2022-01-20, 14:44
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Stålet är ner från 6000 till 4700. Tradingeconomics begår chart crime på chart crime. Kapar axlar här. Förvirrande muspekare med två olika siffror osv.

Järnmalmen är ned från 230 till 130.
Förvånansvärt tyst om detta i media, vad säger du? Jag googlade för att hitta ens dessa hemsidor med fakta och inga större nyheter på di eller svd om prisrasen. Detta är en del av bubblan. Folk och media vill verkligen inte se, de är blinda. Den användare som sa att jag ljög har bubbelseende och trodde verkligen att jag ljög. Förnekelse är den starkaste bubbelfaktorn.

Små små ledtrådar som förklarar hur vi kan vara mitt i bubblan och ändå inte se den. Sedan spricker den, och exakt samma personer får mest fear av alla. Då sitter jag lugnt och räknar mina nya inkomster.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2022-01-20 kl. 14:46.
Citera
2022-01-20, 15:44
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Visa dina källor så läser jag på. Annars gå hem till din trollhåla med GME som du aldrig sålde.

Din oretuscherade åsikt om GME. Lika påläst som om järn och stål:
(FB) Gamestop - GME
Jo, Väldigt oretuscherat. Ett citat taget helt ut av kontext.
Det gällde en taxharvest som hade chans att inträffa. Inte den mytomspunna moass som var i Januari 2021.
Jag undrar dock vad gamestop har med stål och järn att göra, har jag missat nåt ?

Jag antar att du tog upp det i ett försök att dissa mig. Men det gick ju sådär. Sålde massor @ 420.69 och är fortfarande nästan 400% upp på de få jag har sparat.

Men att du tar upp det är bra, det visar bara att information är en färskvara såväl i fallet GME som metall.
Jag föreslår att du kollar en av de andra trådarna jag startat för lite bättre information om metallerna.

Kineserna har minskat importen av malm eftersom en massa stålverk hållts stängda för att få blå himmel inför OS.
Och priset på stål på tradingeconomics är priset i Kina som inte är helt marknadsekonomiska på den fronten...

Ta en kik på europeiska och amerikanska priser istället för en mer verklighetsbaserad bild.
Och ja, de har gått ner från 3x normalen och börjar hitta sin nivå precis som timmer.

En viss nergång på malm lär ses när kinesiska nyåret drar igång i Februari.
Citera
2022-01-20, 15:45
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
"Järnmalmspriset fortsätter att rasa och häromdagen noterades det lägsta priset på 18 månader" (jan 2022):
https://www.metallerochgruvor.se/202...-jarnmalmspris

Priset på stål ner nästan 50% sedan toppen i oktober 2021:
https://tradingeconomics.com/commodity/steel

Känner igen ditt nic. GME har också rasat, vilket jag förutspått på FB. Jag är ledsen att du har dubbelsidig bubbelblindhet.

Förklara då gärna för mig varför VALE gått som ett ånglok sista tiden? RIO och BHP likaså.

Vidare har du skrikig bubbla och krasch så länge jag kan minnas, hur har dina björnar gått som du köpte på dig för ca 1 år sen? Sen dess har du inte varit så aktiv...
Citera
2022-01-20, 15:47
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Förklara då gärna för mig varför VALE gått som ett ånglok sista tiden? RIO och BHP likaså.

Vidare har du skrikig bubbla och krasch så länge jag kan minnas, hur har dina björnar gått som du köpte på dig för ca 1 år sen? Sen dess har du inte varit så aktiv...
Förbannat skoj att han försöker mästra mig när det gäller järn och stål. Mycket ska man höra innan öronen trillar av.

Sålde vale @ 22.50 sist när jag anade att det var en blowofftop i malmen, köpte tillbaks på 14. To valehalla!

