2021-04-10, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
"andra tekniker"

så kan man säga om vad som helst.
Solidatate exempelvis? Jag kan ha fel, men är inte tekniker på väg där man frångår bruket av lithium?

Med det sagt så är det bara gissningar egentligen.
Citera
2021-04-10, 21:36
Medlem
UraniumMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crimewavesweden
Solidatate exempelvis? Jag kan ha fel, men är inte tekniker på väg där man frångår bruket av lithium?

Med det sagt så är det bara gissningar egentligen.

Kan vi prata om uran och inte litium i den här tråden?
Citera
2021-04-10, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Rent instinktivt drar jag öronen åt mig när det är så många trådar om uran. Man bombas dessutom på youtube etc med shit om det.

Men det driver ju också kursen...
Citera
2021-04-11, 06:29
Medlem
Tack för initiativet, TS. Intressant ögonöppnare. Jag såg ditt inlägg om dina innehav men om man får lov att vara lite jobbig så hade det varit intressant att få ta del av din portfölj i mer detalj. Hur mycket du har investerat procentuellt i dina olika uranaktier och hur du resonerar allmänt kring det olika bolagen. Kanske en topp 5 lista om det inte är för omständigt?

Efter dina fem år av research så hade dina tankar kring det varit uran värt. 😊
Citera
2021-04-11, 08:16
Medlem
UraniumMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tendans
Tack för initiativet, TS. Intressant ögonöppnare. Jag såg ditt inlägg om dina innehav men om man får lov att vara lite jobbig så hade det varit intressant att få ta del av din portfölj i mer detalj. Hur mycket du har investerat procentuellt i dina olika uranaktier och hur du resonerar allmänt kring det olika bolagen. Kanske en topp 5 lista om det inte är för omständigt?

Efter dina fem år av research så hade dina tankar kring det varit uran värt. 😊

Här är mina innehav:

https://ibb.co/1JscQJx

Som du ser har vissa gått bra mycket bättre än andra (Paladin upp 1000% till exempel).

Min taktik har egentligen bara gått ut på att undvika jättarna Cameco och Kazatomprom för att få mer hävstång samt att sprida ut mig geografiskt mellan Kanada, USA, Afrika och Australien.

Har även blandat, producenter, developers och någon explorer.

Utöver det så sitter jag nu bara på händerna och väntar. Roterar inte pengarna utan låter vinnarna rusa.

Om jag skulle ge ett namn som jag tror på så är det Goviex. De kommer antagligen att komma i produktion den här cykeln och har släpat efter jämfört med många andra företag.

Grejen med uranbolagen är att de alla har skönhetsfläckar av olika slag. Men drar du tio slumpmässiga namn ur en hatt så kommer det att gå väldigt bra på sikt är jag övertygad om.

Använd #uranium på Twitter och se vilka tickers folk snackar om där.

Kan inte nog rekommendera @Quakes99 där. Han delar allt det senaste om uran, dygnet runt. Oerhört värdefull nyhetskälla.
Senast redigerad av UraniumMan 2021-04-11 kl. 08:18.
Citera
2021-04-11, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UraniumMan
Här är mina innehav:

Som du ser har vissa gått bra mycket bättre än andra (Paladin upp 1000% till exempel).

Min taktik har egentligen bara gått ut på att undvika jättarna Cameco och Kazatomprom för att få mer hävstång samt att sprida ut mig geografiskt mellan Kanada, USA, Afrika och Australien.

Utöver det så sitter jag nu bara på händerna och väntar. Roterar inte pengarna utan låter vinnarna rusa.

Om jag skulle ge ett namn som jag tror på så är det Goviex. De kommer antagligen att komma i produktion den här cykeln och har släpat efter jämfört med många andra företag.

Grejen med uranbolagen är att de alla har skönhetsfläckar av olika slag. Men drar du tio slumpmässiga namn ur en hatt så kommer det att gå väldigt bra på sikt är jag övertygad om.

Kan inte nog rekommendera @Quakes99 där. Han delar allt det senaste om uran, dygnet runt. Oerhört värdefull nyhetskälla.

Tack för att du delar med dig. Finns det en discord för entusiasterna man kan få komma in i?
Citera
2021-04-11, 08:41
Medlem
UraniumMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tendans
Tack för att du delar med dig. Finns det en discord för entusiasterna man kan få komma in i?

Vet att det finns men använder inte själv Discord. Finns även r/UraniumSqueeze på Reddit.
Citera
2021-04-11, 08:53
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Men det driver ju också kursen...

Det som driver kursen är kapital inte haussandet. Småsparare gör inte hausseposter eller haussevideos på youtube innan de köper skiten. De gör det efter. Eller när de är bagholders och kursen är på väg ned. Jag har verkligen inte gjort mycket research på detta. Bara några minuter på sökningar och mina vanliga sociala indikatorer. Det verkar som att haussen inte växer lika snabbt längre och därmed är ett köp nu riskabelt. Det finns så mycket annat man kan investera i som har bättre risk reward.

