Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-03-07, 08:10
  #3013
Avstängd
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Ja, enormt köpläge på ryska börsen. Jag kommer investera stort där idag.

Kan gå åt två håll gubben. Glöm aldrig bort det..
https://www.youtube.com/watch?v=RlV-ZFyVH3c
Citera
2022-03-07, 08:13
  #3014
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Snart är vi tillbaka på precorona nivåer på omxs30. Index-guh! Jävla björnar får rätt ändå.
Citera
2022-03-07, 08:17
  #3015
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Snart är vi tillbaka på precorona nivåer på omxs30. Index-guh! Jävla björnar får rätt ändå.
Är vi inte redan där om man räknar bort Evo och sinch från Omx30? Dom ersatte ju bolag som var många gånger mindre värderade..
Citera
2022-03-07, 08:20
  #3016
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Är vi inte redan där om man räknar bort Evo och sinch från Omx30? Dom ersatte ju bolag som var många gånger mindre värderade..

Det är inte så indexkonstruktion fungerar.
Om bolaget som ska in har större indexvikt än det som ska ut så viktar man samtidigt ner allting annat.
Indexet går inte upp i pris när man viktar in tyngre bolag.
Citera
2022-03-07, 08:25
  #3017
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Är vi inte redan där om man räknar bort Evo och sinch från Omx30? Dom ersatte ju bolag som var många gånger mindre värderade..

Nja. Beror väl på hur man räknar de som hade minus PE. Bolag med låga PE gillar ju att gå med förlust i recessioner.

Edit: Eller menar du market cap?
__________________
Senast redigerad av JustinTrudeau 2022-03-07 kl. 08:28.
Citera
2022-03-07, 08:32
  #3018
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Det är inte så indexkonstruktion fungerar.
Om bolaget som ska in har större indexvikt än det som ska ut så viktar man samtidigt ner allting annat.
Indexet går inte upp i pris när man viktar in tyngre bolag.

Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Nja. Beror väl på hur man räknar de som hade minus PE. Bolag med låga PE gillar ju att gå med förlust i recessioner.

Edit: Eller menar du market cap?
Jag tänkte på punkterna, jag kanske har fel men omxs30 är ju inte exakt samma sak nu som för 2 år sedan, EVO är ju en rejäl del av kakan och är fortfarande plus sen intåget i index.. Skulle nog vilja tro att vi hade legat ytterligare några punkter ner om inte evo var med där?
Citera
2022-03-07, 08:34
  #3019
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Kan gå åt två håll gubben. Glöm aldrig bort det..
https://www.youtube.com/watch?v=RlV-ZFyVH3c

Att förutsäga öppningen när saker hänt under tiden börsen varit stängd är en helt annan sak, det trodde jag du förstod åtminstone.
Citera
2022-03-07, 08:36
  #3020
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Snart är vi tillbaka på precorona nivåer på omxs30. Index-guh! Jävla björnar får rätt ändå.

Man bör kolla på ett brett index som är utdelningsjusterat, inte OMXS30.
Citera
2022-03-07, 08:39
  #3021
Avstängd
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Att förutsäga öppningen när saker hänt under tiden börsen varit stängd är en helt annan sak, det trodde jag du förstod åtminstone.

Du får ta itu med dina plattityder, de lär inte funka i Karibien heller..
Citera
2022-03-07, 08:41
  #3022
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Jag tänkte på punkterna, jag kanske har fel men omxs30 är ju inte exakt samma sak nu som för 2 år sedan, EVO är ju en rejäl del av kakan och är fortfarande plus sen intåget i index.. Skulle nog vilja tro att vi hade legat ytterligare några punkter ner om inte evo var med där?

Det är möjligt men jag tror att Sinch har dragit ned mer än EVO har bidragit. Sinch har fullständigt slaktats.
Citera
2022-03-07, 08:42
  #3023
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Du får ta itu med dina plattityder, de lär inte funka i Karibien heller..

Tramspelle, det är inga plattityder att saker som hänt när börsen varit stängd påverkar öppningen. Någon form av nivå får du väl försöka hålla ändå.
Citera
2022-03-07, 08:46
  #3024
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Jag tänkte på punkterna, jag kanske har fel men omxs30 är ju inte exakt samma sak nu som för 2 år sedan, EVO är ju en rejäl del av kakan och är fortfarande plus sen intåget i index.. Skulle nog vilja tro att vi hade legat ytterligare några punkter ner om inte evo var med där?

Om EVO gått bättre än det som kastades ut så påverkar det ju men själva inkluderingen av EVO i index gör inte att indexet blir värt fler punkter. Det enda som spelar roll är hur EVO går efter inkluderingen.
Jag tror att man fimpade Securitas B och den har gått rätt kasst.

Om indexet är värt 2100 punkter (till exempel) vid stängning när EVO ska inkluderas kommer den att öppna på 2100 nästa dag med EVO i indexet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback