Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-01-21, 17:47
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Det jag menar är såhär grovt förenklat:
Låt oss låtsas att index bara består av McDonalds och Luftslott AB. båda utgör hälften var.
Inflationen konkar Luftslott AB (-50%).
Donken lyckas hålla sina marginaler trots ökade kostnader för allt, energi, personal och råvaror.
Innan kostade en meny 100kr och donken hade en marginal på en tia per meal.
Nu kostar en meny 200kr och donken har en marginal på en tjuga.

Även om donken inte ökat sin vinst i procent är omsättningen den dubbla i kronor (om vi förutsätter att de säljer lika bra) och marketcap borde då öka om inte 100% så iallafall 80. Samtidigt kommer någon på en hejdundrans uppfinning och börsnoterar den till en maffig värdering.

Index är oförändrat och du har inte tjänat fast att du har rätt i sak, att börsen är full med bubbelbolag.
Därför tycker jag att du skjuter sparvar med haubits genom att shorta omx rakt av.
Ta istället fram luftgeväret som jag och plocka dem en och en. Eller hagelbrakarn genom att shorta en pissig sektor, som allt "hållbar energi"-trams.
Jo Fonzie, det är naturligtvis rätt och jag har riktigt tråkigt just nu utan portfölj. Men jag har inte en generell lösning som passar alla, jag bara beskriver vad jag gör. Ditt förslag faller på att jag inte analyserar företag så jag kan inte med bättre pricksäkerhet än än apa med pilar köpa något i dagens läge kring ATH. Däremot kan jag köpa nästan vad-som-helst efter ett ras typ i mars 2020, även då handplockar jag aktier som sjunkit lite för mycket. Har gått hur bra som helst 2000-2020 och det kommer att fortsätta gå bra. Jag är bara lite undrande över det senaste året, men ingen fara.
Citera
2022-01-21, 18:09
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Intressant det du skrev om att en villa i Huddinge för 8mkr kommer vara värd 3 mkr.
När en villa i Huddinge kostade 3 miljoner för 10 år sen så tyckte jag att det var en bubbla.
Hade jag köpt då, istället för att vara en pessimist (realist) som tyckte att det var värt 1,5 mkr, hade jag gjort mig stålar. Psykologin bakom bubblor är intressant. Vi får se hur länge bostadsbubblan håller. Blir det en stor nedgång på börsen, ökande boendekostnader p.g.a. energikrisen och stagflation så vet jag inte hur priserna ska stå emot men de har ju å andra sidan gjort det i 10 år ur ett bubbelperspektiv.
Jag kunde slagit vad om 1000 kr att antingen aktiebubblan eller bostadsbubblan skulle spruckit i Sverige under Löfvens period 2014-2018. Men inte. Båda höll sig ytterligare 3 år, och det är helt overkligt och antyder att den skulle kunna hålla i 3 år till. Därför fyller jag inte på med mer bear vilket jag annars brukar göra, om det fortsätter uppåt (eller neråt) så köper jag på mig mer och mer bear (eller aktier) och itererar mig fram till absoluta bubbeltoppen. Men det vågar jag inte längre, allt är ologiskt och då känns cash bäst. Jag är nu helt beroende av att bubblan spricker, precis som Barry/Christian Bale i the Big Short. Han kunde bara inte köpa aktier eftersom han visste vad som höll på att hända.

Det går inte längre att spekulera i vad som triggar kraschen. Inte ens corona räckte, världens kostsammaste sjukdom genom tiderna höjde börsen med 30%. Nu kan det vara Kina, krig, energikris, inflation. Själv tror jag många företag kommer att få ett förvånansvärt uselt Q1 eftersom människor är vilsna i corona och har mycket mindre pengar över efter all inflation. Något kommer att trigga kraschen, något som är så stort att man inte kan låtsasblunda som för Evergrande som ändå är massivt läskigt.

Jag sålde min sjötomt i Nacka år 2000 för 6mkr. "Den kan nog inte gå upp så mycket mer". Grannen sålde precis för 22 mkr. Tur att jag satte pengarna i aktier så jag har fått samma utdelning, men någon spågumma är jag inte.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2022-01-21 kl. 18:14.
Citera
2022-01-22, 11:38
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Vädrar marknaden en börskrasch?

Hittills i år har Stockholmbörsens breda index OMXSPI fallit knappt 9 procent. Nu sprider sig pessimismen bland investerarna visar tekniska signaler.

Amerikanska centralbankens åtstramningar tillsammans med geopolitisk oro och höga värderingar har fått börserna världen över på fall.

Investtechs Hausseindex visar nu en klar övervikt pessimister både på den svenska och den amerikanska marknaden.

”Hausseindexet var en mycket träffsäker indikator att vi hade bottnat den gången särskilt i kombination med andelen insiderköp.”

När det gäller insiderhandeln ser Investtech just nu inget konstigt tvärtom verkar insiders använda den nuvarande nedgången till att öka på sina innehav.

”Andelen köp respektive försäljningar brukar ligga på 78 procent och 22 procent i genomsnitt. Under den senaste veckan har andelen köp legat något högre på 85 procent”, säger David Östblad.

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2022/01/21/vadrar-marknaden-en-borskrasch.html
Citera
2022-01-22, 13:23
Medlem
Jag har varit nära att sälja mina innehav flera gånger denna månad, men alltid till sist gett fonderna en till chans, eftersom de redan gått ned så mycket och kanske gått upp dagen som jag tänkte sälja på. Fastighetsfonderna är jag minst pessimistisk med, men kanske även de bör ses över?

Jag tycker att det är svårt att hitta relevant marknadsinformation.
Kommer inflationen att gå ned under 2022 från 7% av sig självt?
Citera
2022-01-22, 16:39
Medlem
Tammers avatar
Börsen är orolig p g a konflikten med ryssarna, energipriserna och omikron. Så fort det har stabiliserat sig kommer börsen få tillbaka sitt vanliga glada humör, och vi kommer se nya all-time-high till våren. TINA (There Is No Alternative) rules. Det är börsen som gäller, det finns inget alternativ när det gäller placering av kapital.
Citera
2022-01-22, 18:04
Medlem
Nasdaq är ner 11,99% hittills denna månad, att jämföra med mars 2020 som slutade med en nedgång på 10,12%. Jag gissar på att vi kommer se ett sjuhelvetes bullrun i tech.
Citera
2022-01-23, 08:10
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Börsen är orolig p g a konflikten med ryssarna, energipriserna och omikron. Så fort det har stabiliserat sig kommer börsen få tillbaka sitt vanliga glada humör, och vi kommer se nya all-time-high till våren. TINA (There Is No Alternative) rules. Det är börsen som gäller, det finns inget alternativ när det gäller placering av kapital.
Börsen är inte orolig för det där.

Börsen är orolig för att QE har fått ett abrupt stopp. Tidigare har länderna gött marknaden med pengar genom QE, se M3 kurvan för 2020 tex.

Men helt plötsligt har alltså pengarna hamnat hos människor som orsakar inflation. Detta har ju fått inflationen att gå käpprätt, vilket gett riksbankscheferna gråa hår. Aktiemarknaden har ju hela tiden pumpats upp genom QE, alltså att tillgången på pengar ökar. Men nu är det slut på pumpen och helt plötsligt så inser de stora aktörerna att det finns mer pengar att göra på andra håll. Och de drar sig ur.
Citera
2022-01-23, 08:12
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Jag har varit nära att sälja mina innehav flera gånger denna månad, men alltid till sist gett fonderna en till chans, eftersom de redan gått ned så mycket och kanske gått upp dagen som jag tänkte sälja på. Fastighetsfonderna är jag minst pessimistisk med, men kanske även de bör ses över?

Jag tycker att det är svårt att hitta relevant marknadsinformation.
Kommer inflationen att gå ned under 2022 från 7% av sig självt?
Jobbigt läge att sitta med aktier som går ner + inflationen. Blir ju kaka på kaka.
Citera
2022-01-23, 08:25
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Börsen är inte orolig för det där.

Börsen är orolig för att QE har fått ett abrupt stopp. Tidigare har länderna gött marknaden med pengar genom QE, se M3 kurvan för 2020 tex.

Men helt plötsligt har alltså pengarna hamnat hos människor som orsakar inflation. Detta har ju fått inflationen att gå käpprätt, vilket gett riksbankscheferna gråa hår. Aktiemarknaden har ju hela tiden pumpats upp genom QE, alltså att tillgången på pengar ökar. Men nu är det slut på pumpen och helt plötsligt så inser de stora aktörerna att det finns mer pengar att göra på andra håll. Och de drar sig ur.
Jo att leva har blivit dyrare. För vår familj betyder det att vi kan spara mindre per månad jämfört med förra året. Antar att det är detsamma i många andra hushåll. Och när folk köper mat och eneri istället för aktier går börsen sämre.

Men måste det bli en total krasch? Varför inte en långsam nedgång?
Citera
2022-01-23, 08:29
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Jo att leva har blivit dyrare. För vår familj betyder det att vi kan spara mindre per månad jämfört med förra året. Antar att det är detsamma i många andra hushåll. Och när folk köper mat och eneri istället för aktier går börsen sämre.

Men måste det bli en total krasch? Varför inte en långsam nedgång?
Jag tror inte ens på nedgång, jag tror på att aktierna står still och inflationen käkar upp värdet.

Många är beroende utav aktier, alltså som i spelberoende. De kommer inte ha disciplinen att lämna. Så deras aktier står kvar medan de större aktörerna kommer lämna.
Citera
2022-01-23, 10:23
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer

Aldrig hört uttrycket TINA men det stämmer såklart. De senaste två åren har mina fonder gått upp typ 12%. Samtidigt har jag lite stålar på en ”räntekonto” med 0,85% ränta vilket är så jävla uselt.
Citera
2022-01-23, 10:53
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
De kommer inte ha disciplinen att lämna.
Den "disciplinen" har köpa-dyrt-sälja-billigt-medel-svensson aldrig lidit av...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in