Jag kan se framför mig hur boomern kokandes av ilska febrilt gräver genom mina inlägg för att hitta nåt skit
Senast redigerad av bajssprutan 2022-01-20 kl. 16:03.
Citera
2022-01-20, 15:55
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Förbannat skoj att han försöker mästra mig när det gäller järn och stål. Mycket ska man höra innan öronen trillar av.

Sålde vale @ 22.50 sist när jag anade att det var en blowofftop i malmen, köpte tillbaks på 14.

Han är självutnämnd professor i börsvetenskap. Harry Dent bleknar i jämförelse, men det är klart att båda till slut får rätt någon gång.
Om han har förmågan att se att vi är i en bubbla så är det ju förbannat dumt att inte nyttja det till sin fördel och köpa bullcert under uppgången. Det hade han gjort fina pengar på.
Citera
2022-01-20, 16:12
Medlem
bajssprutans avatar
En sak har Lund dock rätt i, och det är att kinesiska fastighetsmarknaden ÄR en ponzi. Och en jäkla massa folk kommer att förlora sina besparingar i värdelösa tofu-dreg-byggnader.

Min teori för ett framtida kina är att det istället försöks byggas nån sorts miljonprogram så att folk faktiskt har någonstans att bo istället för en massa tomma spekulationsobjekt. Skyskrapor ger väldigt lite bang for buck.

Alternativet är att ekonomin stagnerar, folk gör revolt och rycker huvudet av Xi. Det vill han inte.
Jag tror att han har en plan för att cementera sin "legacy". Även om det säkert kommer att skita sig, men det är inte nu.
Det är långt senare.
Citera
2022-01-20, 16:15
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:

Jag skriker inte bubbla, jag förklarar bubbla sedan jan 2020, men ditt minne är kanske kort.

Ingen aning varför någon aktie går som tåget ärligt talat. Särskilt inte råvaror med tanke på Kina. Det är helt oförklarligt. Men jag är inte Buffett.

Jag känner igen dig också från GME-tråden. Alla GME-fans går naturligtvis bort den hårda vägen och kommer att förlora alla sina pengar. Medans jag hållit på i över 20 år och har xx MKR på min avanza-depå. Prova att inte skjuta budbäraren.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2022-01-20 kl. 16:17.
Citera
2022-01-20, 16:25
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Jo, Väldigt oretuscherat. Ett citat taget helt ut av kontext.
Det gällde en taxharvest som hade chans att inträffa. Inte den mytomspunna moass som var i Januari 2021.
Jag undrar dock vad gamestop har med stål och järn att göra, har jag missat nåt ?

Jag antar att du tog upp det i ett försök att dissa mig. Men det gick ju sådär. Sålde massor @ 420.69 och är fortfarande nästan 400% upp på de få jag har sparat.

Men att du tar upp det är bra, det visar bara att information är en färskvara såväl i fallet GME som metall.
Jag föreslår att du kollar en av de andra trådarna jag startat för lite bättre information om metallerna.

Kineserna har minskat importen av malm eftersom en massa stålverk hållts stängda för att få blå himmel inför OS.
Och priset på stål på tradingeconomics är priset i Kina som inte är helt marknadsekonomiska på den fronten...

Ta en kik på europeiska och amerikanska priser istället för en mer verklighetsbaserad bild.
Och ja, de har gått ner från 3x normalen och börjar hitta sin nivå precis som timmer.

En viss nergång på malm lär ses när kinesiska nyåret drar igång i Februari.
Jag vet i princip ingenting om metaller, men mer än du, som inte vet att stål och järnmalm rasat sedan i höstas.

Den länken du gav har ingen historik, till skillnad från mina. Men du insisterar alltså på att stålpriset och järnmalmspriset gått upp på senaste halvåret? Då vet jag.

Jag tror jag avstår den metalltråd där du skriver. Ser att du dumpat GME-tråden efter att den började gå ner, och det säger väl allt om dig. Nu åter till topic.
Citera
2022-01-20, 16:26
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Jag skriker inte bubbla, jag förklarar bubbla sedan jan 2020, men ditt minne är kanske kort.

