Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-08-09, 18:11
Medlem
IT-Ai-bubbla hit och dit. Det är inte där eller det som kommer utlösa någon krasch. Det som ev. utlöser någon krasch är det ev. skiftet från dagens sk. petrodollar-styrda världsekonomi. Den dagen en tillräckligt stor del av världshandeln skiftar från dollar och swift, det är då den ev. kraschen inställer sig.

Den kommer framför allt drabba västvärlden hårdast.

Köp fysiskt Guld!

Tips från Coachen!
Citera
2025-08-10, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Mycket klokt inlägg.

Jag håller med dig kring att AI - även om det de facto är framtiden - känns otroligt hypad just nu och många likheter med IT-bubblan kan diskuteras. Frågan är bara hur man bäst ska hantera detta?

Jag är själv fullinvesterad just nu (bortsett från en mindre post i räntor) och fortsätter månadsspara i aktier. Dock vill man ju gärna ha lite torrt krut att investera när väl AI-bubblan spricker. Ska man börja lägga undan pengar i likvida? Eller ska man köra på värdepapperskrediten när börsen kraschat? Som du skriver är ju börskrascher ett utmärkt sätt att tjäna pengar om man har stålar att gå in med.

Drömmen är såklart att ha en rejäl ”strategisk reserv” att kunna kasta in när börsen är översåld. Men problemet är - att ska du ha denna på ett sparkonto tills dess att nästa stora nämnvärda krasch kommer - riskerar du missa en massa uppgång framtill dess. Och det kan mycket väl vara 5-6 år ”på perrongen” till nästa >30%-kollaps. Och då vete katten om det är värt det.
Citera
2025-08-10, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Drömmen är såklart att ha en rejäl ”strategisk reserv” att kunna kasta in när börsen är översåld. Men problemet är - att ska du ha denna på ett sparkonto tills dess att nästa stora nämnvärda krasch kommer - riskerar du missa en massa uppgång framtill dess. Och det kan mycket väl vara 5-6 år ”på perrongen” till nästa >30%-kollaps. Och då vete katten om det är värt det.
Ni två är ju för roliga. Jag har presenterat en metod där man ligger 98,75% likvid och ändå för större avkastning än att vara fullinvesterad.
Ändå ska ni hacka på mig varje gång jag skriver nåt.
Men nu verkar ni ha fattat att man ska ligga med likvida medel iallafall.
Citera
2025-08-10, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Ni två är ju för roliga. Jag har presenterat en metod där man ligger 98,75% likvid och ändå för större avkastning än att vara fullinvesterad.
Ändå ska ni hacka på mig varje gång jag skriver nåt.
Men nu verkar ni ha fattat att man ska ligga med likvida medel iallafall.

Problemet är att din ”metod” bygger på att man har synska förmågor.

Att dra till med snömosfloskler som ”lär dig trejda”, är lite som att säga till en idrottare att ”undvik skador”. Liksom .
Citera
2025-08-10, 11:24
Medlem
Citat:
Problemet är att din ”metod” bygger på att man har synska förmågor.

Att dra till med snömosfloskler som ”lär dig trejda”, är lite som att säga till en idrottare att ”undvik skador”. Liksom .
Nej det bygger inte på några synska förmågor.
Man gör på exakt samma vis varje dag och vid samma tidpunkt.
Hur du får det till att man skulle vara synsk var verkligen helt obegripligt.
Du kan ju inte fattat överhuvudtaget hur metoden fungerar.
Senast redigerad av Russinsmurfen 2025-08-10 kl. 11:31.
Citera
2025-08-10, 13:26
Medlem
Citat:
Nej det bygger inte på några synska förmågor.
Man gör på exakt samma vis varje dag och vid samma tidpunkt.
Hur du får det till att man skulle vara synsk var verkligen helt obegripligt.
Du kan ju inte fattat överhuvudtaget hur metoden fungerar.

