Citat:
Jo Fonzie, det är naturligtvis rätt och jag har riktigt tråkigt just nu utan portfölj. Men jag har inte en generell lösning som passar alla, jag bara beskriver vad jag gör. Ditt förslag faller på att jag inte analyserar företag så jag kan inte med bättre pricksäkerhet än än apa med pilar köpa något i dagens läge kring ATH. Däremot kan jag köpa nästan vad-som-helst efter ett ras typ i mars 2020, även då handplockar jag aktier som sjunkit lite för mycket. Har gått hur bra som helst 2000-2020 och det kommer att fortsätta gå bra. Jag är bara lite undrande över det senaste året, men ingen fara.
Det jag menar är såhär grovt förenklat:
Låt oss låtsas att index bara består av McDonalds och Luftslott AB. båda utgör hälften var.
Inflationen konkar Luftslott AB (-50%).
Donken lyckas hålla sina marginaler trots ökade kostnader för allt, energi, personal och råvaror.
Innan kostade en meny 100kr och donken hade en marginal på en tia per meal.
Nu kostar en meny 200kr och donken har en marginal på en tjuga.
Även om donken inte ökat sin vinst i procent är omsättningen den dubbla i kronor (om vi förutsätter att de säljer lika bra) och marketcap borde då öka om inte 100% så iallafall 80. Samtidigt kommer någon på en hejdundrans uppfinning och börsnoterar den till en maffig värdering.
Index är oförändrat och du har inte tjänat fast att du har rätt i sak, att börsen är full med bubbelbolag.
Därför tycker jag att du skjuter sparvar med haubits genom att shorta omx rakt av.
Ta istället fram luftgeväret som jag och plocka dem en och en. Eller hagelbrakarn genom att shorta en pissig sektor, som allt "hållbar energi"-trams.
Låt oss låtsas att index bara består av McDonalds och Luftslott AB. båda utgör hälften var.
Inflationen konkar Luftslott AB (-50%).
Donken lyckas hålla sina marginaler trots ökade kostnader för allt, energi, personal och råvaror.
Innan kostade en meny 100kr och donken hade en marginal på en tia per meal.
Nu kostar en meny 200kr och donken har en marginal på en tjuga.
Även om donken inte ökat sin vinst i procent är omsättningen den dubbla i kronor (om vi förutsätter att de säljer lika bra) och marketcap borde då öka om inte 100% så iallafall 80. Samtidigt kommer någon på en hejdundrans uppfinning och börsnoterar den till en maffig värdering.
Index är oförändrat och du har inte tjänat fast att du har rätt i sak, att börsen är full med bubbelbolag.
Därför tycker jag att du skjuter sparvar med haubits genom att shorta omx rakt av.
Ta istället fram luftgeväret som jag och plocka dem en och en. Eller hagelbrakarn genom att shorta en pissig sektor, som allt "hållbar energi"-trams.