2022-01-18, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Varför inte det? Människor har oändliga mängder pengar som de gärna använder, allt jag själv köper har gått upp och jag har massor med mer pengar att bränna. När sedan räntorna börjar ticka upp från nära noll så kommer alla belånade företagare och alla fastighetsägare att tvingas höja alla priser. Sedan kommer facket att se att lönerna inte räcker och de kräver lönehöjningar. Som ger högre priser. Den onda spiral som jag växte upp med från 1960-talet ända fram till 1990 skapas och gäller i 30 år framåt. Eran med lägre räntor och låga lönehöjningar 1990-2020 kanske är bye bye just i år. Det är ett paradigmskifte och det går inte att förutse alla förändringar som kommer att ske i världen.
Lund-NoGo-zone! Som jag har saknat dig! Ja, hur vore det med en uppföljning på dina affärer kring 2020-2021 nu såhär lite i efterhand? Hur känner du kring dina blankningar på OMX om jag minns rätt? Du som var en av domedagsprofeterna som utan minsta ödmjukhet inför att eventuellt ha fel i dina ”bedömningar” basunerade ut sina diverse domedagsbudskap: ”börsen har gått upp för fort” osv

Hur känner du nu lite med facit i hand? Har det väckts någon slags insikt i dig att du kanske inte faktiskt vetat vad du trott dig ha vetat? Eller har du på något obegripligt sett lyckats konstruera mentala efterhandskonstruktioner som befriar dig från att ha haft fel?
Citera
2022-01-18, 19:45
Avstängd
Glossuss avatar
När Klaus suger liten kinesballe är det garanterat fara på färde.
Det är kommunism 2.0 som är er nya verklighet.
https://nyheter.swebbtv.se/har-varld...mes-bond-film/
Citera
2022-01-18, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle 12345
Lund-NoGo-zone! Som jag har saknat dig! Ja, hur vore det med en uppföljning på dina affärer kring 2020-2021 nu såhär lite i efterhand? Hur känner du kring dina blankningar på OMX om jag minns rätt? Du som var en av domedagsprofeterna som utan minsta ödmjukhet inför att eventuellt ha fel i dina ”bedömningar” basunerade ut sina diverse domedagsbudskap: ”börsen har gått upp för fort” osv

Hur känner du nu lite med facit i hand? Har det väckts någon slags insikt i dig att du kanske inte faktiskt vetat vad du trott dig ha vetat? Eller har du på något obegripligt sett lyckats konstruera mentala efterhandskonstruktioner som befriar dig från att ha haft fel?

Underbart att Lund-NoGo-zone är tillbaka! Nu inväntar man med spänning hans spåkula så att man kan agera precis tvärtemot och göra fin-fina pengar!
Citera
2022-01-18, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calvincandie
Underbart att Lund-NoGo-zone är tillbaka! Nu inväntar man med spänning hans spåkula så att man kan agera precis tvärtemot och göra fin-fina pengar!
😂😂😂
Citera
2022-01-18, 21:07
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calvincandie

Hahahaha ja jag väntar också med spänning på svar från Flashbacks sanningssägare nummer ETT!

Han sitter förmodligen på en söderhavsö med drink i handen och ett par negerläppar runt kuken och njuter av sina miljonvinster. Var glad för hans skull nu grabbar.
Citera
2022-01-18, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humpcut
Hahahaha ja jag väntar också med spänning på svar från Flashbacks sanningssägare nummer ETT!

Han sitter förmodligen på en söderhavsö med drink i handen och ett par negerläppar runt kuken och njuter av sina miljonvinster. Var glad för hans skull nu grabbar.
Ja det är väll därför han inte svarar, ena handen håller i drinken och den andra i telefonen där han tittar på sitt 9siffriga kontovärde
Citera
2022-01-19, 10:10
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle 12345

Du får nog googla Ödmjukhet. Ditt eget inlägg saknar det medans jag i alla mina inlägg noggrant säger att jag inte ger råd, jag bara beskriver vad jag gör med mina egna pengar.

Mina bears har gått upp 2 mkr sista veckan, hur ser din egen portfölj ut sista veckan?

Med den frågan så underförstås att det är meningslöst att vid ett visst datum säga om det går bra eller dåligt. Vi som hållit på med egna pengar länge ser alltid framåt till nästa dag, inte bakåt. Börsåret 2021 är exceptionellt, det går uppåt fast i princip allt i världen går åt andra hållet t.ex Kina, fred, energi, inflation. Kan det hålla på så i ett år till? Den som vet blir miljardär. Själv sätter jag mina pengar på att detta år blir Hell Year både på börsen, i ditt lönekuvert, och för bostäder. Men jag kan ha fel!

Under 2021 gjorde jag inte en enda affär så 0 kr tjänade och 0 kr förlorade. Det är i princip sämre än 90% på FB om jag höftar en siffra och jag är glad för 2020 som för egen del kompenserade för 2021. Och naturligtvis hoppas jag ligga bland topp 10% FB under 2022.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2022-01-19 kl. 10:14.
Citera
2022-01-19, 10:17
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Aktier är en bra hedge mot inflation.
Det går inte att hedga bort att världens längsta period av nollräntor kanske försvinner just i år. Du är nog tvingad att ta ett beslut, blir det inflation eller inte. Finns ingen hjälp att få av buzzwords.
Citera
2022-01-19, 20:45
Avstängd
Glossuss avatar
Citat:
Det går inte att hedga bort att världens längsta period av nollräntor kanske försvinner just i år. Du är nog tvingad att ta ett beslut, blir det inflation eller inte. Finns ingen hjälp att få av buzzwords.
Inflationen är ett faktum. Du har varit med så länge på börsen så att du vet att vissa råvaror också går upp med inflationen.
Citera
2022-01-19, 21:02
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Inflationen är ett faktum. Du har varit med så länge på börsen så att du vet att vissa råvaror också går upp med inflationen.
Det har visserligen sjunkit på Stockholmsbörsen i veckan, men jag skulle nog påstå att dagens kurser förutsätter samma inflation de kommande tre åren som de senaste fem dvs nästan ingen inflation. Vad är din förklaring till det? Tror de inflationen försvinner på en gång, är fårskocken långsam, eller tror de inte räntorna hänger med uppåt?
Citera
2022-01-19, 21:09
Avstängd
Glossuss avatar
Citat:
Det har visserligen sjunkit på Stockholmsbörsen i veckan, men jag skulle nog påstå att dagens kurser förutsätter samma inflation de kommande tre åren som de senaste fem dvs nästan ingen inflation. Vad är din förklaring till det? Tror de inflationen försvinner på en gång, är fårskocken långsam, eller tror de inte räntorna hänger med uppåt?

Eventuella räntehöjningar, för att stävja inflationen, skulle kunna påverka tillväxtbolag negativt.
Citera
2022-01-20, 10:09
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Eventuella räntehöjningar, för att stävja inflationen, skulle kunna påverka tillväxtbolag negativt.
OK, du är kanske inne på spåret "jag ser inflationen men jag tror inte på den, och om jag tror på den så tror jag inte räntorna stiger, och om de stiger så tror jag ändå inte på vad jag ser". Dvs förnekelse-fasen i en bubbla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in