Citat:
Ursprungligen postat av
5656132
Vad jag läst och förstått så är inte fastigheter 30% av kinesernas förmögenhet, det är snarare 80%+, och det enbart på den kinesiska marknaden, kineserna är stora fastighetsinvesterare, typ familjen köper en lägenhet som investering i Bangkok, Seoul, Makati eller liknande. Spännande tid att vara vid liv
Jag tog siffran ur minnet och den kan vara fel. Men jag har sett program att CCP förbjudit i princip alla slags investeringar för kinesen, t.ex är börsen förbjuden att handla på, och det enda som återstår att spara i är bostäder. Vilket förklarar t.ex spökstäder som finns i Kina. De är inte en myt. De är byggda utan innehåll, utan fönsterglas, bara gigantiska hus, där någon som bor 300 mil bort köpt en lägenhet för att sälja när han går i pension. En slags bluffhus som ersätter en aktie, ett ponzi scheme för 100-tals miljarder.
Man får hålla i minnet att Kina egentligen inte känner till pengars värde, de har varit kommunistiska i 70 år och pengar var förbjudna. Redan innan t.ex på 1700-talet när engelsmän kom med guldgåvor och klockor så skrattade kineserna, det där har inget värde. Dvs Kina har varit den ultimata platsen att hitta på en marknad och hitta på ett värde. De tror på allvar att ett hus man inte kan bo i är värt något. Påminner om crypto och NFT.
Det är den största bubblan i människans historia. och vi får se den spricka. 2022?