2021-09-19, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babydoll
Köpte Sprott U.U via Nordnet eftersom det inte gick hos Avanza.

Har också försökt på både Avanza och Nordnet. Jag får det här meddelandet på Nordnet: "Your order could not be placed. Instrument type disallowed on US and Canada markets"

Googlade på det och hittade: "På grund av nya europeiska regelverk som träder i kraft den 1 januari 2018 så kommer Nordnet inte längre kunna erbjuda möjligheten att köpa nordamerikanska börshandlade produkter som exempelvis ETF:er och certifikat (ETN/ETC). Detta beror på det nya europeiska regelverket MiFID II samt PRIIPs som träder i kraft den 1 januari 2018."

Edit: Läste inte att du skrev U.U, den verkar fungera. Tack!
Senast redigerad av PepzAd 2021-09-19 kl. 11:09.
Citera
2021-09-19, 12:10
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
https://www.bnnbloomberg.ca/uranium-giant-in-talks-to-supply-sprott-as-investor-demand-soars-1.1653717

Är Sprott fucked?
Citera
2021-09-19, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Jag har försökt bilda mig en uppfattning om just ovanstående på r/uraniumsqueeze bl.a. sista dagarna och att t ex UUUU skulle nå 2007 års nivåer är inte sannolikt med tanke på omvända splitten.
Däremot att det kan flerdubblas från dagens nivåer tror jag. Vet inte hur mycket marknaden kan påverkas av ett brett ras, vi har ju det ena med det andra som kan trigga igång en rekyl, allt ifrån Evergrande till Tapering och fan och hans moster. Det är ett bubbla i det mesta min mening.
Uran som att det kör sitt eget race och skiter i resten. Sedan att det är en så liten marknad gör den lätt att "squeeza" eller som det här handlar om mer, tillgång och efterfrågan vilket driver upp priserna
Riktkurser från "analytiker" , ligger på högre nivåer än dagens, följer mest DNN just nu, vill in i UUUU p.g.a. FOMO

Har hittat lite jämförelser med uranium-bubblan 2007, på den tiden var det bolag som flög 100.000%. Hundra-Baggers alltså.

Energy fuels t.ex, gick från typ 3CAD till 260CAD på bara 11månader. Och Paladin gjorde en resa på typ 102.000%.

Känns som en rätt skön Risk/Reward? Händer inget sä blir man väl inte mycket fattigare men om historien upprepar sig som 2007 så blir man miljardär.
Senast redigerad av fr0g 2021-09-19 kl. 23:34.
Citera
2021-09-20, 08:11
Medlem
Zebogevos avatar
Ni som har möjlighet att fylla på efter fredagens dipp (som jag antar kan fortsätta idag), hur går era tankar den här veckan? Eventuell strategi?
Citera
2021-09-20, 08:43
Medlem
Har läst på så mycket jag haft tid med, kollat på uran-knäppisar på youtube etc. Men som småbarnsförälder, heltidsarbetare och husägare är det en del att stå i

Har köpt följande för 5-10k styck:

Cameco
Denison
Fission
Consolidated uranium
encore energy
appia energy
goviex
western uranium
forsys metals
laramide resources

Bara för att vara med om det blir som vissa förutspår.
Är det något uppenbart bolag utöver "mina" som man inte bör missa?

Snackas ju en del om:

global atomic corp
Forum Energy
Energy fuels
nexgen

Någon som har input?
Senast redigerad av KÅTDDP 2021-09-20 kl. 08:57.
Citera
2021-09-20, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KÅTDDP
Har läst på så mycket jag haft tid med, kollat på uran-knäppisar på youtube etc. Men som småbarnsförälder, heltidsarbetare och husägare är det en del att stå i

Har köpt följande för 5-10k styck:

Cameco
Denison
Fission
Consolidated uranium
encore energy
appia energy
goviex
western uranium
forsys metals
laramide resources

Bara för att vara med om det blir som vissa förutspår.
Är det något uppenbart bolag utöver "mina" som man inte bör missa?

