Citat:
Ursprungligen postat av
ProPapa
Bankerna gör megavinster och om de har skapat en bubbla, jaha, då är det väl de själva som får stå sitt kast.
Menar du att folk ska trösta sig med gravöl och gråtskrika sig igenom sömnlösa nätter för att "du tror det är viktigt att tänka på hur det kommer gå för bankerna framöver"..
Har du helt missat vad tråden handlar om eller? Trådens titel är "När kommer kraschen". Vill man kan man ju feltolka mitt inlägg och ta det ur sitt sammanhang i unlägg t jag svarare på som du har gjort eller så använder man hjärnan. Man jag kan ju ta det i klartextformat för din skull.
Jag menar givetvis att om bankers förluster ökas genom att vi får en recession så ser det inte ljust ut.
Om du tror att banker brukar ta sina egna förluster så är du född i farstun, det brukar nämligen vara våra skattepengar som står för deras förluster eller sedelpressen som med inflationen höjer våra kostnader.
I den bankkrisen som var 2023 i USA så var det skattebetalarna i USA som stod för de förluster som uppstod för hög som låg.
Tar lite mer klartext som de flesta redan vet. Denna garanti finns för att från början tyckte man att småspararna skulle slippa förlora sina besparingar när banker går omkull. Nu ersätter den i vissa länder extrema belopp eller som i Silicon Valley Banks fall 2023 varenda dollar som var insatt blev räddad av amerikanska staten. Det här leder till att storföretag som verkligen har resurser och kunskaper att undersöka vilka banker som sköter sig och inte sköter sig slipper detta. När bankerna vet att de kan bete sig nästan hur som helst och ta stora risker utan att förlora kunder så ökar det givetvis deras riskvilja och även risken för ekonomiska kriser. Bubblan blåses konstant större hela tiden. Vinsterna är till största delen privata och förlusterna får det allmänna stå för. Bedrövligt system från början till slut.