021-04-21, 16:17
Medlem
Fillesnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av --cory
Wow, du är så intelligent, grattis till din enorma förmåga till analys och empati. Antar att du arbetar som pedagog eller någon form av psykolog kanske?
Här kommer en video.
https://youtu.be/DwtBYjKWeDk

Till skillnad mot dig är jag förälder och jag skriker inte åt ett femårigt barn när den försöker lära sig att cykla.

Och det är inget som din video försöker lära ut heller.

Ditt nöt.
Citera
2021-04-21, 16:21
Medlem
Fillesnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteNightFlight

Mina fyra barn fick lära sig att cykla med uppmuntrande ord istället för skrik och aggressioner.

Det var kul att fostra dem och lära dem livets alla konster och äventyr.
Citera
2021-05-10, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmansach
Du tycker ts är bra som pratat 2013 tidigare på fb om att ta anabola steroider och nu visar sig ha aggression problem som han tar ut på sina ungar?

Blir man inte aggressiv av anabola eller är det bara en myt?

Men visst fine, att skrika på en femåring att denne aldrig mer ska få presenter, det är väl helt okej

Haha jag körde roids 2015 sen dess har jag inte rört det. Jag skulle nog klassa mig själv som lugn och sansad i det flesta fallen.

Va fan alla har väll en brytpunkt någon gång?

Grabben är förövrigt inte rädd för mig och vi har en kanonrelation. Fan fick ni aldrig en rejäl avhyvling av eran egen far när ni var små?
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in