Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-01-23, 11:54
Medlem
Jag är lite yrvaken över att ni pratar om krasch.

Min långa portfölj är ned 1,93% och det var egentligen fredagen som sänkte den.

Sänket har varit Medicover, annars har det väl gått ganska jämnt skägg. Men jag gråter inte över det, Medi hade stigit extremt mycket.

Min optionsportfölj med hjul-positioner har sjunkit 0,16%, men det är nog mest att mina CC har närmat sig ATM och det är inte nödvändigtvis negativt.

det som hänt är väl upp som en sol ned som en pannkaka?? Företag med högt vridna PE backar då räntan stiger.

Krasch??

Vem vet... domedagen vilar alltid runt hörnet.

Repent Sinners! The end is near, prepare for the reckoning.
Citera
2022-01-23, 11:59
Medlem
carle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Jo att leva har blivit dyrare. För vår familj betyder det att vi kan spara mindre per månad jämfört med förra året. Antar att det är detsamma i många andra hushåll. Och när folk köper mat och eneri istället för aktier går börsen sämre.

Men måste det bli en total krasch? Varför inte en långsam nedgång?

Krash har med stoploss och aktielikvidering att göra.
Som grafen illusterar.
https://www.reddit.com/r/wallstreetbets/comments/s3zwnp/fly_you_fools/

Aktier används för att låna ut pengar mot värdet på depån, men vid en hastig nergång så stänger alla sina belåningar samtidigt.
Kommer man inte ut i tid så har man negativ margin och då är skulden större än värdet på depån.
Då kommer du krävas på en margin call och du måste sätta in pengar för att de inte ska tvångsförsälja dina aktier till dagspris.
https://www.avanza.se/vardepapperskredit.html#securities-credit-landing-loan-to-much-header

Amerikanska retail har haft lätt tillgång till 1:1 margin via robinhood och även en mer konservativ 1:0.5 belåning är på gränsen att lösas ut för tillfället (-38% på depån). Då många av de högrisk depåerna är kraftigt ner efter alla förhoppingsbolag säckar ihop.
Kombinera det med att folk använder TA, har stopploss och att köpare kanske håller igen så blir det våldsamt.
Att Nasdaq är ner 2000 punkter är ett kvitto på att många har blottat halsen trots det inte är hela världen med lite räntehöjning.
Citera
2022-01-23, 13:20
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Aldrig hört uttrycket TINA men det stämmer såklart. De senaste två åren har mina fonder gått upp typ 12%. Samtidigt har jag lite stålar på en ”räntekonto” med 0,85% ränta vilket är så jävla uselt.
Det är nog en vettig fördelning, jag har faktiskt mer än halva kapitalet på ett räntekonto. Men det är för att jag är lite nervöst lagd och vill kunna sova lugnt på nätterna. 5-10% i guld också så är man helgarderad.
TINA är nog en marknadsekonomisk term från Thatcher-eran i Storbritannien, jag läste dock en artikel om aktier som investering där uttrycket användes. Passade lika bra där.
Citera
2022-01-23, 13:27
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Börsen är inte orolig för det där.

Börsen är orolig för att QE har fått ett abrupt stopp. Tidigare har länderna gött marknaden med pengar genom QE, se M3 kurvan för 2020 tex.

Men helt plötsligt har alltså pengarna hamnat hos människor som orsakar inflation. Detta har ju fått inflationen att gå käpprätt, vilket gett riksbankscheferna gråa hår. Aktiemarknaden har ju hela tiden pumpats upp genom QE, alltså att tillgången på pengar ökar. Men nu är det slut på pumpen och helt plötsligt så inser de stora aktörerna att det finns mer pengar att göra på andra håll. Och de drar sig ur.
Men det har varit känt hela tiden att de statliga stöden inte kommer vara för evigt, aktiemarknaden brukar vara tidigt ute med att räkna in sådana förändringar.
Sen är det ett faktum att börsen länge varit övervärderad. Det har i o f s inte hindrat den från att stiga till nya toppnivåer tidigare, men det finns absolut marginal för en justering nedåt.
Citera
2022-01-23, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag är lite yrvaken över att ni pratar om krasch.

Min långa portfölj är ned 1,93% och det var egentligen fredagen som sänkte den.

Sänket har varit Medicover, annars har det väl gått ganska jämnt skägg. Men jag gråter inte över det, Medi hade stigit extremt mycket.

Min optionsportfölj med hjul-positioner har sjunkit 0,16%, men det är nog mest att mina CC har närmat sig ATM och det är inte nödvändigtvis negativt.

det som hänt är väl upp som en sol ned som en pannkaka?? Företag med högt vridna PE backar då räntan stiger.

