2022-01-20, 12:07
Avstängd
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
OK, du är kanske inne på spåret "jag ser inflationen men jag tror inte på den, och om jag tror på den så tror jag inte räntorna stiger, och om de stiger så tror jag ändå inte på vad jag ser". Dvs förnekelse-fasen i en bubbla.

Alla vet att inflationen är hög, det är därför många råvaror stiger i pris.
Kolla här får du se; https://se.investing.com/commodities/real-time-futures
I övrigt tror jag på högre ränta först när jag ser det, även om FED har flaggat för höjningar i år..
Citera
2022-01-20, 12:10
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Alla vet att inflationen är hög, det är därför många råvaror stiger i pris.
Kolla här får du se; https://se.investing.com/commodities/real-time-futures
I övrigt tror jag på högre ränta först när jag ser det, även om FED har flaggat för höjningar i år..
Själv har jag hört att järnmalm och snart stål är i fritt fall eftersom Kina sedan 6 månader inte bygger något, och de konsumerar 20% av all järnmalm i världen. Dvs även metallpriser lever i någon slags bubbla men Kina-verkligheten är runt hörnet. Kraschen närmar sig?
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2022-01-20 kl. 12:13.
Citera
2022-01-20, 12:14
Medlem
Citat:
Själv har jag hört att järnmalm och snart stål är i fritt fall eftersom Kina sedan 6 månader inte bygger något, och de konsumerar 20% av all järnmalm i världen. Dvs även metallpriser lever i någon slags bubbla men Kina-verkligheten kommer allt närmare. Kraschen närmar sig?
Är det så med Kinas byggande?
I så fall kommer det ha en mycket stor påverkan på allt.
Citera
2022-01-20, 12:18
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Är det så med Kinas byggande?
I så fall kommer det ha en mycket stor påverkan på allt.
Kinas byggande konsumerar 20% av alla världens resurser och står för 30% av Kinas BNP och 30% av alla kinesers förmögenhet. Eftersom Kinas byggmarknad är ett kedjebrev, man köper för att sälja till högre pris, och helt lånefinansierad, Evergrande har 3.000 miljarder kronor i skulder, så klappar allting ihop ganska snabbt just nu och rimligen finns inte en Kines som köper en bostad längre. 20% av alla bostäder står tomma i Kina, de är rena investeringar, som numera är värdelösa. Detta är så stort så att världen inte riktigt kan fatta det och trots att Evergrande tekniskt är i default och bortplockat från börsen så pågår pratet fortfarande och på något sätt finns en blind spot här att det har nog inte hänt något.

Enbart Kina är argument för mig att inte äga aktier i Sverige 2022. Sedan tillkommer alla andra kriser som krig, energi, inflation, räntor...
Citera
2022-01-20, 12:27
Medlem
Citat:
Kinas byggande konsumerar 20% av alla världens resurser och står för 30% av Kinas BNP och 30% av alla kinesers förmögenhet. Eftersom Kinas byggmarknad är ett kedjebrev, man köper för att sälja till högre pris, och helt lånefinansierad, Evergrande har 3.000 miljarder kronor i skulder, så klappar allting ihop ganska snabbt just nu och rimligen finns inte en Kines som köper en bostad längre. 20% av alla bostäder står tomma i Kina, de är rena investeringar, som numera är värdelösa. Detta är så stort så att världen inte riktigt kan fatta det och trots att Evergrande tekniskt är i default och bortplockat från börsen så pågår pratet fortfarande och på något sätt finns en blind spot här att det har nog inte hänt något.

Enbart Kina är argument för mig att inte äga aktier i Sverige 2022. Sedan tillkommer alla andra kriser som krig, energi, inflation, räntor...

Vad jag läst och förstått så är inte fastigheter 30% av kinesernas förmögenhet, det är snarare 80%+, och det enbart på den kinesiska marknaden, kineserna är stora fastighetsinvesterare, typ familjen köper en lägenhet som investering i Bangkok, Seoul, Makati eller liknande. Spännande tid att vara vid liv
Citera
2022-01-20, 12:41
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5656132
Vad jag läst och förstått så är inte fastigheter 30% av kinesernas förmögenhet, det är snarare 80%+, och det enbart på den kinesiska marknaden, kineserna är stora fastighetsinvesterare, typ familjen köper en lägenhet som investering i Bangkok, Seoul, Makati eller liknande. Spännande tid att vara vid liv
Jag tog siffran ur minnet och den kan vara fel. Men jag har sett program att CCP förbjudit i princip alla slags investeringar för kinesen, t.ex är börsen förbjuden att handla på, och det enda som återstår att spara i är bostäder. Vilket förklarar t.ex spökstäder som finns i Kina. De är inte en myt. De är byggda utan innehåll, utan fönsterglas, bara gigantiska hus, där någon som bor 300 mil bort köpt en lägenhet för att sälja när han går i pension. En slags bluffhus som ersätter en aktie, ett ponzi scheme för 100-tals miljarder.

Man får hålla i minnet att Kina egentligen inte känner till pengars värde, de har varit kommunistiska i 70 år och pengar var förbjudna. Redan innan t.ex på 1700-talet när engelsmän kom med guldgåvor och klockor så skrattade kineserna, det där har inget värde. Dvs Kina har varit den ultimata platsen att hitta på en marknad och hitta på ett värde. De tror på allvar att ett hus man inte kan bo i är värt något. Påminner om crypto och NFT.

Det är den största bubblan i människans historia. och vi får se den spricka. 2022?
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2022-01-20 kl. 12:48.
Citera
2022-01-20, 12:53
Medlem
Jag tror att det som kommer bli fallet här är att ccp kommer positionera sig på "folkets" sida.

Med det menar jag att man kommer inte hålla dessa miljardärer och oligoarker om ryggen utan man låter skiten deafaulta, då det är oundvikligt, och kanske då besparar sig folkets vrede när det väl faller.
Citera
2022-01-20, 13:44
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Själv har jag hört att järnmalm och snart stål är i fritt fall eftersom Kina sedan 6 månader inte bygger något, och de konsumerar 20% av all järnmalm i världen. Dvs även metallpriser lever i någon slags bubbla men Kina-verkligheten är runt hörnet. Kraschen närmar sig?
Lolwut. Då får du nog kolla dina källor lite bättre.
Järnmalmspriset har repat sig rejält sedan förra toppen och ser ut att göra en liknande resa som timmer har gjort.

Inte heller är stål i fritt fall. Du lever i fablernas värld.

En sak att vara björn, men att komma med rena lögner är sådär fräscht sätt att argumentera.
Senast redigerad av bajssprutan 2022-01-20 kl. 13:46.
Citera
2022-01-20, 13:57
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Lolwut. Då får du nog kolla dina källor lite bättre.
Järnmalmspriset har repat sig rejält sedan förra toppen och ser ut att göra en liknande resa som timmer har gjort.

Inte heller är stål i fritt fall. Du lever i fablernas värld.

En sak att vara björn, men att komma med rena lögner är sådär fräscht sätt att argumentera.
"Järnmalmspriset fortsätter att rasa och häromdagen noterades det lägsta priset på 18 månader" (jan 2022):
https://www.metallerochgruvor.se/202...-jarnmalmspris

Priset på stål ner nästan 50% sedan toppen i oktober 2021:
https://tradingeconomics.com/commodity/steel

Känner igen ditt nic. GME har också rasat, vilket jag förutspått på FB. Jag är ledsen att du har dubbelsidig bubbelblindhet.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2022-01-20 kl. 14:28.
Citera
2022-01-20, 14:29
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
"Järnmalmspriset fortsätter att rasa och häromdagen noterades det lägsta priset på 18 månader" (jan 2022):

Känner igen ditt nic. GME har också rasat, vilket jag förutspått på FB. Jag är ledsen.
Haha, du får nog se över dina källor lite. Malmpriset är på stadig marsch uppåt oavsett vad den där blaskan säger.

Duktigt av dig att komma ihåg ett nick och kunna förutse att en aktie som går från 20 dollar till 500 ska gå ner igen. Verkligen next level.
Fy fan med pengar jag tjänade där med ett gav på 21. Tack för påminnelsen. Good times.
Citera
2022-01-20, 14:30
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Haha, du får nog se över dina källor lite. Malmpriset är på stadig marsch uppåt oavsett vad den där blaskan säger.

Duktigt av dig att komma ihåg ett nick och kunna förutse att en aktie som går från 20 dollar till 500 ska gå ner igen. Verkligen next level.
Fy fan med pengar jag tjänade där med ett gav på 21. Tack för påminnelsen. Good times.
Visa dina källor så läser jag på. Annars gå hem till din trollhåla med GME som du aldrig sålde.

Din oretuscherade åsikt om GME. Lika påläst som om järn och stål:
(FB) Gamestop - GME
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2022-01-20 kl. 14:36.
Citera
2022-01-20, 14:37
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:

Känner igen ditt nic. GME har också rasat, vilket jag förutspått på FB. Jag är ledsen att du har dubbelsidig bubbelblindhet.

Stålet är ner från 6000 till 4700. Tradingeconomics begår chart crime på chart crime. Kapar axlar här. Förvirrande muspekare med två olika siffror osv.

Järnmalmen är ned från 230 till 130.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in