Snackas ju en del om:

global atomic corp
Forum Energy
Energy fuels
nexgen

Någon som har input?

Jag har allt det du nämt ovan + några enstaka till förutom Cameco och Forum Energy med en blandad investering, 1,5k - 10k per bolag. Så en bred portfölj med andra ord. Tycker det snackas om allt möjligt så det har inte alls varit enkelt att välja ut några enskilda bolag. Man får se med tiden om man bettat rätt.

Tror vi på en ytterligare nedgång eller vänder det upp idag?
Senast redigerad av m4x 2021-09-20 kl. 09:23.
Citera
2021-09-20, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m4x
Jag har allt det du nämt ovan + några enstaka till förutom Cameco och Forum Energy med en blandad investering, 1,5k - 10k per bolag. Så en bred portfölj med andra ord. Tycker det snackas om allt möjligt så det har inte alls varit enkelt att välja ut några enskilda bolag. Man får se med tiden om man bettat rätt.

Tror vi på en ytterligare nedgång eller vänder det upp idag?
Ytterligare nedgång.
Blodigt i Australien. Dock får man väl komma ihåg att det svänger rätt snabbt så att hålla stenkoll på kurser tror jag bara kontraproduktivt.
Citera
2021-09-20, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Ytterligare nedgång.
Blodigt i Australien. Dock får man väl komma ihåg att det svänger rätt snabbt så att hålla stenkoll på kurser tror jag bara kontraproduktivt.

Ja, såg lite snabbt att Paladin Energy är ner 16% just nu . Blir att fylla på sina depåer igen då..
Citera
2021-09-20, 10:14
Avslutad
En fundering, hur mkt % vinst tror ni är eventuellt möjligt på sikt? Samt när tror ni att det vänder ?
Senast redigerad av Captinhero 2021-09-20 kl. 10:42.
Citera
2021-09-20, 10:35
Medlem
Satan vad Kazatomprom rasar. Fortsätter fallet imorgon ökar jag mer i min redan mycket stora position.

Det kommer stora ras i Kanada och USA när de öppnar också. Bara att hålla i er och spänna hanen för att kunna fyra av mer köp.
Citera
2021-09-20, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m4x
Ja, såg lite snabbt att Paladin Energy är ner 16% just nu . Blir att fylla på sina depåer igen då..
Så här, just nu handlar det inte om fundamenta utan just nu handlar det om aktierna och att folk vill ha vinster.
När beslut på höga nivåer kommer blir det om fundamenta igen och vi ser högre nivåer.
Vi har ju knappt hört något från industrin än. Det enda som drivit utvecklingen är att Sprott har köpt uran över en väldigt liten marknad.
Så, ja, jag tror att du kör rätt i att fylla på. Kolla hur högt pris explorers måste ha för att starta en gruva.
I mitt fall tittar jag på Forsys Metals. Dom måste ha $65/lb för att starta upp en gruva.
Någonstans där kan nästa rusning, med högre toppar, börja.
Detta är dock bara vad jag tror och ingen fakta.
Citera
2021-09-20, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
En fundering, hur mkt % vinst tror ni är eventuellt möjligt på sikt? Samt när tror ni att det vänder ?

https://offgridminds.medium.com/12-reasons-why-i-started-investing-in-uranium-stocks-3ed6d87960f7

Paladin gick upp 100.000% i den förra uraniumbubblan. Energy fuels 120x. M.m. Det ser ut som att i princip hela sektorn blev en 10-50 eller 100bagger.

Jag ska försöka börja skala av när spot når 80-100. Men det finns ju dom som säger att spot kommer gå till 200-500$. Den här bubblan är ju annorlunda som sagt med tanke på sprott är med i matchen + att det börjar bli en meme-stock. Med reddit och retail som eldar på hela skiten så kan det säkerligen bli en mycket kraftigare uppgång än 2007.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in