Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-03-07, 09:49
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Den som sparat på börsen senaste året har ju förlorat både på nedgången och på inflationen.

Om vi ska vara petiga, vilket egentligen inte är så petigt, så förutsätter det att du faktiskt sparat på börsen samt att du sålt.
Citera
2022-03-07, 09:50
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Varför vill du fuska och inte jämföra med totalavkastningen som börsen ger, klarar du inte av att hålla jämna steg då?

Jag har inte velat jämföra någon avkastning. Avkastning är alltid i dåtid. Jag har velat jämföra marknadens syn på framtiden och för det använder man prisindex. Fattar du nu?
Citera
2022-03-07, 09:50
Medlem
Gaspriserma skenar så iånt helvete idag
Bränslet på väg upp i rymden

VI HAR GANGSTRAR SOM STYR LANDET. REN MAFIOSO.
Citera
2022-03-07, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Om vi ska vara petiga, vilket egentligen inte är så petigt, så förutsätter det att du faktiskt sparat på börsen samt att du sålt.
Ja givetvis men alla som har någon form av tillgång blir ju drabbade av inflationen även om tillgången ökat i värde mer än inflationen.
Citera
2022-03-07, 09:51
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Jag har inte velat jämföra någon avkastning. Avkastning är alltid i dåtid. Jag har velat jämföra marknadens syn på framtiden och för det använder man prisindex. Fattar du nu?

Självklart ska man använda ett index som visar totalavkastningen om man vill se hur börsen har avkastat. Hur kan detta ens vara svårt för dig att förstå?
Citera
2022-03-07, 09:54
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Självklart ska man använda ett index som visar totalavkastningen om man vill se hur börsen har avkastat. Hur kan detta ens vara svårt för dig att förstå?

Men jag ville inte se vad den avkastat. Jag ville jämföra hur bolagen värderades. Alltså herregud vilken asperger du har....
Citera
2022-03-07, 09:55
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Men jag ville inte se vad den avkastat. Jag ville jämföra hur bolagen värderades. Alltså herregud vilken asperger du har....

Då var detta ett korkat påstående av flera skäl:

Citat:
Snart är vi tillbaka på precorona nivåer på omxs30. Index-guh! Jävla björnar får rätt ändå.

Vi ll du se bolagens värdering bör du kanske fundera på P/E tal eller andra nyckeltal.
Citera
2022-03-07, 09:57
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Då var detta ett korkat påstående av flera skäl:

Nej. Marknadens förväntningar på vinst är tillbaka på precorona nivåer. (Jämfört med riskfria räntan)

Det är det jag vill säga. Fattar du nu?
Citera
2022-03-07, 09:59
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Nej. Marknadens förväntningar på vinst är tillbaka på precorona nivåer. (Jämfört med riskfria räntan)

Det är det jag vill säga. Fattar du nu?

Det är nog P/E du borde googla upp och lära dig, då ser du hur många årsvinster bolagen värderas till.
Citera
2022-03-07, 10:01
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Det är nog P/E du borde googla upp och lära dig, då ser du hur många årsvinster bolagen värderas till.

Nej. PE är dåtid.

Edit: Notera att P är realtid från prisindexet. INTE avkastningsindexet. Fattar du nurå?
Citera
2022-03-07, 10:05
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Nej. PE är dåtid.

Edit: Notera att P är realtid från prisindexet. INTE avkastningsindexet. Fattar du nurå?

Du kan använda framtida prognostiserade vinster om du vill, detta är inte svårt!
Citera
2022-03-07, 10:07
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Du kan använda framtida prognostiserade vinster om du vill, detta är inte svårt!

Men då heter det forward PE. Det använder fortfarande P:et från prisindex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in