Ingen aning varför någon aktie går som tåget ärligt talat. Särskilt inte råvaror med tanke på Kina. Det är helt oförklarligt. Men jag är inte Buffett.

Jag känner igen dig också från GME-tråden. Alla GME-fans går naturligtvis bort den hårda vägen och kommer att förlora alla sina pengar. Medans jag hållit på i över 20 år och har xx MKR på min avanza-depå. Prova att inte skjuta budbäraren.

Nej, det är ju märkligt att du inte ser varför råvarubolagen ökar när du är så kunnig i övrigt.

Jag har aldrig skrivit ett inlägg ens i GME-tråden, så det är nog ditt minne som sviktar.

Det blir patetiskt när du pratar om dina xx miljoner hela tiden. Ingen bryr sig. Mer intressant är % utveckling.

Gillade ett inlägg du skrev för ett bra tag sen att du brukade köpa SSAB när den låg kring 20-22 kr för att swinga, mer sånt istället det tyder på lite känsla. Mitt minne är betydligt bättre än vad du tror.
Citera
2022-01-20, 16:28
Medlem
bajssprutans avatar
Du satt seriöst och grävde fram om dylan var med i GME-tråden ? Och alla som postat där kommer obönhörligen att förlora varenda spänn om de inte håller med dig ?

Trollar du mig aprilo gubbstrutt ? Eller är du verkligen en så liten människa som måste flasha med dina miljoner hit och dit.

Jag är yngre än dig och alltså rikare. Tid är pengar. Tick tock.
Citera
2022-01-20, 16:29
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Nej, det är ju märkligt att du inte ser varför råvarubolagen ökar när du är så kunnig i övrigt.

Jag har aldrig skrivit ett inlägg ens i GME-tråden, så det är nog ditt minne som sviktar.

Det blir patetiskt när du pratar om dina xx miljoner hela tiden. Ingen bryr sig. Mer intressant är % utveckling.

Gillade ett inlägg du skrev för ett bra tag sen att du brukade köpa SSAB när den låg kring 20-22 kr för att swinga, mer sånt istället det tyder på lite känsla. Mitt minne är betydligt bättre än vad du tror.
Åter till topic, ingen bryr sig om mig eller dig. Så du ser inte en krasch komma? Kan vara kul att komma tillbaka till ditt svar om 6 månader.
Citera
2022-01-20, 16:30
Medlem
Citat:
Du får nog googla Ödmjukhet. Ditt eget inlägg saknar det medans jag i alla mina inlägg noggrant säger att jag inte ger råd, jag bara beskriver vad jag gör med mina egna pengar.

Mina bears har gått upp 2 mkr sista veckan, hur ser din egen portfölj ut sista veckan?

Med den frågan så underförstås att det är meningslöst att vid ett visst datum säga om det går bra eller dåligt. Vi som hållit på med egna pengar länge ser alltid framåt till nästa dag, inte bakåt. Börsåret 2021 är exceptionellt, det går uppåt fast i princip allt i världen går åt andra hållet t.ex Kina, fred, energi, inflation. Kan det hålla på så i ett år till? Den som vet blir miljardär. Själv sätter jag mina pengar på att detta år blir Hell Year både på börsen, i ditt lönekuvert, och för bostäder. Men jag kan ha fel!

Under 2021 gjorde jag inte en enda affär så 0 kr tjänade och 0 kr förlorade. Det är i princip sämre än 90% på FB om jag höftar en siffra och jag är glad för 2020 som för egen del kompenserade för 2021. Och naturligtvis hoppas jag ligga bland topp 10% FB under 2022.

Du har ju påstått att du haft miljoner i bears sedan 2020. Om det var sant så borde du förlorat din förmögenhet vid det här laget, inte gått +-0 sedan 2020. Dessutom, har du stått helt utanför så har du förlorat en jäkla massa i senaste årens inflation. Uppskattningsvis 20-30% av ditt totala värde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in