Flashback bygger pepparkakshus!
2024-08-04, 09:47
Medlem
kyrkstockens avatar
"THIS TIME ITS DIFFERENT" Denna gång står just svenska banker som ensam rustade mot alla hot.

Varför svarar ni ens på sådana inlägg. Hade bankerna lagt ut all risk på andra hade man inte tjänat några pengar. Det skulle de andra gjort.

Banker tjänar pengar på att låna ut pengar. När räntorna stiger tjänar dessa banker multum men, det är bara tills förlusterna kommer. Och dom kommer alltid.

KArlatornet, gallerior. kommersiella lokaler.

Vi är i slutet på en cykel så förr eller senare dras mattan undan. Ingens gissning är så god som en annan. Åsnorna i tråden är de som hävdar att denna gång är det annorlunda *(vilket åsnorna hävdat sedan moses dagar).

Några trodde på en nedgång förra hösten i denna tråd. Det blev bara en dipp. Nu känns det ännu mer osäkert. Det är säkert inte fel att följa warren buffet och skala ner sin exponering.
Citera
2024-08-04, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
"THIS TIME ITS DIFFERENT" Denna gång står just svenska banker som ensam rustade mot alla hot.

Varför svarar ni ens på sådana inlägg. Hade bankerna lagt ut all risk på andra hade man inte tjänat några pengar. Det skulle de andra gjort.

Banker tjänar pengar på att låna ut pengar. När räntorna stiger tjänar dessa banker multum men, det är bara tills förlusterna kommer. Och dom kommer alltid.

Vi är i slutet på en cykel så förr eller senare dras mattan undan. Ingens gissning är så god som en annan. Åsnorna i tråden är de som hävdar att denna gång är det annorlunda *(vilket åsnorna hävdat sedan moses dagar).

Några trodde på en nedgång förra hösten i denna tråd. Det blev bara en dipp. Nu känns det ännu mer osäkert. Det är säkert inte fel att följa warren buffet och skala ner sin exponering.
Han har flera olika anledningar till att sälja i BofA som vi inte känner till. Portfölj balans nya investeringar, regulatoriska eller lämna över till efterträdare osv? Berkshire Hathaway är fortfarande storägare i banken. Men Berkshire Hathaways kassa är ju på rekordnivåer. Jag tror marknaden överreagerar nu och tror inte på någon större korrigering.
Senast redigerad av Truefighter 2024-08-04 kl. 13:42.
Citera
2024-08-04, 13:51
Avstängd
Pungsvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken

Vilket han gjort de senaste två åren.
Citera
2024-08-04, 13:57
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Han har flera olika anledningar till att sälja i BofA som vi inte känner till. Portfölj balans nya investeringar, regulatoriska eller lämna över till efterträdare osv? Berkshire Hathaway är fortfarande storägare i banken. Men Berkshire Hathaways kassa är ju på rekordnivåer. Jag tror marknaden överreagerar nu och tror inte på någon större korrigering.
Fast ingen vet väl om marknaden har överreagerat. Marknaden ogillar osäkerhet och just nu vet vi inte hur djup den ekonomiska nedgången kommer att bli. Det är tydligt att den accelererar nedåt, man får tänka i termer av hastighet, och då kommer en sänkning av räntan i september alldeles för sent. Återigen är Fed sen på bollen. Dom påbörjade höjningarna för sent, och nu kommer sänkningarna för sent.
Citera
2024-08-04, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Fast ingen vet väl om marknaden har överreagerat. Marknaden ogillar osäkerhet och just nu vet vi inte hur djup den ekonomiska nedgången kommer att bli. Det är tydligt att den accelererar nedåt, man får tänka i termer av hastighet, och då kommer en sänkning av räntan i september alldeles för sent. Återigen är Fed sen på bollen. Dom påbörjade höjningarna för sent, och nu kommer sänkningarna för sent.
Helt sant ändå! Vi får se vad som komma skall. Vissa säkrare aktier inom läkemedelsindustrin och konsumtion är nog bra att ha i portföljen ändå? Men ekonomin är ändå inte i en katastrof-situation så att säga. Jag menar varken i USA eller här.
Citera
2024-08-04, 14:13
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Helt sant ändå! Vi får se vad som komma skall. Vissa säkrare aktier inom läkemedelsindustrin och konsumtion är nog bra att ha i portföljen ändå? Men ekonomin är ändå inte i en katastrof-situation så att säga. Jag menar varken i USA eller här.
Jag tycker att läget är svårbedömt. Förhoppningsvis gasar industrin på nu när dom ser att det troligtvis blir tre sänkningar i år, och förmodligen 50 punkter i september. Och så finns det förstås säsongsfluktationer att ta hänsyn till. Man får hålla tummarna.
Citera
2024-08-05, 08:19
Bannlyst
Nu smäller det! Säljer ni och våntar eller sitter still?
Citera
2024-08-05, 08:24
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1871

Kanske köper lite extra, nu är det är rea på aktierna…
Citera
2024-08-05, 08:25
Medlem
Citat:
Sitta still i båten är som vanligt det absolut sämsta råd man kan ge.
Citera
2024-08-05, 08:27
Medlem
Citat:

Sitter still och väntar på isberget. Sålde lite "skräp" under juli, så är ganska nöjd med allt jag äger nu, och kan ta en smäll.

Många av de olyckskorpar jag lyssnar på säger att det blir en mindre nedgång nu, som snabbt återhämtar sig för att sedan stiga kraftigt och så går det åt helvete när recession är ett faktum för de sista optimisterna i q4 eller q1 2025.

Räntesänkningar är nog redan inprisade säger de oxå.

Så får se om det jag sålt som är väldigt tungt i tech och sånt jag tycker är övervärderat i Sverige var en god ide eller inte om ett halvår eller så.
Citera
2024-08-05, 08:28
Medlem
Citat:

Jag köpte tillbaka allt jag blankat i fredags, jag tror på lägre kurser på sikt men jag började befara tillfälliga upprekyler. Uppenbarligen var jag för tidigt ute.

Kommer det upprekyler så blankar jag troligen igen men idag är det nog större risk att jag köper för att kunna sälja när fyndköparna drar igång rusning uppåt.
Citera
2024-08-05, 08:35
Medlem
Sålde allt redan för en månad sedan. Bra vinst som nu är säkrad och ligger tryggt på bankkonto.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in