Jaha, så du sitter och höftar vilt med dina turbo schnurrbo, eller vad de nu heter?

Men ok, ponera att din ”metod” är en sådan vinnare som du påstår - varför har denna ”lucka i systemet” inte uppmärksammats av den seriösa finanspressen än? Varför hör jag bara om denna ”mirakelmetod” från ett gäng virrpannor på Flashback?
Citera
2025-08-10, 16:24
Medlem
Citat:
Jaha, så du sitter och höftar vilt med dina turbo schnurrbo, eller vad de nu heter?

Men ok, ponera att din ”metod” är en sådan vinnare som du påstår - varför har denna ”lucka i systemet” inte uppmärksammats av den seriösa finanspressen än? Varför hör jag bara om denna ”mirakelmetod” från ett gäng virrpannor på Flashback?
Hur kan man skämma ut sig på detta vis och blotta sin okunskap?
Om det är nåt man inte begriper överhuvudtaget tar man väl reda på fakta innan man uttalar sig?
Citera
2025-08-10, 17:11
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Hur kan man skämma ut sig på detta vis och blotta sin okunskap?
Om det är nåt man inte begriper överhuvudtaget tar man väl reda på fakta innan man uttalar sig?

Så din "metod" har uppmärksammats i finanspressen, alltså? Kan du ge ett exempel, för jag hittar inget.
Citera
2025-08-11, 07:21
Medlem
Intotherainbows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Så din "metod" har uppmärksammats i finanspressen, alltså? Kan du ge ett exempel, för jag hittar inget.

Du missförstår. Det är bara vanlig daytrading och ingenting nytt. Och som med all daytrading så kommer metoden bara att fungera om man tar trades varje dag. Tas inte varje trade och setup så är det inte daytrading längre och inga pengar kommer göras över tid.

Det finns tusentals och åter tusentals metoder att daytrada på. Att mekaniskt göra sin entry och exit vid ett klockslag är bara en metoden i mängden. Metoden kunde lika gärna varit support & resistance eller någon annan.
Citera
2025-08-11, 10:54
Medlem
Klas-Vegass avatar
Man kan inte förutspå när och var en lavin släpper. Vi ser dock att det är en lavin och att den kommer att släppa (kanske borde man spränga lite titt som tätt för att släppa på trycket precis som man behandlar laviner istället för att hela tiden skjuta det oundvikliga framför sig).

Minnet är tydligen kort. Vi hade en blixdipp i augusti förra året pga japans valuta och donald rev ner börsen så sent som april.

Vi har handelskrig, enorma mängder tresuries skall omsättas i august och så har vi donald.
Men att skriva här vad som skall hända. Jag slår hellre vad med börsen. Nu går jag all in att volativitetsindex (ja,eller riskerar årets vinst i alla fall) skall öka här framöver. Men jag vet naturligtvis inte när.

Rockn roll.
Citera
2025-08-12, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Man kan inte förutspå när och var en lavin släpper. Vi ser dock att det är en lavin och att den kommer att släppa (kanske borde man spränga lite titt som tätt för att släppa på trycket precis som man behandlar laviner istället för att hela tiden skjuta det oundvikliga framför sig).

Minnet är tydligen kort. Vi hade en blixdipp i augusti förra året pga japans valuta och donald rev ner börsen så sent som april.

Vi har handelskrig, enorma mängder tresuries skall omsättas i august och så har vi donald.
Men att skriva här vad som skall hända. Jag slår hellre vad med börsen. Nu går jag all in att volativitetsindex (ja,eller riskerar årets vinst i alla fall) skall öka här framöver. Men jag vet naturligtvis inte när.

Rockn roll.
Just Trumpeten kan ställa till det rejält när han får en feeling ute på golfbanan.
Senast redigerad av Truefighter 2025-08-12 kl. 19:06.
Citera
2025-08-21, 07:48
Medlem
Nasdaq och andra index har sannolikt nått sina toppnivåer. En större krasch i höst, tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in