Flashback bygger pepparkakshus!
2024-08-02, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Så… agerar du på din magkänsla eller är du passiv?

Passiv i detta läget... men fyndköper nog för min lilla kassa... tror det blåser över.
Citera
2024-08-02, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Tror dock det är viktigt att tänka på hur det kommer gå för bankerna framöver om det blir recession och flera bolag kursar.

Hahahaha!
Det var det roligaste jag läst på länge.
Citera
2024-08-02, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Hahahaha!
Det var det roligaste jag läst på länge.

Du får ju gärna utveckla med mer än en oneliner och lite haha, blir inte mycket till diskussion av ett sånt svar.

Bankerna i USA har orealiserade förluster på 10 x jämfört med innan den stora finanskrisen och den bubblan med skuld som skapades då är knappast löst nu eller går att lösa.

Men nästan garanterat så kommer bankerna att räddas än en gång, och bubblan blåses upp än mer. Gissar att det är det som du också är inne på och tycker är så himla roligt? Eller är det något annat?
Citera
2024-08-02, 15:41
Medlem
OP kan nog dra med sig en hel del ner i avgrunden, snart.
Citera
2024-08-02, 17:38
Medlem
Kazues avatar
Skönt med en nedgång har pausat månadssparandet då s&p 500 såg så övervärderat ut, ser gärna att det rasar ordentligt.
Citera
2024-08-02, 17:48
Medlem
Citat:
Du får ju gärna utveckla med mer än en oneliner och lite haha, blir inte mycket till diskussion av ett sånt svar.

Bankerna i USA har orealiserade förluster på 10 x jämfört med innan den stora finanskrisen och den bubblan med skuld som skapades då är knappast löst nu eller går att lösa.

Men nästan garanterat så kommer bankerna att räddas än en gång, och bubblan blåses upp än mer. Gissar att det är det som du också är inne på och tycker är så himla roligt? Eller är det något annat?

Bankerna gör megavinster och om de har skapat en bubbla, jaha, då är det väl de själva som får stå sitt kast.

Menar du att folk ska trösta sig med gravöl och gråtskrika sig igenom sömnlösa nätter för att "du tror det är viktigt att tänka på hur det kommer gå för bankerna framöver"..
Citera
2024-08-02, 18:40
Medlem
Citat:
Bankerna gör megavinster och om de har skapat en bubbla, jaha, då är det väl de själva som får stå sitt kast.

Menar du att folk ska trösta sig med gravöl och gråtskrika sig igenom sömnlösa nätter för att "du tror det är viktigt att tänka på hur det kommer gå för bankerna framöver"..

Har du helt missat vad tråden handlar om eller? Trådens titel är "När kommer kraschen". Vill man kan man ju feltolka mitt inlägg och ta det ur sitt sammanhang i unlägg t jag svarare på som du har gjort eller så använder man hjärnan. Man jag kan ju ta det i klartextformat för din skull.

Jag menar givetvis att om bankers förluster ökas genom att vi får en recession så ser det inte ljust ut.

Om du tror att banker brukar ta sina egna förluster så är du född i farstun, det brukar nämligen vara våra skattepengar som står för deras förluster eller sedelpressen som med inflationen höjer våra kostnader.

I den bankkrisen som var 2023 i USA så var det skattebetalarna i USA som stod för de förluster som uppstod för hög som låg.

Tar lite mer klartext som de flesta redan vet. Denna garanti finns för att från början tyckte man att småspararna skulle slippa förlora sina besparingar när banker går omkull. Nu ersätter den i vissa länder extrema belopp eller som i Silicon Valley Banks fall 2023 varenda dollar som var insatt blev räddad av amerikanska staten. Det här leder till att storföretag som verkligen har resurser och kunskaper att undersöka vilka banker som sköter sig och inte sköter sig slipper detta. När bankerna vet att de kan bete sig nästan hur som helst och ta stora risker utan att förlora kunder så ökar det givetvis deras riskvilja och även risken för ekonomiska kriser. Bubblan blåses konstant större hela tiden. Vinsterna är till största delen privata och förlusterna får det allmänna stå för. Bedrövligt system från början till slut.
Citera
2024-08-02, 19:29
Medlem
https://ibb.co/JpzPwJq

