Flashback bygger pepparkakshus!
2024-05-31, 20:53
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1871
Hehe du har inte varit med länge.
Hehe precis, det är ju bara kolla valfri graf att börsen inte går upp över tid. Tji fick jag. Siffrorna på mitt konto måste vara fake.
Citera
2024-06-01, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1871
Hehe du har inte varit med länge.

Öööh... vad pratar du om?
Citera
2024-07-02, 11:05
Medlem
Eftersom ingen har lyft den här tråden nu så gör jag det.

Vad tror ni? Är den senaste tidens nedgång bara början på en större?
Citera
2024-07-02, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin

Sommaren brukar överlag inte vara glödhet på börsen.
Citera
2024-07-02, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krazylewd
Sommaren brukar överlag inte vara glödhet på börsen.

July: This is one of the peculiarly dangerous months to speculate in stocks. The others are October, January, September, April, November, May, March, June, December, August and February.
Citera
2024-07-02, 14:54
Medlem
Citat:

Det finns ett gammalt ordspråk, "sell in may and go away", som indikerar att maj till oktober brukar vara svaga. Det finns även något man kallar för halloween-effekten , som anspelar på samma. Vi ligger bara ett par procent under toppen, vilket är helt normala svängningar, börsen kan inte gå upp varje dag eller månad. Vem vet, det kanske kommer en krasch nu, eller så tar det flera år. Jag vet inte och jag spekulerar inte på det sättet. Är man långsiktig så spelar det mindre roll, börsen kommer återhämta sig och det kommer bli en bra affär oavsett när man köper in sig.
Citera
2024-07-02, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Det finns ett gammalt ordspråk, "sell in may and go away", som indikerar att maj till oktober brukar vara svaga. Det finns även något man kallar för halloween-effekten , som anspelar på samma. Vi ligger bara ett par procent under toppen, vilket är helt normala svängningar, börsen kan inte gå upp varje dag eller månad. Vem vet, det kanske kommer en krasch nu, eller så tar det flera år. Jag vet inte och jag spekulerar inte på det sättet. Är man långsiktig så spelar det mindre roll, börsen kommer återhämta sig och det kommer bli en bra affär oavsett när man köper in sig.

Klokt resonemang men den här tråden är ju riktad till de som faktiskt försöker förutse nedgångarna och jag är nyfiken på hur de ser på saken.

De är antagligen mindre framgångsrika än dig men det är en annan sak.
Citera
2024-07-02, 15:18
Medlem
Citat:
Klokt resonemang men den här tråden är ju riktad till de som faktiskt försöker förutse nedgångarna och jag är nyfiken på hur de ser på saken.

De är antagligen mindre framgångsrika än dig men det är en annan sak.

Det är sant, man får så klart spekulera i det. Mitt inlägg i debatten är som sagt då att den nedgången du pekar på inte känns som någon anomali som kan tolkas som en indikation att det är på väg åt något specifikt håll. Dels rör det sig bara om några procent, och dels är vi i en period som är ökänd för att inte prestera så bra. Ska jag ge mig på en gissning så borde trycket på ekonomin lätta de närmsta åren, med sjunkande räntor och högre sysselsättning, vilket borde vara bra. Men samtidigt är det också välkänt, och kanske redan inprisat.

Edit: Det jag ser som en fara att det ska krascha är om det händer något i världen. Att kriget i Ukraina eskalerar och drar in fler parter, eller liknande. Vi lever i tider med stora spänningar i världen.
Senast redigerad av Dogmatix 2024-07-02 kl. 15:22.
Citera
2024-07-02, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Det är sant, man får så klart spekulera i det. Mitt inlägg i debatten är som sagt då att den nedgången du pekar på inte känns som någon anomali som kan tolkas som en indikation att det är på väg åt något specifikt håll. Dels rör det sig bara om några procent, och dels är vi i en period som är ökänd för att inte prestera så bra. Ska jag ge mig på en gissning så borde trycket på ekonomin lätta de närmsta åren, med sjunkande räntor och högre sysselsättning, vilket borde vara bra. Men samtidigt är det också välkänt, och kanske redan inprisat.

Ja det är inte mycket till nedgång ännu så det var därför jag skrev "början på en större".

Mot dina argument vill jag säga att det inte alls är säkert att räntorna går ner mer. Inflationen kan mycket väl vända upp igen, den har inte gått neråt sedan december.
Orderingångar och sysselsättningen visar väl också tendenser till att gå i fel riktning.

Värsta scenariot kan vara stigande arbetslöshet samtidigt som inflationen tar fart och pressar upp räntorna. Eller egentligen kanske i omvänd ordning, inflationen pressar upp räntorna vilket i sin tur minskar orderingångar och ökar arbetslösheten och i värsta fall fortsätter inflationen att hålla sig för hög.

Vad gäller teknisk analys på börsen så tror jag att antalet indikatorer som pekar neråt har ökat den sista tiden.

Oljepriset stiger och det lär pressa upp övriga energipriser.
Senast redigerad av 4shoshin 2024-07-02 kl. 15:31.
Citera
2024-07-05, 22:45
Medlem
Citat:
Ja det är inte mycket till nedgång ännu så det var därför jag skrev "början på en större".

Mot dina argument vill jag säga att det inte alls är säkert att räntorna går ner mer. Inflationen kan mycket väl vända upp igen, den har inte gått neråt sedan december.
Orderingångar och sysselsättningen visar väl också tendenser till att gå i fel riktning.

Värsta scenariot kan vara stigande arbetslöshet samtidigt som inflationen tar fart och pressar upp räntorna. Eller egentligen kanske i omvänd ordning, inflationen pressar upp räntorna vilket i sin tur minskar orderingångar och ökar arbetslösheten och i värsta fall fortsätter inflationen att hålla sig för hög.

Vad gäller teknisk analys på börsen så tror jag att antalet indikatorer som pekar neråt har ökat den sista tiden.

Oljepriset stiger och det lär pressa upp övriga energipriser.
Jag har ingen aning men känslan är att det inte blir någon nedgång i närtid? Dock är det bra att ha lite hedge med energi relaterat samt ädelmetaller och kanske vissa räntebärande aktier i alla tider. Jag skulle även rekommendera att ha åtminstone lite grann i tillväxt - länder samt läkemedelsaktier. Själv är jag lite dålig på det men har börjat diversifiera mig ändå. Nu äger jag i Berkshire Hathaway som har mycket i räntebärande papper och en del i energi relaterat så det ger mig en del tröst ändå.
Citera
2024-07-05, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Jag har ingen aning men känslan är att det inte blir någon nedgång i närtid? Dock är det bra att ha lite hedge med energi relaterat samt ädelmetaller och kanske vissa räntebärande aktier i alla tider. Jag skulle även rekommendera att ha åtminstone lite grann i tillväxt - länder samt läkemedelsaktier. Själv är jag lite dålig på det men har börjat diversifiera mig ändå. Nu äger jag i Berkshire Hathaway som har mycket i räntebärande papper och en del i energi relaterat så det ger mig en del tröst ändå.

Räntebärande aktier? Vad är det? Kan du ge några exempel på sådana?
Citera
2024-07-05, 22:57
Medlem
Citat:
Räntebärande aktier? Vad är det? Kan du ge några exempel på sådana?
Nej men jag menade så klart räntebärande papper. Räntebärande aktier skulle å andra sidan inkludera Berkshire Hathaway som äger mycket i treasury bills för tillfället.
Senast redigerad av Truefighter 2024-07-05 kl. 23:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in