Dessutom finns det massa bagholders från förra uran bubblan som kommer agera motstånd när kursen går upp.

Jag är väl neutral till uran. Om jag tvingades ta en position så är jag hellre lång än kort.
Citera
2021-04-11, 09:13
Medlem
oriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UraniumMan
Här är mina innehav:

Tack för bra trådstart. Jag är i grunden försiktigt skeptisk men efter att ha börjat läsa runt lite igår överväger jag att gå in med lite pengar jag har råd att förlora.

Två frågor:

1. Om du bara skulle ha 2 aktier, vilka skulle du välja? Misstänker att Goviex kan vara en med tanke på ovanstående men sen då? Jag har kikat på NexGen men även t.ex. Uranium Royalty Corp som du inte verkar ha i din portfölj.

2. Noterar att det skrivs en del om att Cameco och Denison behövt köpa mycket uranium för att möta sales commitments. Jag har nog inte riktigt fattat men om spotpriset skenar och dessa bolag inte kan uppfylla sina åtaganden så hamnar väl de på fel sida av squeezen? Är vissa bolag känsligare än andra här?
Citera
2021-04-11, 09:30
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Det som driver kursen är kapital inte haussandet. Småsparare gör inte hausseposter eller haussevideos på youtube innan de köper skiten. De gör det efter. Eller när de är bagholders och kursen är på väg ned. Jag har verkligen inte gjort mycket research på detta. Bara några minuter på sökningar och mina vanliga sociala indikatorer. Det verkar som att haussen inte växer lika snabbt längre och därmed är ett köp nu riskabelt. Det finns så mycket annat man kan investera i som har bättre risk reward.

Dessutom finns det massa bagholders från förra uran bubblan som kommer agera motstånd när kursen går upp.

Jag är väl neutral till uran. Om jag tvingades ta en position så är jag hellre lång än kort.
Jag tror att du får titta lite närmre min käre Justin. Cameco tog just beslutet att öppna Cigar Lake i April trots raging covid plus att Kanadas regering betalar permittering ända till Juli.
Runt hälften av personalen är så kallade natives i Kanada, och genom att flyga in en massa folk från andra delar av landet riskerar att ge dessa Covid med sig hem till familjerna.

Kör Cameco en smallpox-filt-attack för att de hatar lokalbefolkningen och sina anställda eller börjar det brinna i knutarna att uppfylla sina åtaganden ?
Vad låter rimligast ?
Citera
2021-04-11, 09:50
Medlem
UraniumMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orik
Tack för bra trådstart. Jag är i grunden försiktigt skeptisk men efter att ha börjat läsa runt lite igår överväger jag att gå in med lite pengar jag har råd att förlora.

Två frågor:

1. Om du bara skulle ha 2 aktier, vilka skulle du välja? Misstänker att Goviex kan vara en med tanke på ovanstående men sen då? Jag har kikat på NexGen men även t.ex. Uranium Royalty Corp som du inte verkar ha i din portfölj.

2. Noterar att det skrivs en del om att Cameco och Denison behövt köpa mycket uranium för att möta sales commitments. Jag har nog inte riktigt fattat men om spotpriset skenar och dessa bolag inte kan uppfylla sina åtaganden så hamnar väl de på fel sida av squeezen? Är vissa bolag känsligare än andra här?

1. Goviex och Western Uranium & Vanadium ligger mig varmt om hjärtat. Western har världens största vanadingruva så när priset på vanadin (används i stora batterier) stiger så får de uranet i princip gratis som biprodukt. Western är ett mer spekulativt innehav än Goviex dock, som jag tror antingen kommer i produktion eller köps upp av kineserna.

2. Avtalen är ofta strukturerade så att man tar viss hänsyn till spotpriset. När spotpriset stiger får Cameco mer betalt för sitt uran. Men spotmarknaden är bara en liten del av uranet som säljs. Den absoluta majoriteten säljs via långa avtal. Dessa långa avtal är helt nödvändiga för att nya gruvor ska kunna byggas. När spotpriset stiger blir elbolagen mer och mer angelägna om att teckna långa avtal på upp till tio år. Det är dessa kontrakt Cameco är ute efter.
Citera
2021-04-11, 09:56
Medlem
UraniumMans avatar
Citat:

Den förra bubblan sprack med Fukushima för tio år sedan. Om det fortfarande finns bagholders från den så är de nog försvinnande få till antalet.

Uranpriset måste minst dubblas härifrån för att ny produktion ska kunna tillkomma. MINST. Det är ett faktum. Går inte att komma runt det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in