Är det detta vi har väntat på sedan 10/4-2021?
Citera
2024-08-02, 19:47
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexTheRed
https://ibb.co/JpzPwJq

Är det detta vi har väntat på sedan 10/4-2021?
Nej...Åtminstone jag sitter lugnt i båten och låter min aktieportfölj vara orörd
Citera
2024-08-02, 20:30
Medlem
Citat:
Har du helt missat vad tråden handlar om eller? Trådens titel är "När kommer kraschen". Vill man kan man ju feltolka mitt inlägg och ta det ur sitt sammanhang i unlägg t jag svarare på som du har gjort eller så använder man hjärnan. Man jag kan ju ta det i klartextformat för din skull.

Sluta slöddra, trådens titel är Kraschen närmar sig och inget annat.
Citat:

Jag menar givetvis att om bankers förluster ökas genom att vi får en recession så ser det inte ljust ut.

Om du tror att banker brukar ta sina egna förluster så är du född i farstun, det brukar nämligen vara våra skattepengar som står för deras förluster eller sedelpressen som med inflationen höjer våra kostnader.

I den bankkrisen som var 2023 i USA så var det skattebetalarna i USA som stod för de förluster som uppstod för hög som låg.
De som har sina pengar i USA-ägda banker får skylla sig själva.
Citat:

Tar lite mer klartext som de flesta redan vet. Denna garanti finns för att från början tyckte man att småspararna skulle slippa förlora sina besparingar när banker går omkull. Nu ersätter den i vissa länder extrema belopp eller som i Silicon Valley Banks fall 2023 varenda dollar som var insatt blev räddad av amerikanska staten. Det här leder till att storföretag som verkligen har resurser och kunskaper att undersöka vilka banker som sköter sig och inte sköter sig slipper detta. När bankerna vet att de kan bete sig nästan hur som helst och ta stora risker utan att förlora kunder så ökar det givetvis deras riskvilja och även risken för ekonomiska kriser. Bubblan blåses konstant större hela tiden. Vinsterna är till största delen privata och förlusterna får det allmänna stå för. Bedrövligt system från början till slut.

Du ältar samma sak om och om igen. Svenska banker är idag försiktiga och lägger i princip all risk som saknar säkerhet på utomstående part. Den statliga insättningsgarantin är finansierad av instituten själva och skyddar en stor del av småspararna vid kris eller om riksgälden måste kliva in och ta över en bank på obestånd.
Citera
2024-08-02, 21:26
Medlem
Imnshos avatar
Buy the dips som vanligt? FOMO!

Börsen går alltid upp mer än BNP, alltid! And then some more.
Citera
2024-08-02, 21:52
Medlem
Citat:
Sluta slöddra, trådens titel är Kraschen närmar sig och inget annat.

De som har sina pengar i USA-ägda banker får skylla sig själva.

Du ältar samma sak om och om igen. Svenska banker är idag försiktiga och lägger i princip all risk som saknar säkerhet på utomstående part. Den statliga insättningsgarantin är finansierad av instituten själva och skyddar en stor del av småspararna vid kris eller om riksgälden måste kliva in och ta över en bank på obestånd.

Ja, du fattar vad jag menar med titeln. Sluta fjanta. Du misstolkade vad jag menade, jag kunde även ha varit mycket tydligare så att det inte skulle missförstås. Oavsett hur så har jag nu förklarat vad jag menade.

Det är knappast svenska banker som avgör något om det blir en krasch eller inte på världens börser, det är givetvis mera intressant vad som händer i USA som är världens finansiella centrum.

Insättningsgarantin för Sveriges del är inte lika generös som i många andra länder och den täcker knappast mer än en storbank. Blir det en rejäl bankkris så blir det skattebetalarna som tar smällen utan tvekan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in