Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Precis före bubblan tjänar man mest pengar. Men det kallar jag för gambling eftersom man aldrig kan veta när bubblan spricker. Vinsten blir större och större, men raset blir också större och det ras som kommer nästa gång blir större än alla jag upplevt.
Kan vara så att jag vill ha mer säkerhet än du, jag vill vara ute ur marknaden med god marginal innan bubblan spricker. Det gäller generellt för mig, jag säljer alltid för tidigt, är nöjd med att casha hem. Mitt största problem som investerare faktiskt. De som gått riktigt bra typ Buffett gör precis tvärtom, behåller för evigt. Vilket varit rätt koncept sedan 2008, den längsta bull-perioden i historien. Men vem kunde räknat ut det, inte jag.
Vi får se om det börjar röra på sig nu. Tänkte blanka omx när jag såg USA vända ned ordentligt igår från en bra start men vaknade för sent imorse, kommer fler tillfällen. Ganska simultant vid 8-tiden på kvällen tappade rubbet. Netflix ned 25 % i efterhandeln. Samtidigt är det OPEX.
Tror pengar i sig, bortsett från sin buffert för att täcka eventuella utgifter/lån och det man behöver för att klara sig per kvartal, kommer bli ganska värdelösa eller iallafall betydligt mindre värda, så gambling är vad pengar är till för, när säkerheten i pengar tappats med stagflation (enormt ökad penningmängd och för att skjuta på skuldmättnaden från centralbankerna) och det ser bara ut att bli sämre realekonomiskt tyvärr. Tillgångsinflation verkar inte ge sig.
Såg ditt andra inlägg och alla pengar jag placerat 2021 har varit i USD, NOK, DKK efter att kronan gick så bra 2020. När det blir som det varit med osäkerhet och inflation brukar dessutom dollarn vara bättre än kronan och jag tror att dollarn kommer nå 9,50 inom kort.
Hela valutasystemet i hur pengar skapas (lån) till marknaderna är så fel och systemet upprätthålls än så länge av förtroende. Det är inte hållbart om vi ska tjata hållbarhet, det kommer att krascha.
Min spekulation är att det blir en kort spik (ligger tung i råvaror) innan det vänder ned och därför ligger jag kvar.
Intressant det du skrev om att en villa i Huddinge för 8mkr kommer vara värd 3 mkr.
När en villa i Huddinge kostade 3 miljoner för 10 år sen så tyckte jag att det var en bubbla.
Hade jag köpt då, istället för att vara en pessimist (realist) som tyckte att det var värt 1,5 mkr, hade jag gjort mig stålar. Psykologin bakom bubblor är intressant. Vi får se hur länge bostadsbubblan håller. Blir det en stor nedgång på börsen, ökande boendekostnader p.g.a. energikrisen och stagflation så vet jag inte hur priserna ska stå emot men de har ju å andra sidan gjort det i 10 år ur ett bubbelperspektiv.