Citat:
Ursprungligen postat av
Duerf
Sedan tråden startade för drygt tre år sedan har Länsförsäkringar Global Index som är en av de vanligaste indexfonderna i Sverige gått upp 65%.
Citat:
Ursprungligen postat av
Truefighter
Exakt och ännu en anledning till att inte lyssna allt för mycket på domedagsprofeter.
Nej, man kanske inte ska göra som domedagsprofeten säger men att höra på vad de säger kan vara nyttigt.
Det kapital som försvann under krascherna som ledde till det stora depressionen tog det ungefär 25 år att få tillbaka. Men då var det inte så många som var på börsen, så man vet aldrig hur det går i framtiden. Det är för övrigt vi vanliga dödliga som har vanliga arbeten som är nutidens shoshine boys och taxichaufförer. Sen kanske det finns de som inte är det också.
Senaste tiden har det varit på tapeten på den här forumdelen att det kommer att komma en dag där det går åt skogen för den som har indexfonder eftersom de är med och föder bubblan och driver redan övervärderade bolag ännu högre. Att aldrig någonsin ta hem vinst från börsen och slänga in i något som inte är en indexfond.
Sen kan man ju säga att kraschen redan har varit och vi nu väntar på nästa, Jag tänker mera på nästa gigantiska nedgång och vad som utlöser den, men jag vet att jag inte kan förutse den men det är fortfarande kul att spekulera och lyssna på de som spekulerar. Ungefär som att man kan gilla att höra på true crime så är doom and gloom iväldigt underhållande men kan bli tröttsamt i längden.
Tror iaf att alla tech miljardärer är nöjda när alla köper deras aktier på toppen så att de kan handla igen på botten. Som ofta varit uppe i forumet så är det 5-6 bolag på s&p 500 som utgör 18-20% av indexet.
Ska bli kul att se hur det går när majoriteten av alla 60-talister i USA ska ur börsen för att kunna bli pensionärer och ersättas av en mycket mindre generation Z och av den snart medelålders milleniumgenerationen. Vem ska köpa allt? Blackrook och company? Hörde på mitten av 10-talet en som varnade om vilken brist på kompetens det kommer bli när de sista av alla boomers ska gå i pension och nu ser vi allt mer hur de får rätt.
Sparar man i en indexfond med tidshorisont över ett helt arbetsliv ska man nog tänka på att med våra låga födelsetal så kanske det inte finns folk som kan konsumera allt vi producerar idag och det är väl inte så lätt med evig tillväxt i en värld med ändliga resurser.
Men nu framstår ju jag som en domedagsprofet med en wall of text som ingen orkar läsa, så jag sätter punkt här.