Krasch??

Vem vet... domedagen vilar alltid runt hörnet.

Repent Sinners! The end is near, prepare for the reckoning.

Bostadsmarknaden har haft en ”nära förestående krasch” i snart 20 år. Minns allt snack om att jag betalade alldeles för mycket för min lilla lägenhet. Och börsen har varit ”övervärderad” och kollapsen har varit nära förestående i decennier. Varje korrigering börjar med hurrande rop på sådana här forum och så fort början återhämtar sig så var det ”inte den kraschen” och snart kommer ”den riktiga kraschen”.
Citera
2022-01-23, 14:08
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det är nog en vettig fördelning, jag har faktiskt mer än halva kapitalet på ett räntekonto. Men det är för att jag är lite nervöst lagd och vill kunna sova lugnt på nätterna. 5-10% i guld också så är man helgarderad.
TINA är nog en marknadsekonomisk term från Thatcher-eran i Storbritannien, jag läste dock en artikel om aktier som investering där uttrycket användes. Passade lika bra där.

Har varit sugen på att skaffa lite guld länge. Tycker dock det känns lite osäkert att ha guldet i bokhyllan. Hade jag haft villa hade jag grävt ner guldet på tomten. Då är det fredat från både brand och inbrott.
Citera
2022-01-23, 14:18
Medlem
Hur kan aktiekurser för bolag som ger årliga utdelningar krascha när bankräntan för
inlåning är noll?

Förklaringar behövs!
Citera
2022-01-23, 15:33
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Hur kan aktiekurser för bolag som ger årliga utdelningar krascha när bankräntan för inlåning är noll?

Förklaringar behövs!
Befogad fråga. Varaktiga nedgångar har aldrig skett utan att räntan kunnat konkurrera med aktier. Vid coronakraschen repade sig marknaden på mycket kort tid. Det fanns inget alternativ till aktier.

Utdelningar eller inte spelar dock ingen roll, mer än möjligen psykologiskt. Om ett bolag inte delar ut vinsten utan använder den för investeringar eller återköp av aktier så bygger vinsten värde.
Citera
2022-01-23, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Befogad fråga. Varaktiga nedgångar har aldrig skett utan att räntan kunnat konkurrera med aktier. Vid coronakraschen repade sig marknaden på mycket kort tid. Det fanns inget alternativ till aktier.

Utdelningar eller inte spelar dock ingen roll, mer än möjligen psykologiskt. Om ett bolag inte delar ut vinsten utan använder den för investeringar eller återköp av aktier så bygger vinsten värde.

Men hur i helvete skall jag kunna få löpande löner från aktier som inte delar ut?

Jag köper en aktie för att få en årlig inkomst - jag har tydlingen inte baaraa feel i huvudet utan
är tydligen också en retarded jubelidiot?
Citera
2022-01-23, 15:51
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Men det har varit känt hela tiden att de statliga stöden inte kommer vara för evigt, aktiemarknaden brukar vara tidigt ute med att räkna in sådana förändringar.
Sen är det ett faktum att börsen länge varit övervärderad. Det har i o f s inte hindrat den från att stiga till nya toppnivåer tidigare, men det finns absolut marginal för en justering nedåt.
Har inget med värderingar att göra.

När staten spyr ut pengar i den mängden de har gjort, så finns det inget att göra för pengarna till slut. Så människor sparar. Och människor sparar inte på ett bankkonto, utan i aktier.

Det innebär helt promt, att varje QE innebär mer pengar in på aktiemarknaden. När dessa pengar upphör, så upphör även sparbehovet och den mängden pengar som går in på marknaden.
Citera
2022-01-23, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blomsterkuk
Bostadsmarknaden har haft en ”nära förestående krasch” i snart 20 år. Minns allt snack om att jag betalade alldeles för mycket för min lilla lägenhet. Och börsen har varit ”övervärderad” och kollapsen har varit nära förestående i decennier. Varje korrigering börjar med hurrande rop på sådana här forum och så fort början återhämtar sig så var det ”inte den kraschen” och snart kommer ”den riktiga kraschen”.

Nej, börsen har kraschat ungefär varje decennium de senaste 30 åren. Senast gick den väl ned 50% under PIIGS-krisen som följde Lehman. Innan dess kraschade den år 2000 och innan det var det väl 1990.

Bomarknaden är mer stabil.

Du får räkna med att börsen kommer att krascha ner om allt är som vanligt. Bostäder vetitusan, man måste ju bo ändå så varför bry sig?
Citera
2022-01-23, 17:33
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Men hur i helvete skall jag kunna få löpande löner från aktier som inte delar ut?
Bara att sälja när man behöver pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in