Flashback bygger pepparkakshus!
2023-01-03, 16:40
Medlem
Synitizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Snubblade över ett riktigt doom-n-gloomigt twitterkonto idag och enligt detta kommer det en dödskrasch redan i morgon.

Själv tror jag att det dröjer tills iaf den 20e Januari pga väggen med puts. När alla tror att kraschen kommer gör den sällan det.

Sålänge vanligt folk tror att kraschen är inkommande kommer man skjuta på det.

Dom gör det så att folk inte ska kunna positionera sig. Dom kommer trycka in pengar sålänge folk har tillgångar. När folk sålt av ordentligt pga dålig ekonomi kommer kraschen. När folk i stort är beroende av statens allmosor.

Allt i det här systemet är bluff skapad av skurkar.
Citera
2023-01-04, 23:12
Medlem
Såg vi igentligen botten vid oktober 2022? Ett väldigt långt björn rally i annat fall?
Citera
2023-01-05, 01:33
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Såg vi igentligen botten vid oktober 2022? Ett väldigt långt björn rally i annat fall?

Jag är positiv men det vore inte första gången vi såg ett tre månader långt björnmarknadsrally. Det har hänt förut. Om man zoomar in på historiens största krascher så är det aldrig rakt ner utan såna här perioder är inte ovanliga.

Med det sagt så tror jag att vi ska upp om inget oväntat händer med räntorna
Citera
2023-01-05, 11:31
Medlem
Omx30 +4,21% i år, fullt rimligt, en normal årsavkastning på årets första vecka, finns inga orostecken i framtiden va? Har vi prisat in slut på kriget, inflationen borta och räntesänkningar innan sommaren nu?
Citera
2023-01-05, 11:33
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Omx30 +4,21% i år, fullt rimligt, en normal årsavkastning på årets första vecka, finns inga orostecken i framtiden va? Har vi prisat in slut på kriget, inflationen borta och räntesänkningar innan sommaren nu?

Ja det är rimligt, det kallas volatilitet.Kriget behöver inte ta slut för att börsen ska gå upp och inflationen är redan över. Alla inflationsdrivare har vänt ner så vi väntar bara på lätta jämförelsetal. Vi hade deflation sekventiellt i de senaste siffrorna från Tyskland men årsjämförelserna är fortfarande svåra.

Det är förvånansvärt få som har gjort någon efterforskning om krig och finansmarknader. Krig är köplägen, inte säljlägen. Jag vet inte hur många gånger jag har sagt detta men folk förstår fortfarande inte. Om person A går lång vid alla krigsutbrott och person B går kort vid alla krigsutbrott (med strategin att köpa tillbaka när kriget är över) kommer person A ha mycket bättre avkastning än person B.

Man kan tänka så här: Är krig riskabelt? Ja. Förväntar vi oss att få avksatning för att ta risk eller för att undvika risk? Vi förväntar oss det föregående. Utifrån detta är det rimligt att tro att man ska köpa vid krig och det är just precis vad man upptäcker om man faktiskt undersöker saken så det empiriska och det teoretiska faller på plats.
Senast redigerad av KJosef 2023-01-05 kl. 11:44.
Citera
2023-01-05, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Ja det är rimligt, det kallas volatilitet.Kriget behöver inte ta slut för att börsen ska gå upp och inflationen är redan över. Alla inflationsdrivare har vänt ner så vi väntar bara på lätta jämförelsetal. Vi hade deflation sekventiellt i de senaste siffrorna från Tyskland men årsjämförelserna är fortfarande svåra.

Det är förvånansvärt få som har gjort någon efterforskning om krig och finansmarknader. Krig är köplägen, inte säljlägen. Jag vet inte hur många gånger jag har sagt detta men folk förstår fortfarande inte. Om person A går lång vid alla krigsutbrott och person B går kort vid alla krigsutbrott (med strategin att köpa tillbaka när kriget är över) kommer person A ha mycket bättre avkastning än person B.

Man kan tänka så här: Är krig riskabelt? Ja. Förväntar vi oss att få avksatning för att ta risk eller för att undvika risk? Vi förväntar oss det föregående. Utifrån detta är det rimligt att tro att man ska köpa vid krig och det är just precis vad man upptäcker om man faktiskt undersöker saken så det empiriska och det teoretiska faller på plats.
Jämförelsetalen är väl ändå redan snälla då inflationen redan var hög i slutet av 2021?

Måhända att krig kan vara bra för börsen, men nu är vi i ett läge där inflationen redan ökade innan kriget. Stimulanser för att mildra effekterna är farliga då det bara ökar inflationen, jag tycker det ser illa ut för 2023.

Jag har passat på att sälja av lite idag och ökat korta positionen i omx.
Citera
2023-01-05, 13:37
Medlem
Paines avatar
Det har kanske diskuterats USA vs Europa tidigare i tråden, men är det inte rimligt att börsen i USA återhämtar sig före Sverige/Europa? Räntorna är väl närmare toppen där samt mindre påverkan av energikris och krig. Här borde det vara ett antal svaga kvartal kvar och jag har svårt att tro att allt redan är inprisat.

Å andra sidan är ju de tyngsta bolagen i USA globala jättar så de påverkas ju av omvärlden de också. Några tankar?
Citera
2023-01-06, 07:56
Medlem
smoerreboms avatar
Det har varit ett par dagar nu på slutet där börsen har gått ner trots att räntorna har gått ner kraftigt. Det kan bli fint nu
Citera
2023-01-06, 09:46
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Det har varit ett par dagar nu på slutet där börsen har gått ner trots att räntorna har gått ner kraftigt. Det kan bli fint nu
Det är lite oroväckande att guldrallyt vägrar ge med sig. Som att höra brandlarmet utan att veta exakt var det brinner.
Bromsade visserligen in igår mätt i USD men fortsatte upp i SEK.
Citera
2023-01-06, 13:28
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Synitize
Sålänge vanligt folk tror att kraschen är inkommande kommer man skjuta på det.

Dom gör det så att folk inte ska kunna positionera sig. Dom kommer trycka in pengar sålänge folk har tillgångar. När folk sålt av ordentligt pga dålig ekonomi kommer kraschen. När folk i stort är beroende av statens allmosor.

Allt i det här systemet är bluff skapad av skurkar.

Fast du är inte "folk" va? Du är superslug och kan det dolda spelet och vet knepen och trixen och hur du ska göra i varje givet ögonblick?
Citera
2023-01-06, 15:21
Medlem
Fortfarande het arbetsmarknad i USA, över förväntan, men lönerna ökade lite mindre än väntat så terminerna går upp. Känns som tåget accelererar rakt mot en stoppbock.
Citera
2023-01-06, 17:06
Medlem
Folk är fartblinda.

OMX gick upp över 4 % första veckan, men folk tycker ändå det är fullt rimligt att det ska fortsätta uppåt.

4% till kanske? Vadå, 8% på 2 veckor är väl inget konstigt? Bara en normal årsuppgång.

Nä jag har dålig känsla för detta året, när pöbeln tror det är Bull marknad igen kommer ett riktigt ras..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in