Citat:
Ursprungligen postat av
Dogmatix
Det är sant, man får så klart spekulera i det. Mitt inlägg i debatten är som sagt då att den nedgången du pekar på inte känns som någon anomali som kan tolkas som en indikation att det är på väg åt något specifikt håll. Dels rör det sig bara om några procent, och dels är vi i en period som är ökänd för att inte prestera så bra. Ska jag ge mig på en gissning så borde trycket på ekonomin lätta de närmsta åren, med sjunkande räntor och högre sysselsättning, vilket borde vara bra. Men samtidigt är det också välkänt, och kanske redan inprisat.
Ja det är inte mycket till nedgång ännu så det var därför jag skrev "början på en större".
Mot dina argument vill jag säga att det inte alls är säkert att räntorna går ner mer. Inflationen kan mycket väl vända upp igen, den har inte gått neråt sedan december.
Orderingångar och sysselsättningen visar väl också tendenser till att gå i fel riktning.
Värsta scenariot kan vara stigande arbetslöshet samtidigt som inflationen tar fart och pressar upp räntorna. Eller egentligen kanske i omvänd ordning, inflationen pressar upp räntorna vilket i sin tur minskar orderingångar och ökar arbetslösheten och i värsta fall fortsätter inflationen att hålla sig för hög.
Vad gäller teknisk analys på börsen så tror jag att antalet indikatorer som pekar neråt har ökat den sista tiden.
Oljepriset stiger och det lär pressa upp övriga energipriser.